معاون آموزشی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی گفت: قرابت فرهنگی، ‌مذهبی، ‌اعتقادی و جغرافیایی دلیل محكمی برای گسترش همكاری های علمی مشترك با عراق است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "وب دا "دکتر  باقر لاریجانی در دیدار با هیات پزشکان عراقی به تاریخچه آموزش پزشكی در ایران اشاره كرد و افزود: تاسیس دانشكده پزشكی در مدرسه دارافنون در سال 1313 و تفكیك وزرات خانه های علوم و بهداشت در سال 1364 سبب شد تا وزارت بهداشت توجه بیشتری به مبحث آموزش رشته های علوم پزشكی معطوف دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با مروری بر وضعیت كنونی آموزش پزشكی در ایران اظهار كرد: تعداد 50 دانشگاه علوم پزشكی در سطح كشور با 16952 عضو هیات علمی و 190 هزار دانشجوی رشته های علوم پزشكی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: همچنین نسبت دانشجویان تحصیلات تكمیلی به كل دانشجویان از سال تحصیلی 1388 تا 1392 با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

دکتر لاریجانی از روند افزایشی تعداد رشته‌های مصوب در مقطع دكترای تخصصی از سال1373 تا 1392  در دانشگاه های علوم پزشکی سخن گفت واعلام کرد: به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت، 10 پزشک، 15 پرستار، 2 دندانپزشک و 2 داروساز تربیت شده اند.

وی به سیاست های كلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: 4 مورد از 14 سیاست كلی حدود30%   به طور مستقیم ناظر به حوزه آموزش علوم پزشكی و 3 مورد از سیاست های كلی نیز ناظر به مقوله آموزش عمومی و ارتقای سواد سلامت در جامعه است، در این میان ادغام آموزش پزشكی در نظام ارائه خدمات نیز  مورد تأكید قرار گرفته است كه به طور خاص در دستور كار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار دارد.

وی در ادامه سخنان خود به مروری بر مهمترین اقدامات و دستاوردهای كشور در عرصه آموزش پزشكی پرداخت و افزود: تجربه ادغام آموزش علوم پزشكی در نظام ارائه خدمات، تدوین نقشۀ جامع علمی كشور که مجموعه ای جامع، هماهنگ و پویا از مبانی، اهداف، سیاست ها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزش های اسلامی و آینده نگر است، نقشه تحول نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران که مجموعه‌ای از سیاست‌ها و الزامات برنامه‌ریزی تحول راهبردی نظام سلامت است، اعتباربخشی و بازنگری برنامه‌های درسی در آموزش پزشکی، استقرار مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، از جمله این اقدامات در دهه های اخیر است.
 
نقشه جغرافیایی علوم پزشكی در ایران، كسب رتبه 17 تولیدات علم در جهان و رتبه اول در خاورمیانه در پایگاه اطلاعاتی اسكوپوس، ‌روند افزایشی تعداد فوق تخصصین، ‌اعضای هیات علمی، و فارغ التحصیلان رشته پزشكی در سال های اخیر از دیگر مواردی بود كه دكتر لاریجانی در سخنان خود به آنها اشاره كرد.
 
دكتر لاریجانی در پایان خاطر نشان كرد: به دلایل مختلفی برای همكاری با عراق اعلام آمادگی می كنیم چرا كه عراق از نظر فرهنگی، ‌مذهبی، ‌اعتقادی و جغرافیایی بسیار به ایران نزدیك است و به همین منظور می توانیم دانشجویان عراقی را كه قصد ادامه تحصیل در ایران دارند،‌حمایت كنیم.
در این راستا ،دكتر لاریجانی از تیم مدیر كل امور بین الملل وزارت بهداشت خواست تا با ارائه یك بسته مناسب، طراحی برنامه عملیاتی جهت همكاری های آموزشی به هیات عراقی كمك كنند.
 
گفتنی است ، دكتر احمد فاضل البیاتی، ‌رئیس انجمن تخصص های پزشكی عراق،‌دكتر علی عبدالعزیز عبد علی الشاوی،‌رئیس دانشگاه میسان،‌ دكتر علی محمود صاحب الشمری،‌رئیس دانشگاه جابرابن حیان و دكتر زاهده احمد دخیل، وابسته فرهنگی جمهوری عراق در ایران، هیاتی از پزشکان عراق با دکتر لاریجانی، معاون آموزشی در حضور دكتر  سید محمد اكرمی، مشاور مدیر كل امور بین الملل وزارت بهداشت، دكتر سید علی حسینی، رئیس مركز امور هیات علمی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دكتر شهرام اجتماعی مهر، رئیس مركز خدمات آموزشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دكتر نیما رضایی، مشاور معاون آموزشی در امور بین الملل ،در روز گذشته  دیدار داشتند.


انتهای پیام/

برچسب ها: همکاری علمی ، آموزش ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار