با وجود بیماری بسیار جدی هیدرو‌سفالی که منجر به نابودی و عدم رشد سلول‌های مغز می‌شود، مغز یک کودک پس از درمان‌های اولیه به سرعت در حال رشد برای رساندن او به سطح هوشی یک کودک سالم است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک نوزاد پسر به نام Noah اهل کشور انگلستان که در ماه سه بارداری مادر خود توسط اسکن مبتلا به بیماری اسپینا بیفیدا تشخیص داده شده بود هم‌اکنون در کمال شگفتی به 3 سالگی رسیده و عملکرد مغزی نسبتا مشابه به کودکان هم‌سن و سال خود دارد.

در یک پدیده نادر پزشکی مغز این کودک هیدرو‌سفالی شروع به رشد کرد + تصاویر

گفتنی است، پزشکان در ماه سوم بارداری مادر Noah با انجام اسکن متوجه تجمع مایع در مغز جنین و توسعه بیماری هیدرو‌سفالی شده‌ بودند.

پزشکان در آن زمان سقط جنین را به والدین پیشنهاد کرده بودند زیرا بعید می‌دانستند که نوزاد با این آسیب شدید مغزی زنده به دنیا بیاید.

در یک پدیده نادر پزشکی مغز این کودک هیدرو‌سفالی شروع به رشد کرد + تصاویر

بیماری اسپینا بیفیدا نوعی بیماری است که در اثر آن ستون فقرات جنین به درستی توسعه پیدا نمی‌کند و می‌تواند منجر به هیدرو‌سفالی تجمع مایع مغزی به میزان زیاد شود. کارشناسان علت این بیماری را اختلالات کروموزومی بسیار نادر عنوان کرده‌اند.

هنگام تولد تنها 2درصد بافت مغز Noah سالم بود اما در کمال تعجب او زنده به دنیا آمد و با انجام جراحی اورژانسی تخلیه مایعات از مغز او حال وی به 3 سالگی رسیده است.

تیم پزشکی مسئول Noah در اسکن‌های بعدی متوجه ترمیم سلول‌های مغزی و تشکیل سلول‌های مغزی جدید در او پس از تخلیه مایع مغزی شده‌اند.

مغز Noah مانند یک پلاستیک جمع شده بنا به گفته پزشکان در حال باز‌شدن و رسیدن به فرم طبیعی خود است که یک معجزه در دنیای پزشکی محسوب می‌شود.

در حال حاضر Noah نیاز به مراقبت دائم و چکاپ توسط پزشکان 5 بار در روز دارد و همچنین مجبور است به صورت مرتب انجام فیزیوتراپی و آب‌درمانی برای توسعه توان حرکتی خود به خاطر آسیب ستون فقرات بپردازد.

کارشناسان اعتقاد دارند پس از اولین جراحی تخلیه مایعات و برداشته‌شدن فشار از سلول‌های مغزی این کودک، مغز او شروع به گسترش برای رسیدن به اندازه طبیعی خود کرده است.

این کودک که از بدو تولد از ناحیه کمر و پاها فلج است از دوسالگی مانند سایر کودکان توانسته صحبت کند و کودکی شاد است و می‌تواند چنگال و قاشق را خود بدست بگیرد و با وجود کندی توان یادگیری والدین او امیدوار هستند روزی او مانند سایر کودکان بتواند از سطح هوش و توان یادگیری معقولی برخوردار شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.