کتاب که سطح بالایی از نظر محتوا دارد بهتر است سطح ظاهری بالایی هم داشته باشد.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان - اکرم رضایی ثانی؛ مژگان شیخی متولد 1341 با مدرک تحصیلی لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است. از سال 63 کار نوشتن را با داستان «بلبل نوک طلا، باغ آرزوها» آغاز کرد.وی هم در زمینه ادبیات کودکان و هم ادبیات بزرگسالان فعالیت داشته است و تاکنون بیش از 20 عنوان از کتابهایش به چاپ رسیده که برخی از آنها در حال تهیه برای فیلم‌های سینمایی است. گفتگوی کوتاه ما را با این نویسنده می‌خوانید:

*خانم شیخی کار در حوزه کودک و نوجوان چه تفاوتی با کار در دیگر حوزه‌ها دارد؟

کار کودک از نظر نثر و نوع دید متفاوت و باید برای کودک قابل فهم و ساده باشد طوری که با آن ارتباط برقرار کند، همچنین با در نظر گرفتن روحیات و سلیقه کودکان نوشته شود کتاب در حوزه کودک در حقیقت درباره بچه‌هاست نه برای بچه‌ها.

*از نظر شما کار در حوزه کودک و نوجوان امروزه جدی گرفته می‌شود؟

به نظرم نسبت به گذشته تفاوت‌های اساسی داشته از جمله نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که تنها برای گروه سنی بزرگسال بوده ولی امروز می‌بینیم در حوزه کودک و نوجوان هم برگزار می‌شود. از همه مهمتر رشته ادبیات کودک که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، شرایطی که روز به روز شاهد بهتر شدن آن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستیم.

*با توجه به پایین آمدن سرانه مطالعه در نسل جوان چه راهکارهایی را برای تشویق افراد در سنین پایین به سمت و سوی کتاب پیشنهاد می‌کنید؟

این مساله تنها مختص ایران نیست و به دلیل جاذبه‌های دیگری به جز کتاب در کل دنیا اتفاق افتاده است به هر حال کتاب همیشه درمیان خوانندگان جایگاه خود را دارد برای جذب نسل جدید به سمت و سوی کتاب می‌توان داستان را با محتوای جذاب، ظاهری زیبا و قابل توجه با استفاده از کارهای هنری طراحی کرد. یکی دیگر از راهها تبلیغ از طریق مدارس و کتابخانه‌ها، رادیو و تلویزیون و . . . به صورت مسابقه یا شیوه های دیگر است.

*اگر بخواهید کتابی را به علاقمندان پیشنهاد کنید چه کتابی را معرفی می‌کنید؟

بیشتر پیشنهاد می‌کنم به انتشارات یا نویسندگانی مراجعه کنند که در اغلب اوقات کار آنها را دنبال می‌کنند یا می‌توانند کتابهایی را که از دوستان یا نزدیکان به آنها معرفی می‌شود را تهیه کنند.

*شما اغلب از خواندن لذت می‌برید یا از نوشتن؟

این دو مکمل هم هستند و تا خوب مطالعه نکنیم قطعا نمی‌توانیم آنطور که باید و شاید بنویسیم، زیرا نوشتن دائم گاهی خسته کننده می‌شود و خواندن در مقابل آن به نوعی لازم است.

*از نظر شما محتوای کتاب نسبت به ظاهر آن نادیده گرفته می‌شود؟

خیر، نمی‌توان گفت: محتوا نادیده گرفته می‌شود ولی وقتی که محتوای کتاب سطح بالایی دارد بهتر است از سطح ظاهری بالایی برخوردار باشد، ظاهر به همراه محتوای خوب و یک عنوان مناسب برای قشری که با آن سر و کار داریم از هر لحاظ تاثیر گذار خواهد بود.

*تعدد نویسندگان در این حوزه باعث کاهش کیفیت یا باعث رشد در این زمینه شده است؟

البته که به رشد کمک می‌کند چرا باید تعدد نویسندگان در حوزه‌های مختلف را محدود کنیم؟ هرگز نمی‌توانیم بگوییم چه کسی در این حوزه فعالیت کند و چه کسی نکند؟ اگر کار شاخص باشد حتی با تعدد نویسندگان خودش را نشان می‌دهد.

*آینده ادبیات کشور را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

برای ادبیات کودک دورنمای خوبی می‌بینیم زیرا در گذشته بیشتر کارهایی از قبیل ترجمه، تالیف و بازنویسی و یک سری مجله‌های محدود داشتیم اما امروزه کارهای ما شناخته شده و به چند زبان در دنیا ترجمه می‌شوند. تعداد کتاب‌ها افزایش پیدا کرده و حتی از آنها فیلم‌هایی هم ساخته شده است.

*تا به حال کار سفارشی انجام داده‌اید؟

بله، با توجه به اینکه خیلی تیراژ بالایی نداریم گاهی مجبور می‌شویم در کنار کارهایی که طبق ذوق و سلیقه خودمان است کارهای دیگری را هم بپذیریم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.