سعید تهرانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سینما را تعطیل کنید تا دلال‌ها سراغ کارشان بروند

تهیه کننده سینما از وضعیت حاکم بر سینما و هنر کشور به شدت انتقاد کرد.

سعید تهرانی تهیه کننده و بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به عنوان یک کارگردان، تهیه کننده و بازیگر وقتی محصولات سینمایی‌مان را می‌بینم، هیچ حسرتی نمی‌خورم که چرا در بین آن‌ها فعال نیستم. وقتی این کیفیت سینما را می‌بینم ناراحت نیستم که چرا خانه نشینم و از فرزندم مراقبت می‌کنم.

وی افزود: برای نجات جان سینما باید مدتی آن را تعطیل کنیم. آقای محمد دادکان در مورد فوتبال گفته بود که اگر اختیار دست من بود، یک سال فوتبال را تعطیل می‌کردم تا کسانی که اهل آن نیستند، بروند سراغ کار خودشان. در مورد سینما هم باید همین را راه نجات بدانیم. سینما را تعطیل کنیم تا کاسب‌ها، دلال‌ها و بساز بفروش‌ها و بنگاه‌داران و... برای امرار معاش سراغ کار و شغل اصلی‌شان بروند و آن زمان که سینما غربال شد، کسانی می‌مانند که واقعاً عاشق سینما هستند نه هر کسی که از هر راهی وارد آن شده است.

تهرانی با انتقاد از اتفاقات خانه سینما گفت: زمانی که پای مسائل مالی و پول در میان است، سعید تهرانی را می‌شناسند. موقعی که باید به وزارت ارشاد و... پول بدهند، سعید تهرانی و امثال او را صدا می‌کنند ولی زمانی که انتخابات صنفی و جلسه و دیدار و ملاقات است، تهرانی هیچ جایی ندارد. خانه سینما همیشه در دست یکسری افراد قدیمی که اساس افکارشان تعارف ها و رودربایستی بوده و است و من خطابم به میرکریمی است که مگر صنف تهیه‌کنندگان چند نفرند که باید حذف شوم؟ چرا وقتی دیدار و قرار ملاقات‌های مهم پیش می‌آید سعید تهرانی که در صنف تهیه‌کنندگان است، باید غایب باشد؟

این تهیه‌کننده با انتقاد از تغییر مدیریت‌ها و اظهارات مدیران جدید در تمام عرصه‌های کشور گفت: هر جا مدیر یا رئیس جمهوری دوره‌اش تمام می‌شود و بعدی می‌آید نه کار رئیس و مدیر قبلی را قبول دارد و نه اعضا را نگه می‌دارد. همیشه وقتی فرد جدیدی می‌آید،‌ قبلی‌ها انگار بد می‌شوند. در این دوره هم هر جا کم می‌آوریم به احمدی‌نژاد حمله می‌کنیم. حرف‌های من به معنی دفاع نیست ولی می‌خواهم بگویم چه در سینما و چه در دولت و... باید از نتیجه عملکرد مدیران و رؤسای جمهور لذت ببریم، نه از درگیری ایکس و ایگرگ با هم. الان دیگر مردم منتظر فیلم‌ها نیستند. منتظر حواشی و شنیدن اخبار بین سینماگران و میان بازیگران هستند تا دنبال کنند. توجه به حواشی در کشور ما باعث شده سینمای ما بلاتکلیف بماند.

تهرانی با بیان این مطلب، تأکید کرد: من با فیلمسازی خود قصد داشتم سینما را به اندازه توان خودم جلوتر ببرم و ذائقه مخاطب را با سینمای واقعی آشنا کنم. الان خیلی از پیشکسوتان سینما دل خونی از تصمیمات و اتفاقات دارند. دنبال اسم‌ها هستند و یک سوژه اگر برای ما باشد رد می‌شود ولی اگر امثال کیمیایی مطرح کنند، در بوق و کرنا می‌کنند.

وی همچنین اظهار داشت: باید از خودمان بپرسیم چرا مخاطب وقتی دنبال فیلم می‌گردد و به فیلم‌هایی مثل «قیصر» و «سلطان قلب‌ها» و... می‌رسد،‌ دیگر کانال را عوض نمی‌کند؟ با این که بارها دیده و تمام دیالوگ‌ها را حفظ است. دلیلش واضح است؛ چون در سینمای ما حرکت، پیشرفت و رشد نمی‌بیند. گنج قارون اگر الان اکران شود، استقبال از آن از جمع فروش تمام فیلم‌هایی که اکران می‌کنیم، بیشتر می‌شود.

این تهیه کننده افزود: عده‌ای باید از سینما بروند و مطالب و اخبار و حرف‌های کثیف‌شان از سایت‌ها و مطبوعات حذف شود تا سینما خالص شود. وقتی من و نسل پیشکسوت با هم درد دل می‌کنیم و می‌بینیم که هر دو یک درد مشترک داریم، از آینده می‌ترسم. هراس دارم که به موقعیت آن‌ها برسیم و باز دردمان همین باشد و این بسیار تأسف‌آور است.

وی با اشاره به نتایج مذاکرات کشور ایران و گروه 1+5 گفت: این اتفاق که حاصل کار ملت و دولتمردان ایران از زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب تا حسن روحانی است را تبریک می‌گویم و امیدوارم این روز تاریخی، پایانی باشد بر اوج آشفتگی‌ها در سینمای ما. سینمای ما تا حمایت‌گر نباشد و تابوها را نشکند به جایی نمی‌رسد. خیلی دردآور است که مردم ما پای تلویزیون یا فیلم‌های سینمایی می‌نشینند تا به سوتی، تپق و حاشیه‌ها توجه و آن‌ها را برجسته کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار