شیراز؛

بهبود کیفیت تولیدات باغی یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی فارس

استان فارس یکی از استان های مهم کشور در تولید محصولات باغی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به مهمترین فعالیت های انجام شده در بخش تولیدات گلخانه ای اشاره کرد و گفت: راه اندازی اولین سیستم تولید نشاء در شهرستان مرودشت با تکنولوژی شرکت مو سا گرین ایتالیا است .

مجید رضا پاکاری از مهمترین فعالیت های شاخص مدیریت امور باغبانی در پارسال گفت و هم از بررسی و تائید نهایی پرونده بیش از 100 نفر از متقاضیان ساخت گلخانه های سبزی و صیفی ،گل و گیاهان زینتی و تولید قارچ خوراکی خبرداد و افزود : معرفی متقاضیان در سطح 93 هکتار و به مبلغ 1114283 میلیون ریال برای ساخت و بهره برداری از واحدهای تولیدی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و همچنین تشکیل 12 مورد کارگاه آموزشی در زمینه مدیریت گلخانه و تولید نشاء مکانیزه با همکاری شرکت مو ساگرین ایتالیا انجام شده است .

وی" با اشاره به امحاء 122 هزار اصله نهال آلوده انجیر به بیماری ویروس موزائیک در راستای جلو گیری از انتشار و آلودگی دختان مثمر انجیر به عنوان یک میراث ملی گفت : بیش از یکصد مورد بازید کمیته نظارت برتولید نهال شناسه دار و همچنین توزیع اعتبارات 5 هزار و 940 میلیون ریال یارانه نهال در بین متقاضیان صورت گرفته است .

وی از افزایش عملکرد زعفران ، قارچ خوراکی و دکمه ای ، سبزی و صیفی ، گل و گیاهان زینتی و... خبر داد و افزود : در سال 94 ، محصول زعفران به 2/4 (چهار و دو دهم ) کیلو گرم در هکتار ، قارچ به میزان 4 هزارو 170 تن در سال و گلخانه سبزی و صیفی به 106 هکتار افزایش داشته است .

مدیر امور باغبانی افزود : نهال کاری و پی گیری جهت تکمیل سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 300 هکتاراز اراضی شیب دار شهرستان اقلید و همچنین اجرای بیش از 12 کیلومتر احداث و تجهیز شبکه برق رسانی و بازنگری مطالعات سایت های سه گانه در ( رودشیر ، سرناباد و اسفیان ) درسطح 920 هکتار انجام شده است .

به گفته مهندس پا کاری عملیات پیوند در باغات زیتون به منظور اصلاح ارقام غیر اقتصادی با ارقام امید بخش زیتون در سطح 800 هکتار و همچنین انجام عملیات هرس در سطح یک هزار هکتار اجرا شده است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد : کمک به حفظ و نگهداری باغ های انجیر استهبان با افزایش ماده آلی خاک ، حذف تنه های اضافی وکم کردن تعداد تنه درختان و نیز انجام عملیات آبرسانی و عملیات ذخیره رطوبت در باغ های دیم بویژه در انجیر ستان های شهرستان استهبان انجام شده است.

وی با بیان این مطلب که بهبود کیفیت تولیدات باغی یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی فارس است گفت: استان فارس یکی از استان های مهم کشور در تولید محصولات باغی است

پا کاری از تهیه و تدوین طرح جامع تولید گیاهان دارویی استان خبر داد و گفت : برنامه ریزی و بازدید های فنی برای هدایت سرمایه گذاران در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی و نیز کمک به تامین پیاز سالم و آموزشبهره برداران جهت افزایش کشت زعفران در استان فراهم شده است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد :شاخص عملکرد محصول انجیر دیم ، انار،سیب ، پسته و گل محمدی در سال 92 به ترتیب 700 ، 17 هزار و 600 ، 10 هزار، 1 هزار و 1 هزار و 300 کیلو گرم در هکتار بوده است و این در حالی است که با اصلاح و نوسازی باغات و بهبود مدیریت عملیات باغی شاهد افزایش شاخص عملکرد این محصولات در سال 94 بوده ایم به طوری که در محصول انجیر دیم 750 ، انار 18000 ، سیب 15000 ، پسته 1200 و گل محمدی با 1 هزار و 500 کیلو گرم در هر هکتار با افزایش عملکرد رو برو بوده است.

انتهای پیام/س



برچسب ها: بهبود ، تولیدات ، باغی ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.