علیرضا تابش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

المپیاد فیلم‌سازی فرصتی برای تربیت نسل بعدی سینمای ایران است

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در ایران آینده شغلی هنری و شخصی نوجوانان با استعداد و خلاق را تضمین می‌کنند.

علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص المپیاد فیلم‌سازی و اثرات آن در آینده سینمای ایران و اتفاقات پیش رو در استان‌های کشور گفت: المپیاد فیلم‌سازی نوجوان در ایران حرکت مبارکی است که از برپایی بیست‌ونهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در مهرماه سال 94 توسط بنیاد سینمایی فارابی نشات گرفته است و ایده‌ای بود برای اینکه نوجوانان کشور فرصتی را برای بروز استعدادهایشان در زمینه‌ فیلم‌سازی به نمایش بگذارند و به گمان ما در دهه چهارم انقلاب بهتر است که سینمای کشور و مدیریت سینمایی کشور سراغ نسل‌ نوپا و نوجوان علاقه‌مند به فیلم‌سازی برود و خدا را شاکریم که بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران با انعقاد تفاهم نامه‌ای این کار را در سال 94 در دستور کار خودشان قرار دادند.

وی افزود: تجربه المپیاد در کشور ما و سایر کشورها این است که به هر حال یک نوجوان و جوانی سراغ استعدادهایی می‌روند که در زمینه علم و فناوری و هنر بتوانند با یک رقابتی استعدادهای خودشان را به عرصه ظهور برسانند. در زمینه فیلم‌سازی تجارب مختلفی در کشور ما است، نهادهایی مثل کانون فکری کودک و نوجوان، آموزش و پرورش و انجمن سینمای جوان این کار را طی 3 دهه گذشته و پس از انقلاب ساماندهی کردند.

وی ادامه داد: به نظر ما در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان، المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان فرصتی است برای اینکه استعدادهای نوجوانی که عمدتاً متولدین سال 1375 تا 1382 هستند یعنی نوجوانان 12 تا 19 سال که به نوعی در زمینه فیلم‌سازی استعداد دارند و حسی را درون خود کشف کرده و دوست دارند به ظهور برسانند در سراسر کشور با این فراخوان از آن‌ها دعوت می‌کنیم که در یک رقابت بین 31 استان کشور ظرفیت‌های هنری خودشان را در قالب یک فیلم کوتاه 3 دقیقه‌ای در هر موضوع آزاد به مسابقه بگذارند.

تابش بیان کرد: برگزاری المپیاد اولین اتفاقی است که در عرصه هنر به ویژه سینما در حال رخ دادن است و المپیادها به جز اینکه فرصتی را برای جوان‌ها در جهت کشف استعدادشان خلق می‌کند بلکه به نوعی هم حرفه آینده‌سازان کشور را در آتیه زندگی‌شان رقم می‌زند و آن‌ها می‌توانند در صحنه فرهنگی و هنری کشور نقش زیادی داشته باشند.

وی افزود: به نظر من المپیاد فیلم‌سازی می‌تواند به عنوان یک تجربه جدید گام مؤثری در تحقق فرهنگی باشد چرا که ما در همه استان‌ها کشور به سراغ همه جوان‌ها می‌رویم و عدالت فرهنگی نیز رعایت می‌شود چون ما در نهادهای سینمایی معتقدیم که آمار تولید سینمای ایران عمدتاً در تهران اتفاق می‌افتد.

این مدیر ادامه داد: انجمن سینمای جوان با 60 دفتری که در سطح کشور دارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش در حال انجام دادن کارهایی در زمینه استعدادیابی یا برگزاری جشنواره‌های هنری هستند اما مشخصاً حرفه سینما و فیلم‌سازی با به وجود آمدن این المپیاد و فراخوانی که در سطح کشور داده، می‌تواند ظرفیت‌های خودش را نشان دهد و ما به اهداف عدالت فرهنگی خود می‌رسیم. در این صورت می‌توان فهمید که ایران فقط تهران نیست بلکه به گمان ما استعداد‌های شایسته‌ای در کشور هستند که به دلیل نبود توجه سیاست‌گذاران فرهنگی زمینه‌های بروز این خلاقیت‌ها کمتر فراهم‌شده و المپیاد می‌تواند استعداد‌های با‌لقوه مؤثر را کشف و بروز دهد. البته باید باکمی صبر و طی شدن اندک زمانی شاهد این اتفاق مهم باشیم و زود قضاوت نکنیم.

رئیس بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: برگزاری المپیاد و کشف استعداد‌ها اراده‌ای است که در دو نهاد بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی جوان کشور به وجود آمده و یکی از وظایفی که از سال 94 به فارابی تکلیف شده حمایت از فیلم‌سازان جوان و فیلم اولی‌ها است و تصور و گمان ما این است که فیلم اولی‌ها به‌عنوان استعداد‌های جوان که طی سال‌های گذشته کار کوتاه و مستند انجام دادند و یا تله‌فیلم ساختند رد پای خود را در سال‌های آینده در همین المپیاد خواهند دید. یعنی ما زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم که استعداد‌های استانی ما این فرصت را پیدا می‌کنند که کم‌کم وارد فیلم‌سازی شوند و در کل به فیلم‌سازی به‌عنوان یک حرفه در زندگی آینده و آینده شغلی خود نگاه کنند.

تابش عنوان کرد: تحلیلی وجود دارد که نسل‌های مختلفی که در سینمای کشور و فرهنگ و هنر پا می‌گذارند. ایده‌های نو و متناسب با آن دوره زمانی خودشان را در سینما و مضمونی که فرهنگ کشور باید از آن برخوردار باشد را خلق می‌کنند.

وی افزود: سینمای کودک و اصولاً سینمای جمهوری اسلامی سینمایی است که باید در آن ایده‌ها و خلاقیت‌های نویی بروز و ظهور کند و این جریان می‌تواند ایده‌های جدیدی را به سینمای ایران به‌خصوص در زمینه سینمای کودک و نوجوان تزریق کند. بعضاً داستان‌ها یا ایده‌های یک‌خطی در بحث فیلم‌نامه‌نویسی به چشم می‌خورد که آن ایده یک‌خطی به یک فیلم‌نامه و یک سناریوی مؤثر و خلاقانه‌ای تبدیل می‌شود که می‌تواند اذهان عمومی و مخاطبان سینما را تحت تأثیر خودش قرار دهد. پس هدف این طرح و المپیاد کشف ایده‌های نو و خلاقانه است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی یک ماهی که کار کلید خورد، گزارش‌های خوب و خوشایندی را از استان‌ها به دست ما رسیده که پیام‌آور استقبال خوب از این طرح است درخواست من این است که در فرصت باقی‌مانده یعنی تا سی‌ام، نوجوانانی که در بازه زمانی 12 تا 19 سال سن قرار دارند و احساس می‌کنند که ظرفیت بروز استعداد و خلاقیت دارند به حضور در دفاتر انجمن سینمایی جوان در 31 استان کشور و راهنمایی گرفتن از کارشناسان و گروه‌های تولیدی در المپیاد شرکت کنند.

تابش عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان ایران دو نهاد و بازوی اجرایی در سازمان سینمایی کشور است و همین‌که این دو نهاد در المپیاد همگرایی و هم‌افزایی دارند، یک گام بسیار مثبت است و برکات و اثراتش هم در استان‌ها و در جمع نوجوانان علاقه‌مند به حرفه سینما را در همین مدت دیده‌ایم. بنابراین خودم به‌شخصه این همکاری و همدلی را به فال نیک می‌گیرم و تداوم این هم‌افزایی و برنامه‌ریزی طراحی‌شده را قطعاً در دستور کار در سال‌های آینده خواهیم داشت.

تابش در خصوص ارائه موضوعات به دفتر المپیاد گفت: موضوعات، موضوعات آزاد است و ما هیچ محدودیتی به لحاظ فراخوانی برای نو‌جوانان نداشتیم و آن‌ها می‌توانند در هر موضوع سینمایی که به ذهنشان می‌رسد، با ما در دفاتر استانی انجمن سینمای جوان در میان بگذارند و بعد از ارزیابی ایده‌ها و بعد از یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت پیامد‌های خوبی را مشاهده می‌کنند.

وی در خصوص هزینه‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی عنوان کرد: خانواده‌ها نگران هزینه‌های این المپیاد نباشند چون دو نهاد بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی جوان در تفاهمی که باهم داشتند هزینه‌ها و خلق فیلم‌سازی برای نوجوانان این المپیاد را تأمین کرده‌اند و از این لحاظ هم نگرانی وجود ندارد.

تابش اظهار داشت: با یک جمع‌‌بندی می‌توان گفت که ما در دهه چهارم انقلاب هستیم نسل نویی که الآن در جامعه ما است یعنی مخاطبان این المپیاد 12 تا 19 ساله‌ها هستند. بنابراین ما یک جامعه مهمی را هدف این المپیاد قراردادیم. نگاه ما همین برنامه‌ریزی بوده که برای نسل آتی سینمای ایران طراحی‌شده است و اگر نگاه نو و ایده جدید خلاقی در این المپیاد باشد و کشف شود اثراتش را در آینده سینمای ایران به‌وضوح خواهید دید.

وی افزود: عده‌ای از این جوان‌ها می‌توانند فیلم‌نامه‌نویسان خوب، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌بردار و... شوند و به‌طور تخصصی دنبال کنند. فیلم 3 دقیقه‌ای المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بهانه‌ای است که استعدادهای برتر در سراسر کشور شناسایی‌شده و آینده خودشان را در سینما حرفه‌ای رقم بزنند.

تابش در پایان خاطر‌نشان کرد: آقای فرید فرخنده کیش و دوستانشان هم در استان‌ها این تعامل را با آموزش‌وپرورش و نهادهای دیگری به‌صورت ارگانیک انجام داده‌اند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار