حسادت سازمانی، مانند یک هیولای مخربی است که سازمان را از درون می بلعد و قدرت مدیران در آنجا مشخص خواهد شد که بتوانند حسادت را به رقابت تبدیل کنند.
دکتر ربابه غفار تبریزی روانشناس، در این خصوص میگوید: حسادت زمانی که باعث تشویق افراد میشود ، سالم و خوب است اما به شرطی که پاداشها به موقع و به جا داده شود و در صورتی که این پاداش ها به افراد نالایق اعطا شود؛ افراد احساس منفی نسبت به همکاران خود پیدا میکنند که این امر منجر به زیرآبزنی و حسادت در میان آنان میشود و در اینجا مدیریت کارفرما بسیار مهم است.
*بزرگنمایی اشتباهات همکاران توسط افراد زیر آب زن
این افراد معمولا عمل ناشایست و اشتباه همکار خود را بیش از اندازه پررنگ و بزرگنمایی میکنند و شاید اهمیت اشتباه در عملکرد سازمان و ادارات آنقدر ها هم زیاد نباشد.
چشم دوختن به موقعیت دیگران ریشهزیرآبزنی است و حسادت سازمانی که ریشه این کار است را باید در روحیات و شخصیت که زیر مجموعه عوامل فردی شخص است جستجو کرد.
کسی که احساس میکند به اندازه کافی در محیط کار خود دیده نمیشود، به موقعیت دیگران چشم میدوزد و احساس می کند باید حق خود را از دیگران مطالبه کند.
*ضعف شخصیت از ویژگیهای شخص زیرآب زدن
از ویژگیهای بدگو و زیرآبزن ضعف شخصیتی، نداشتن مهارت زندگی و اعتماد به نفس است.
به طور کلی تحقیقات روان شناسان نشان می دهد افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به صورت منفعل عمل می کنند به بدگویی و زیرآبزنی همکاران خود میپردازند. این افراد با محیط کار خود کنار نمی آیند و از بیان احساسات خود نسبت به دیگران واهمه دارند.
*درک کردن همکار حسود بعنوان راه چاره
درک کردن زمانی میسر می شود که ما به قضاوت کردن نسبت به شخص و تجربیات او توجه کنیم که باید به همراه این باشد که فرد زن آب زن ممکن است بیشتر تجربیات اومنفی باشد و به اصطلاح خودمان را تا حدی جای او بگذاریم.
این روانشناس در ادامه می گوید: ما باید برای مقابله با همکار حسود خود او را درک کنیم که از دوران بچگی دچار کمبودهایی است و به عبارت دیگر او قربانی تفکر غلط خود است و گاهی دوستها و محبت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.
باید برای درمان حسادت نسبت به همکاران نگرش خود را نسبت به آنها و خودمان تغییر دهیم و در سازمان ها نیاز مدیریت سالم و پاداشدهی درست و منصفانه می تواند این مشکل را حل کند.
گزارش از مریم برومند
انتهای پیام/
واقعا مبلابه هستند همه جا