رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مصرف نفت در کشور ما زیاد است، گفت: اقتصاد نفتی مخرب محیط زیست کشور است.

اقتصاد نفتی مخرب محیط زیست کشوربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مراسم روز بدون نایلکس که امروز(یکشنبه) در میدان میوه و تره بار قزل قلعه برگزار شد با اشاره به توزیع نایلکس های پایه گیاهی و تجزیه پذیر در سازمان میوه و تره بار شهرداری و فروشگاه های شهروند، اظهار کرد: کل مواد پلاستیکی در کشور، دو میلیون تن است که 600 هزار تن آن مربوط به ظروف یک بار مصرف و 200 هزار تن آن مربوط به کیسه های پلاستیکی است.

وی با بیان اینکه سهم هر ایرانی از مصرف مواد نفتی 10 لیتر در سال است، افزود: به دلیل داشتن نفت زیاد در کشور معمولا تولید کنندگان به جای پیش رفتن به سمت تولید محصولات با پایه گیاهی و مواد و متریال گیاهی، به سمت تولید مواد نفتی می روند چرا که این روش هزینه کتری در بر دارد اما بدون شک اقتصاد نفتی محیط زیست کشور را به مرز نابودی خواهد کشاند.

شاعری تصریح کرد: اولین گام برای گرایش مردم باید به سمت استفاده از کیسه های تجزیه پذیر باشد چراکه استفاده از مواد پلاستیکی محیط زیست کشور را به خطر می اندازد.

رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید مالیات بر تولیدات مواد پلاستیکی افزایش یابد، گفت: کارخانجاتی که مواد پلاستیکی تولید می کنند باید مالیات بیشتری بپردازند تا با این امر میزان بازچرخانی مواد زیست تجزیه پذیر در کشور زیاد شود.

وی اضافه کرد: تفکیک، بازیافت، دفع مناسب و بازچرخانی خوب از اقداماتی است که می توان انجام داد و هم اکنون کشور ژاپن نیز به تولید محصولات با پایه نفتی اقدام می کند اما از همان ابتدا کیسه های پلاستیکی تفکیک و بازیافت شده و به چرخه مصرف بازمی گردد.

شاعری ادامه داد: در کشورهایی نظیر چین، کانادا، امارات ، بنگلادش و... کیسه های پلاستیکی به تدریج حذف می شود و با این امر آنها محیط زیست کشورشان را از نابودی نجات می دهند.

رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران در پایان افزود: 3 هزار تن مواد پلاستیکی تجزیه پذیر در کشور تولید می شود که در مدت 6 ماه تجزیه می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار