این روبات او را در عوض صفحه فلزی بدنه خودرو بلند کرده و او را قیچی کرده است که منجر به مرگ او شده است.
این حادثه در کارخانه VW در Baunatal در 62 مایلی شمال شهر فرانکفورت اتفاق افتاده است.
شرکت فولکسواگن اعلام کرده است کارشناسان با بررسی سانحه، خطای انسانی را باعث بروز این تراژدی دانستهاند و اظهار داشتهاند روبات مقصر نبوده است.
در این حادثه روبات، تکنسین خط تولید را در عوض صفحه فلز خام برداشته و توسط بازوی خردکن، قیچی کرده است.
کارشناسان اعتقاد دارند این اولین مرگ در قاره اروپا در اثر کار با روباتهای صنعتی است.
این کارگر در یک کارخانه با 15 هزار پرسنل که مشغول مونتاژ موتور، گیربکس و دیگر قطعات خودرو بودهاند مشغول به فعالیت بوده است.
خط تولید کارخانه VW با درصد بالایی روبوتیک و کنترل روباتها توسط سیستمهای کامپیوتری هوشمند صورت میگیرد.
این مرد دچار صدمات شدید قفسه سینه شده و با وجود احیای تنفسی در صحنه حادثه در اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داده است.
کارشناسان اولین مورد مرگ و میر در اثر روباتهای صنعتی را در جهان در سال 1979 در کارخانه فورد معرفی کردهاند که سبب مرگ یک کارگر خط تولید خودرو شده است.
در 1981 نیز در یک مورد مشابه دیگر مردی در یک کارخانه صنایع سنگین در کاوازاکی کشور ژاپن توسط بازوی هیدرولیک ماشین سنگزنی مورد اصابت، ضربه و مرگ قرار گرفت.
یکی از پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه ساسکس کشور انگلستان اعتقاد دارند در حال حاضر هوش روباتها در حدی نیست که بتوان در این حادثه آنها را مقصر دانست، اشتباه تکنسین که از گارد ایمنی استفاده نکرده است سبب مرگ او شده است.
با این وجود کارشناسان عنوان کردهاند این نوع حوادث نباید سبب بیاعتمادی به صنعت روبوتیک شود اما باید کنترل و نظارت بیشتری از آنها به جا آورد.
انتهای پیام/