فقط شش درصد از مساحت کشور پوشیده از جنگل بوده و همین منابع محدود نیز با بی‌توجهی عوامل انسانی به شدت در حال تخریب است.

اعلام آمادگی 10  استان کشور برای حفاظت از جنگلبه گزارش خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجایی که کشورها اقلیمی خشک و نیمه‌خشک دارد و فقط شش درصد از کل مساحت آن پوشیده از جنگل است این جنگل‌ها نقش به سزایی در تأمین آب و هوا و امنیت غذایی دارند و باید همت بیشتری در حفظ آن داشت.

هم اکنون به دنبال نامگذاری 8 مرداد به عنوان روز جنگل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و درخواست رئیس این سازمان برای همراهی مردم دراین پایش اجتماعی، اقداماتی در کل کشورانجام می‌گیرد.

* قبول مشارکت مردم 10 استان کشور در حفاظت از جنگل‌‌ها

سلیمان‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام می‌گوید: مراسم پاکسازی پارک جنگلی چغاسبز و مناطق تحت مدیریت استان با حضور  اقشار مختلف مردم، اصحاب رسانه، منابع طبیعی، شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی امروز برگزار خواهد شد.

صالحی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان مانور اطفاء حریق که  با مشارکت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد ، می‌گوید: پاکسازی پارک جنگلی وکیل‌آباد مشهد به همت سازمان‌‌های مردم نهاد زیست محیطی و شهرداری روز جمعه برگزار خواهد شد که در کنار این اتفاق جمع‌آوری درب بطری‌های پلاستیکی نیز انجام خواهد شد.

صالحی در خصوص دیگر اقدامات این استان می‌گوید: دوره آموزشی ویژه طبیعت‌گردان و کوهنوردان منطقه حفاظت شده ارس سیستان و طبیعت شهر کلات با هدف همسو و حساس‌سازی اذهان عمومی در حفاظت از این مناطق نیز اجرایی خواهد شد.

لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز در خصوص اهم برنامه‌های 8 مرداد با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از اولین نهال خانه بلوط در منطقه دهدز می‌گوید: نشست سازمان‌های مردم نهاد و پخش و نمایش فیلم مادرم بلوط از دیگر اقدامات این استان برای روز جنگل است.

مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان نیز می‌گوید: پاکسازی جنگل النگدره گرگان به صورت متمرکز و با اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل‌ها امروز برگزار خواهد شد.

فتحی بیراوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز از اقدامات خود در خصوص تشکیل زنجیره انسانی حمایت از جنگل در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد به مناسبت گرامیداشت روز جنگل اشاره کرده و می‌گوید: با همراهی جامعه ورزشی، بسیج، جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط این زنجیره انسانی تشکیل و حمایت خواهد شد.

قدرتی مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست آذربایجان غربی نیز می‌گوید: جنگل‌های میرآباد، پیرانشهر، سردشت و نقده به همت تشکل‌های مردمی و اداره منابع طبیعی پاکسازی می‌شود.

محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به همکاری سازمان‌های مردم نهاد و اداره منابع طبیعی برای حمایت از جنگل می‌گوید: پاکسازی از جنگل‌های گیان نهاوند امروز انجام می‌شود.

کاظمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه نیز از اقدامات این روز این چنین می‌گوید: دار بادام در حوزه اسلام آباد و بازدید از سایت پرورش گوزن زرد توسط سازمان‌های مردم نهاد و منابع طبیعی اهم برنامه‌های گرامیداشت روز جنگل است.

مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز ضمن گله از عدم رفع تصرف مناطق تحت حفاظت این استان از جانب اداره قضایی منطقه می‌گوید: نشست صمیمی با قضات جهت شفاف‌سازی اهمیت اراضی ملی که هنوز رفع تصرف نشده، پاکسازی منطقه جنگلی گلیل سرانی در محدوده شمالی ارس و بخشی از محدوده جنگلی گلستان از اهم برنامه‌های گرامیداشت روز جنگل است.

افتخار مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران نیز می‌گوید:  مانور اطفاء حریق نیز در طول هفته آینده به اجرا در خواهد آمد.

* نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد

تغییر کاربری، ویلاسازی، قاچاق چوب، بهره‌برداری بی‌رویه، زباله و آتش‌سوزی از عوامل ویرانگر جنگل‌های کشور به شمار می‌رود و تغییر در این روند نیازمند حرکتی اجتماعی، فرهنگی و عزم فراگیر ملی بوده و امید است روز 8 مرداد در تقویم ایران روزی خاطره‌انگیز و ماندگار در دفاع از ساحت پربرکت جنگل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار