آخوندی از تسهیل در صدور روادید میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: ما سعی داریم در 10 سال اینده میزان بار ترافیک کامیون‌ها را به 10 میلیون تن افزایش دهیم.

تسهیل در صدور روادید میان ایران و ترکمنستان/ افزایش 10 میلیون تن ترافیک بار ظرف سه سال آیندهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و وترکمنستان به میزبانی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد.

براساس این گزارش؛ از 3 تا 5 مرداد ماه امسال به میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود و امروز نشست اصلی این اجلاس با حضور عباس آخوندی وزریر راه و شهرسازی و رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان برگزار گریدد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه  در پی دو سال گذشته سه بار سفر به ترکمنستان داشته‌ام گفت: در آن سفر با پیشرفت‌های چشمگیر کشور ترکمنستان آشنا شدم.

وی در ادامه افزود: سفر رئیس جمهور نیز به ترکمنستان نیز باعث دیدار و مراودات شد و در این سفر 18 سند همکاری به تصویب و امضا رسید.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در طول امسال نیز مذاکرات خوب و سازنده و نتیجه بخشی صورت گرفت و در جهت بوجود آمدن همکاری‌های مثمرثمر نیز اقدامت بسیاری صورت گرفت.

آخوندی تصریح کرد: در دو سال گذشته چهار ملاقات بین دو کشور برگزار شد و باعث افزایش روابط میان این دو کشور صورت گرفت.


وی با اشاره به اینکه نمایشگاه و مراسم‌های مختلف برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی نیز در سال گذشته صورت گرفت گفت: باید اجازه همکاری میان دو کشور گسترش یابد و از سوی دیگر رفت و آمدهای مرزی نیز بین دو کشور افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بسیاری از ایرانیان علاقه‌مند به بازیدید از کشور ترکمنستان هستند بنابراین بحث صدور روادید باید تسهیل شود.

وی اظهارداشت: ممکن است در طول سفر به ترکمنستان خلافی از یکی از مردم رخ دهد ولی روابط میان این دو کشور باعث گذشت از این خطا می‌شود و ما باید روابط دو کشور را تسهیل نماییم.

آخوندی توضیح داد: البته این موارد در کمیته مشترک کنسولی دو کشور مورد بررسی قرا می‌گیرد ولی به صورت خاص من در اجلاس تاکید می‌کنم که باید برای تبادل تجاری بین دوکشور برخی از قوانین مورد بازنگری قرار گیرد و بازراچه‌های مروی با توجه با ارتباطات زیر ساختی در جهت کاهش موانع عمل کند و ما باید موانع میان دو کشور را برطرف و در جهت آنها گام برداریم.

آخوندی در ادامه به ایستگاه مرزی اینچه برون اشاره کرد: در جریان افتتاح ایستگاه اینچه برون توسط روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان ما علاقه‌مند هستیم که کریدور شمال به جنوب در شرق خزر بیش از گذشته فعال شود.

آخوندی تاکید کرد: برخی از گذرگاه‌ها ظرفیت تبدیل به گذرگاه بین المللی را دارد و برای تبدیل شدن به گذرگاه بین المللی باید اقدامات گسترده‌ای از سوی ما اتخاذ شود و ظرفیت‌های لازم و موانع برای عبور کالا فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: البته ما گذرگاه سرخس و بندرعباس را نیز داشته‌ایم و این گذرگاه ترکیب شمال به جنوب است ولی هنوز ظرفیت‌های بسیاری باقی مانده که باید فعال شود.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات رخ داده در منطقه نقش بسیار موثری در افزایش همکاری‌ها دارد گفت: این اتفاقات رخ داده نقش بسیار موثری در پروسه امنیت و ثبات دارد و این دو گروه ایران و ترکنستان در آینده منطقه در جهت توسعه منطقه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

آخوندی اظهارداشت: ما همواره به مسئولیت منطقه خودمان آگاه بوده‌ایم و تلاش می‌کنیم که فضایی را فراهم نماییم که تمام منطقه از این فضا بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: این منطقه ظرفیت بسیاری بیش از گذشته را باید داشته باشد و بنابراین در جریان سفر رئیس جمهور به ترکمنستان توافقات بسیار مهمی انجام شد و مسئولیت‌های بسیار زیادی ایجاد شد.

آخوندی توضیح داد: این دو رئیس جمهور دو هدف بسیار مهمی را دنبال کرده‌اند و مقرر شد یک هزار کامیون از مرزهای زمینی عبور کند  که در حال حاضر با این عدد فاصله داریم و مقرر شد ظرفت 3 سال آینده میزان ترافیک بار ما به 10 میلیون تن افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: خوشبختانه در حال حاضر میزان توقف در عبور به کشور کاهش یافته ولی باز نیاز به مساعدت وهمکاری دو طرف را داریم.

وی توضیح: میزان ترانزیت در طی 4 ماه گشته 2.5 برابر افزایش یافته و لی ما در حال حاضر ظرفیت بسیار بیشتری را پیش روی خود داریم.

آخوندی خاطر نشان کرد: همچنین میزان ترانزیت ریلی در پایان سال جاری به 3 میلیون تن افزایش رسیده است.


***حجم مبادلات ایران و ترکمنستان امسال به 4 میلیارد دلار  رسید

در ادامه رشید مردوف وزیرخارج ترکمنستان با شاره به اینکه مبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان از لحاظ کلی خوب در حال پیشترفت است گفت: حجم مبادلات بین دو کشور در سال جاری به 4 میلیارد دلار آمریکا رسیده است

وی در ادامه افزود: این پیشترفت‌ها نیزدر آینده ادامه پیدا کند و ما ظرفیت‌های دیگری را در این حوزه داریم.

وزیر خارجه ترکمنستان تصریح کرد: در طول 10 سال آینده ما وظیفه داریم حجم مبادلات تجاری و بازرگانی خود را به 65 میلیارد دلار برسانیم که این موضوع با هم بستگی و اتحاد بین دو کشور ایجاد می‌شود.

مردوف اظهار داشت: در10 سال گذشته رسیدن به 60 میلیارد دلار آمریکا نیاز به یک استراتژیک و توسعه همکاری‌های بین دو کشور است.

وزیر خارجه ترکمنستان اظهار کرد: در صورت ساخت پل جدید می‌توانیم تعداد عبور کامیون‌ها را به 400 عدد و بیشتر نیز برسانیم.

مردوف تصریح کرد: با ساخت یک بازاچه محلی در سال 1990 ما رفت و آمد تاجران و بازرگانان را تسهیل کرده‌ایم و در نظر داریم این بازاچه‌ها را افزایش دهیم.

وی توضیح داد: با ساخت راه آهن میان مسیر مشهد، بندرعباس می‌توانیم 804 کیلومتر از طول مسیر را کاهش دهیم.


در ادامه آخوندی یاد آور شد: بر اساس 7 سند باید پروژه‌های مهندسی و عملیاتی بزرگ را شروع کنیم و ما در آن سفر همکاری‌های خود را بررسی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در آن جلسه نیز توافقات زیادی برای مبادلات صورت گرفته و باید نحوه مبادلات مورد توجه قرار گیرید.

وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با پروژه‌های نیروگاهی و برقی و همچنین راه سازی اعلام آمادگی می‌کنیم.

آخوندی توضیح داد: برای بحث‌های تجاری استاندارد و همکاری‌های کشاورزی نیز قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار