شانتاژ حقوق‌بشری رسانه‌های سعودی علیه ایران/ مطبوعات عربی پیرامون جمع‌بندی هسته‌‌ای چه گفتند؟

توافق هسته‌ای ایران و غرب می تواند تأثیرات قابل توجهی بر منطقه خاورمیانه بر جای بگذارد در واقع ایران با قدرت نمایی در مذاکرات جایگاهش در منطقه و جهان را ارتقا بخشید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان توافق هسته‌ای ایران و غرب می تواند تأثیرات قابل توجهی بر منطقه خاورمیانه بر جای بگذارد. در برخی از تحلیل‌‌ها از  عدم توازن میان بازیگران منطقه سخن می‌گویند و اینکه ایران از جایگاه بالاتری  نسبت به کشورهای دیگر برخوردار است، زیرا  بر خلاف کشورهای منطقه که اغلب درگیر جنگ‌های داخلی یا جنگ علیه تروریسم هستند اوضاع آرامی دارد و توافق هسته‌ای قدرت ایران در جهان و منطقه را بهبود بخشیده است.

شانتاژ حقوق‌بشری رسانه‌های سعودی علیه ایران/ مطبوعات عربی پیرامون جمع‌بندی هسته‌‌ای چه گفتند؟

واکنش کشورهای عربی به توافق میان ایران وگروه 1+5

کشورهای عربی پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در واکنش‌های متفاوت به گشایش صورت گرفته در تنش هسته‌ای ایران با قدرت‌‌‌های جهانی بدان حمله کرده و حتی  رسانه‌های عربستان سعودی نتوانسته اند عصبانیت خود را از این اتفاق تاریخی پنهان کنند واین توافق را  «تهاجم به منافع اعراب» نامیدند حتی یک مقام رسمی عربستان گفت که بیم آن دارد خاورمیانه با این توافق هسته‌ای خطرناک‌تر از قبل شود.

نویسنده روزنامه الجزیره در یادداشتی با انتقال ترس خود از این توافق هسته‌ای مدعی شد که این تحول ایران را قادر می‌سازد از شیعیان منطقه حمایت کند.

در روزنامه الوطن اشاره شده بود: ایران حال با دخالت در امور کشورهای منطقه بر تنش‌‌های قومیتی دامن خواهد زد.

روزنامه «الحیات» نیز در صفحه اول خود تحول ایجاد شده  در تنش هسته‌ای ایران را به داعش مرتبط کرد.

خبرگزاری عربستان «واس» نیز گزارش داد که رئیس جمهور  آمریکا جزئیات توافق حاصل شده با ایران را با پادشاه عربستان در میان گذاشته و تاکید کرده که واشنگتن نسبت به حفظ امنیت خاورمیانه احساس مسئولیت می‌کند.

پادشاه عربستان نیز در پاسخ اعلام کرده که کشورش هر توافقی را که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و ساز‌وکاری برای بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای این کشور را داشته باشد، تایید می‌کند.

از سوی دیگر،‌امارات از توافق حاصل شده استقبالی شرطی کرد و یک مقام مسئول از امارات متحده عربی گفت: این توافق می تواند سرفصلی جدید در روابط بین کشورهای منطقه باشد و ایران می تواند نقشی قابل توجه در منطقه داشته باشد به شرط آنکه در سیاست هایش بازنگری کند و از دخالت در امور داخلی کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و یمن دست بردارد. 

امیر کویت،پادشاه بحرین ونخست وزیرعراق در پیام‌های جداگانه‌ای به رهبر معظم انقلاب ورئیس جمهور کشورمان تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند که  این توافق بتواند به حل مناقشات و تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

 شانتاژ حقوق‌بشری رسانه‌های سعودی علیه ایران

 یک روز بعد از جمع‌بندی مذاکرات،عربستان سعودی بهانه دیگری به نام «حقوق بشر» را برای فشار علیه ایران در دست گرفت. سطح مطالبات کشورهای غربی و در کنار آن‌ها عربستان محدود به موضوع هسته‌ای نشده و این کشورها از هم اکنون مسائل دیگری را نیز پیش کشیده‌اند که اهم آن مسأله حقوق بشر است.

پایگاه سعودی «ایلاف» گزارش داد:  پس از توافق هسته‌ای، پرونده‌های متعددی راجع به ایران یکی پس از دیگری در غرب مطرح خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از زیر بار برخی معضلات به زودی رهایی یابد که یکی از این پرونده‌ها به حقوق بشر مربوط می‌شود در حالی که به مسأله حقوق بشر در ایران پرداخته می‌شود به وحشی گری‌ها و فجایع انسانی عربستان که با نقض حقوق مردم کشورهای مختلف چون یمن وبحرین همراه است، توجهی نمی‌شود چرا که صرف هم پیمانی عربستان با غرب و منبع عظیم نفتی که پادشاه عربستان  سرازیر کشورهای غربی می کند این کشور متجاوز عربی را تحت حاشیه امنی قرار داده است.

کاملا واضح ومبرهن است که که نه مسأله هسته‌ای و نه مسأله حقوق بشر و نه هیچ مسأله‌ای که پس از این مطرح خواهد شد روایت‌‌گر دغدغه غرب در مورد اصل این موضوعات نیست واین موارد صرفا بهانه‌هایی سیاسی است برای اینکه سیاست ایران با استکبار همسویی ندارد و این مسئله خوشایند آنان نیست.

کشورهای عربی باید توافق ایران و غرب را بپذیرند

عربستان سعودی نگاه خوبی به این توافق ندارد درواقع بزرگ‌ترین نگرانی سعودی‌ها پشت کردن آمریکا به آنها‌ست نگران هستند که چون 
آمریکا برای آنها امنیت ایجاد کرده اکنون که در حال نزدیک شدن به ایران است تکلیف آنها چه می‌شود. 

البته نگاه آمریکا نیز در این رابطه مهم است؛ آمریکا در حال تغییر نگاه خود به مسائل منطقه‌ای است و کشورهای منطقه را به رویکردهای منطقه‌ای تشویق می‌کند. حتی باراک اوباما زمانی که کشورهای عربی را به کمپ دیوید دعوت کرد مهمترین هدفش این بود به آنها اطمینان دهد که اگر با ایران به توافق برسد، برای آنها خطری نخواهد بود.کشورهای عربی قانع شدند که نمی‌توانند نقش ایران را نادیده بگیرند.

در پی توافق هسته‌ای،‌کشورهای منطقه حتی عربستان ناچارهستند  به سمت ایران بیایند. زیرا وقتی آمریکا با ایران به توافق برسد و ایران را به عنوان بازیگری در نظر بگیرد که در مسائل منطقه‌ای نقش دارد دیگر عربستان سعودی نمی‌تواند توجیه ضدایرانی بودن را در سیاست خارجی خود همچنان پیش ببرد. در واقع تفکر ضد ایرانی به چالش کشیده می شود و آرام آرام رفع می‌شود ودر نهایت سوق یافتن این کشور به سوی همکاری‌های منطقه‌ای است چرا که منافعش حکم می کند در این سیر قرار گیرد.

وقتی ایران و غرب به منفعت استراتژیک ناشی از همکاری با یکدیگر ترغیب شوند کشور‌های عربی هم که خود متکی به چتر امنیتی غرب هستند به این جمع جدید می پیوندند تا از قافله عقب نمانند.
 
تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت نفت

 خبرگزاری "فرانسه" با انتشار گزارشی به تاثیر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بر روی روابط تهران با کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که گرچه لغو تحریم‌ها می‌تواند سبب رونق تجارت میان ایران و کشورهای عرب همسایه شود با این حال، عزم ایران برای افزایش تولید نفت می‌تواند باعث تشدید تنش‌‌ها در اوپک شود.

این خبرگزاری  در ادامه اشاره می‌کند که صادرات نفت ایران از زمان وضع تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا از 2.2 میلیون بشکه در روز در اواسط سال 2012 میلادی به 1.2 میلیون بشکه در زمان کنونی کاهش یافته است و از آن زمان تاکنون دیگر اعضای اوپک چون  عربستان سعودی، کویت و امارات تولید نفت خود را افزایش داده‌‌‌اند تا سطح عرضه را باثبات نگه دارند. 

"حسین امیرعبداللهیان"، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان پیرامون روابط ایران و کشورهای منطقه به خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم در پی توافق هسته‌ای صفحه جدیدی در مناسبات منطقه‌ای ایجاد شود،‌تهران همواره از روابط عالی با کشورهای مسلمان منطقه و همسایگان استقبال می‌کند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه روابط پایدار با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت‌های جمهوری اسلامی و مورد تاکید دولت است، تصریح کرد: توجه به صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه در شرایط نامتوازن کنونی که منطقه استراتژیک ما گرفتار خشونت و افراطی‌گری و مداخلات خارجی است، ضرورتی حیاتی برای همه کشورها به حساب می‌آید.

در پایان باید بگوییم که ایران پیروز بزرگ خاورمیانه در دراز مدت است و به هر میزان نقش کلیدی جمهوری اسلامی در معادلات و محاسبات مربوط به ثبات منطقه تقویت شود به همان میزان از نفوذ آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا کاسته می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۸:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
چرا سرزمین فلسطین با پرچم اسرائیل مشخص شده؟
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۸:۲۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
پرچم عراق رو با ستاره گذاشتین. مگه ستاره رو برنداشتن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
ال سعود باید بره بمیره این کشورای ریزه میزه هم باید بتمرگند سر جاشون باید ببینند چقدرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
دنیا را ببین چقدر خراب قورباغه هم می خورد شراب بد بخت سعودیها که تازگی ها مانند مرغ کپی قد قد می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
عربستان وسایر کشورهای عربی از قدرت ایران هراس دارند به خاطر همین چرندیات شان زیاده
آخرین اخبار