رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: ایران یکی از پنج کشور مصرف کننده بالای مواد نفتی در جهان و در میان کشورهای اوپک، بزرگترین مصرف کننده فراورده‌های نفتی است.

علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه درصد بالایی از انرژی‌های پایتخت فسیلی است اظهار کرد: ایران یکی از پنج کشور مصرف کننده بالای مواد نفتی در جهان و در میان کشورهای اوپک، بزرگترین مصرف کننده فرآورده‌های نفتی است.

وی با توجه به مصرف رشد انرژی بالای 5 درصد در ایران افزود: هر ده سال مصرف انرژی کشور دو برابر می‌شود و با این روند و با توجه به افت فشار چاه‌های نفت و مشکلات حفاری، استخراج و سرمایه گذاری، نمی‌توان امیدوار بود که پس از دو دهه نیازهای موجود کشور برطرف شود.

شاعری ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی، استفاده از 10 تا 15 درصد سبد سوخت را از انرژی تجدید پذیر تعیین کرده و اما این رقم در ایران یک صدم درصد است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: در آلمان 62 هزار مگابایت برق از طریق انرژی‌های نو تامین می شود اما این میزان در ایران به 40 تا 50 مگابایت می‌رسد که نزدیک به صفر است. درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده است تا 25 سال دیگر باید 40 درصد سبد سوخت از این منبع تامین شود.

وی اضافه کرد: مصرف انرژی‌های فسیلی از نظر میزان رو به افزایش اما از نظر درصد رشد کاهش نسبی دارد، درحالی که ذخایر انرژی‌های فسیلی متناسب با افزایش مصرف در حال کاهش و اتمام است که این آینده میلیون‌ها خودرو و صنایع وابسته به انرژی‌های ف سیلی را مبهم نموده و موجب نگرانی دنیای صنعتی شده است.

شاعری اضافه کرد: آژانس بین‌المللی در تلاشند تا انرژی‌هایی از جمله انرژی خورشیدی و بادی را جایگزین انرژی فسیلی کند در حالی که این جایگزینی در بسیاری از صنایع تا آینده نزدیک امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار