بهرام عظیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اکثر منتقدان گبرلو آرزوی اجرای هفت را دارند

اکثر کسانی که بر علیه گبرلو نقدهای تندی ارائه داده‌اند خودشان در برنامه هفت مطرح شده اند و الان هم آرزودارند به جای گبرلو بنشینند.

بهرام عظیمی کارگردان سینمای انیمیشن در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص توقف برنامه سینمایی هفت گفت:به طور قطع تعطیلی برنامه هفت هیچ خاصیتی برای سینمای ایران ندارد چون تنها اتفاق مهم سینمایی که در رسانه ملی افتاد از زمان جیرانی تا به امروز برنامه هفت بود.

وی افزود: این برنامه اگر هم  ایرادی داشت ولی باز، مهمترین برنامه تخصصی سینمایی بود که مردم عادی را نیز با سینمای ایران و مشکلات آن آشنا می‌کرد به نحوی که در جاهایی سطح توقعات آنها را نیز بالا می برد که این به نظرم خیلی خوب است.

عظیمی ادامه داد: بعد از پخش برنامه هفت مردم با روند فیلم‌سازی از صفر تا صد (تولید و پخش) آشنا شدند و غیر از بازیگران و چهره هایی که استثنا هستند دیگر عوامل سازنده یک فیلم مثل طراح صحنه و لباس، گریمور، منشی صحنه، دستیار کارگردان و ... موفق به معرفی و بیان دغدغه‌های خود در این برنامه شدند. حتی تیمی که برنامه های خارج از استودیو را ضبط می کرد حضوری فعال در اکثر رخدادهای سینمایی کشور را داشت و بارها مشکلات عوامل مختلف فیلم را به تصویر می کشید. 

این کارگردان اظهار داشت: توقف برنامه هفت در این برهه زمانی که جشنواره فیلم فجر باید قوام پیدا کند به سود سینماگران و خود جشنواره نخواهد بود و مسئولان باید تدابیری برای رفع این مشکل بیندیشند.

کارگردان انیمیشن «تهران 1500» بیان کرد: برنامه هفت از زمان جیرانی تا گبرلو بی‌طرف بود و طرف فیلم یا جریان خاصی را نمی‌گرفت. گبرلو با وجود اینکه سالها منتقد سینما بود و در زمینه‌های مختلف سینمایی فعالیت داشت اما هیچ وقت سعی نمی کرد سواد سینمایی‌اش را به رخ بکشد و اجرایی دلنشین و عاری از تظاهر داشت. 

وی اظهار داشت: جالب‌ترین نکته این است که اکثر کسانی که بر علیه گبرلو نقدهای تندی ارائه داده‌اند خودشان در برنامه هفت مطرح شده اند و الان هم آرزودارند به جای گبرلو بنشینند.

عظیمی بیان کرد:  البته یک سری انتقادات که به برنامه هفت وارد می‌شد به نظرم درست بود، به عنوان نمونه اگر جاهایی دامنه انتقادات میهمان در برنامه بالا می‌گرفت و گبرلو سعی می‌کرد فضا را آرام کند به شخصه می‌گفتی که ای کاش گبرلو صلح‌جویانه برخورد نمی‌کرد و برعکس باید فتیله انتقادات و بحث را بالاتر ببرد تا از دل بحث‌های مثبت بازخورد بهتری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: گبرلو انتقادپذیر بود و فراجناحی و بدون باندبازی کار می‌کرد. باید گفت این مولفه‌های خوب از زمان جیرانی آمده بود و گبرلو ادامه دهنده همان مسیر به بهترین شکل بود.

این کارگردان عنوان کرد: برنامه هفت به سینما‌ی انیمیشن هم کمک زیادی کرد به عنوان نمونه زمان اکران انیمیشن «رستم و سهراب» که بعد از سالها یک انیمیشن اکران می‌شد قرار بود مجری تلفنی با عوامل فیلم صحبت کند، که با واکنش ما روبرو شد و گبرلو با سعه صدر انتقاد ما را پذیرفت و با دعوت از عوامل فیلم درست شبیه تمام فیلم های دیگر به نقد و بررسی آن پرداختند.

فیلمنامه‌نویس «آل» بیان کرد: گبرلو رویه‌ای مناسب و میانه‌رو داشت که این رویه باعث شده بود منتقدان و موافقان در برنامه هفت به اظهار نظر بپردازند و از طرفی تماشاگران با فضا و دنیای سینما بیشتر آشنا شده و به سمت سینماها کشیده شوند که همه اینها به نفع سینمای ایران بود.

وی اظهار داشت: مسائلی که در دل سینماگران بود در برنامه هفت گفته می‌شد و انتقاداتی که به این برنامه وارد است درحدی نیست که جلو پخش آن را بگیرند و جنجال درست کنند.

عظیمی بیان کرد: در بین منتقدانی که به این برنامه ایراد میگیرند آدمهای آگاه و با دانشی هم وجود دارند که نقدشان خیلی موارد منطقی است اما هستند افرادی که در بیان حرفهای روزمره خود مانده اند ولی حالا ژست منتقد را به خود گرفته‌اند و هدف آنها مطرح شدن با روش کوبیدن تنها برنامه تخصصی سینمای ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم مدیران محترم تلویزیون با برنامه‌ریزی هدفمند به فکر پخش  دوباره برنامه هفت به بهترین شکل بیفتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار