لرستان؛

اصلاح نژاد 2 هزار راس گوسفند در لرستان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان گفت: ترکیب ژنتیکی جدیدی را که از نژادهایی با توان تولید بالا به‌دست آمده، امسال برای ۲ هزار رأس گوسفند استان اعمال کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان؛ نجیب‌زاده افزود: به‌منظور افزایش راندمان تولیدمثل در دام‌های استان، چند سال است که کار تلقیح مصنوعی گوسفند در لرستان آغاز شده است.

وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه استان در زمینه دام سبک، افزود: در حال حاضر، 3.5 میلیون رأس دام سبک در استان داریم که 1.5 میلیون رأس آن در اختیارعشایر قرار دارد و 2 میلیون رأس دیگر در شرایط روستایی نگه‌داری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به اینکه راندمان تولید مثل در گوسفند پایین است، باید به‌دنبال افزایش سرعت رشد در گوسفندان باشیم تا تولید گوشت در واحدهای پرواربندی افزایش یابد که در این راستا برنامه ترکیب ژنتیکی به‌عنوان یکی از راهکارها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اصلاح نژاد گوسفندان در استان، افزود : امسال بنا داریم که ترکیب ژنتیکی جدیدی را که از نژادهای داخلی و خارجی با توان تولید بالا به‌دست آمده را برای 2 هزار رأس گوسفند استان اعمال کنیم.

نجیب‌زاده گفت : در راستای بهبود تغذیه دام‌ها که نقش مهمی در افزایش توان تولد مثل آن‌ها دارد، بخشی از نهاده‌های موردنیاز واحدهای روستایی تأمین شده و جیره‌نویسی توسط کارشناسان دامی مورد توجه قرار گرفته است تا ترکیب موادغذایی دام‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که نیاز دام به انواع موادغذایی رفع شود، تا ضمن افزایش راندمان تولید مثل، میزان ضایعات دامی نیز کاهش یابد.

وی افزود: در بحث اصلاح نژاد، درصدد این هستیم که از نژادهایی استفاده شود که به‌واسطه تغییر در ژنتیک آن‌ها در شرایط روستایی دو منظوره عمل کنند یعنی به‌طور همزمان ظرفیت آن‌ها در تولید شیر و گوشت افزایش یابد، از طرفی با اصلاح نژاد، به دنبال افزایش مقاومت‌ دام‌ها نسبت به شرایط محیطی هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان گفت: در بین گاوداری‌های اصیل استان، اقدامات مربوط به دو رگ گیری و تلقیح مصنوعی انجام شده البته عمل تلقیح مصنوع  در گاوداری‌های نیمه صنعتی انجام شده و دو رگ گیری در گاوداری‌های سنتی انجام می‌شود.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.