مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت:با تغییر در شرایط آب و هوایی هم اکنون اولویت این سازمان در ساخت برخی از پروژه‌های سد سازی تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری امروز گفت: در سفر ریاست جمهوری به کردستان پروژه های قابل توجهی در حوزه آب کشور صورت پذیرفت که از نمونه های آن می توان به راه‌اندازی سد آزاد اشاره کرد که در این آن آب از شرق استان به غرب استان منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو در ادامه گفت: سامانه جدیدی فردا به بهره‌برداری می‌رسد که توسط آن تأمین تمام آب شرب شهر سنندج تامین می‌شود، همچنین هفت نقطه در طول مسیر سامانه مورد بهره‌برداری صنعت و خانگی قرار می‌گیرد.

رضا زاده گفت: در مسیر این آب نیروگاه 10 مگاواتی در مسیر آن قرار دادیم که تمام مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی توربین آن برای اولین بار در داخل کشور انجام شده است.

وی همچنین یادآور شد: در کنار سد آزاد پروژه تلمبه ذخیره‌ای با ظرفیت 150 مگاوات ایجاد کردیم که در این محل نیازمند محلی برای پمپاژ آب بودیم که بخش اول سامانه را در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع حدود 2 هزار و 100 میلیارد تومان به سرمایه‌گذاری نیاز داریم که تا امروز نیمی از این اعتبارات از راه‌های مختلف تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو خاطر نشان کرد: امسال سد رودبار لرستان با ظرفیت 450 مگاوات نیروگاه آبگیری خواهیم کرد و در سال 95 نیروگاه آن را هم وارد مدار خواهیم کرد که حجم این سد 230 میلیون متر مکعب است که با استفاده از فاینانس خارجی این پروژه را پیش بردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به ناهماهنگی نیاز آب کشاورزی و پیک مصرف و تولید برق عنوان کرد: فصل تابستان که نیاز رها شدن آب برای تولید برق و آب مورد نیاز کشاورزی در پاییز با احداث سدهای مخزنی چون گتوند آب رها شده را برای کشاورزی منطقه حفظ می‌کنیم و مانع رها شدن آن به آب‌های آزاد خلیج فارس شدیم.

رضازاده در ادامه تصریح کرد: بودجه منابع عمومی امسال شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران 700 میلیارد تومان است اما بودجه‌ای که برای پروژه‌ها بسته شده است 8400 میلیارد تومان است.

وی در خصوص پروژه‌هایی که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده‌اند، گفت: تعداد و حجم پروژه‌های بخش آب در کشور بیشتر از اعتبار تخصیص یافته است به همین خاطر شرکت ما با ایجاد ظرفیت‌های مختلف برای دست‌یابی به منابع مالی دیگر تلاش می‌کنیم و بر همین اساس 2500 میلیارد تومان منابع مالی جدید جذب کرده‌ایم.

وی در ادامه به پروژه‌هایی که به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است اشاره و بیان کرد: پروژه‌های سد نیروگاه‌های برق آبی بختیاری و رودبار لرستان از نمونه پروژه‌هایی است که به دلیل کمبود اعتبارات هم اکنون متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه برای 11 پروژه مهم از صندوق توسعه ملی جذب منابع مالی صورت گرفته است، گفت: از 8400 میلیارد تومان بودجه‌ای که این شرکت برای پروژه‌های در نظر دارد در حدود 3700 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد.

رضازاده در خصوص طلب این شرکت از وزارت نیرو گفت: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از بابت فروش برق به وزارت نیرو 400 میلیارد تومان طلبکار است.همچنین 300 میلیارد تومان به پیمانکاران و 3 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار هستیم. 

رضازاده در خصوص تغییر شرایط آب و هوایی و تاثیر آن بر روی سدسازی کشور گفت:با تغییر شرایط اقلیمی برای ساخت برخی از سدها بازنگری صورت گرفت و اولویت‌های ما در برخی از سدها تغییر کرده به گونه‌ای که سه پروژه بزرگ در بالادست چرخه و سیمره با نام‌های سد و نیروگاه سازمان، گرشا و کرخه 2 از اولویت مطالعه و احداث خارج و متوقف شده است.

وی در خصوص سد گتوند گفت: با واگذاری مطالعات بر عهده تیم تحقیقاتی دانشگاه تهران از سوی سازمان برنامه‌ریزی کشور گزارش مربوطه آماده شده که ما منتظر اعلام نتیجه نهایی  هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه بیان کرد: شواهد حاکی از آن است که در مسیر بعد از سد گتوند تا شهر اهواز و پس از آن آبادان و خرمشهر EC آب به میزان قابل توجهی بالا می‌رود که همین نشان دهنده ورود ناخالصی‌ها به رودخانه پس از این سد است که متاسفانه تمام تقصیرات بر روی سد گتوند انداخته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار