بیش از 3 میلیون و 374 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور در سه ماه نخست امسال ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال یک و دو دهم درصد افزایش یافته است.

به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: با توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمان‌های ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال کردن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در کشور ترانزیت از خاک ایران بیشتر شده است.

محمدجواد عطرچیان گفت: در این مدت یک میلیون و 738 هزار  تن را مواد نفتی و یک میلیون و 635 هزار تن مواد غیرنفتی ترانزیت شده و عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی بوده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی افزود: مرز پرویزخان در استان کرمانشاه با 916 هزار تن معادل 27 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالاست و پس از آن مرزهای بندر عباس با  6 / 20 درصد، باشماق با 3 / 17 درصد و بازرگان با 10 درصد در رده‌های بعدی قرار دارد.

وی اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با یک میلیون و 373 هزار تن معادل  41 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با 12 درصد، بازرگان با 4 / 6 درصد، لطف‌آباد با  4 / 6  درصد و سرخس با  3 / 5 درصد در رده‌های بعدی است.

عطرچیان بیشترین تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 150 هزار دستگاه سفر - کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 91 هزار دستگاه معادل 61 درصد با کامیون ایرانی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل و نقل است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار