فاطمه گودرزی در نشست خبری مطرح کرد؛

اکران برگزیده‌های جشنواره مادر در بخش هنر و تجربه

نشست خبری اولین جشنواره فیلم و عکس مادر در پردیس چهارسو با حضور فاطمه گودرزی به عنوان دبیر جشنواره، رویا تیموریان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره برگزار شد.

نشست خبری اولین جشنواره فیلم و عکس مادر برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری اولین جشنواره فیلم و عکس مادر در پردیس چهارسو با حضور فاطمه گودرزی به عنوان دبیر جشنواره، رویا تیموریان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، میثم پویان‌فر دبیر اجرایی و محمد بهرامی به عنوان مدیر موسسه نیلا فرهنگ برگزار شد.

میثم پویان‌فر دبیر اجرایی در این مراسم گفت: جشنواره فیلم و عکس مادر دو هدف اصلی یعنی تکریم مقام مادر و تحکیم خانواده را دنبال می‌کند و فیلم‌ها و عکس‌های شرکت‌کننده با دو مقوله حضور پیدا کردند. ابتدا موضوعیت برای مادر که از افراد آزاد و دوم مادران آزاد که با موضوع آزاد می‌توانستند شرکت کنند.

وی افزود: حدود سه ماه پیش فراخوان جشنواره اعلام شد و چهارصد فیلم و 653 عکس حضور پیدا کردند. از بین آن‌ها 23 عنوان در بخش مستند، 38 فیلم داستانی‌، 6 فیلم تجربی، 12 انیمیشن ، یک فیلم برای نمایش ویژه (هنوز نام آن مشخص نیست) و چهار فیلم با نام‌های «مادر» ، «من ترانه 15 سال دارم»، «گیلانه»، «به همین سادگی»، با تدوین جدید و 22 عکس به بخش داوری راه پیدا کردند. 

دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: در بخش نماهنگ هیچ فیلمی شایسته نبود که در بخش داوری قرار بگیرد. 
 
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره در سالن یک، دو و سه پردیس چهارسو به عنوان کاخ جشنواره انتخاب شده و از 25 تا 29 مرداد ماه برگزار می‌شود. ساعت 18 روز 29 مرداد نیز اختتامیه جشنواره انجام می‌شود. 
 
پویان‌فر بیان کرد: مهدیه یارمحمدی، پریوش نظریه، مرجان اشرفی‌زاده و علی علایی هیئت انتخاب فیلم‌های کوتاه، شهاب‌الدین عادل هیئت داوران بخش عکس، گوهر دشتی و فرزاد دشتی و هیئت انتخاب داوران پوران درخشنده، رویا بن‌حوریان و محمد آفریده تشکیل دادند.

وی بیان کرد: از 12 ظهر تا 3 عصر در سه روز 26، 27 و 29 مرداد سه کارگاه برگزار می‌کنیم که آقای فرقه‌پوش تدوین در سینما، شهرام مکفی کارگردانی در سینما، حمید پوریا نقش مادر در سینما را تدریس می‌کند.

فاطمه گودرزی در ابتدای صحبت‌هایش در این نشست، گفت: امیدواریم نشست امروز آنطور که در خور جشنواره است برگزار شود. 
 
وی در خصوص پذیرفتن دبیری جشنواره گفت: اینقدر این موضوع گسترده و زیبا و با ارزش است که کسی نمی‌توانست جواب رد به آن دهد.

گودرزی در خصوص استفاده نکردن از فیلم‌های بلندی که زمان‌های گذشته با موضوع مادر ساخته شده، در مورد جشنواره کودک امسال گفت: ملاک و محوریت این جشنواره فیلم‌های کوتاه و عکس است. به این خاطر نمی‌توان از فیلم‌های بلند با محوریت مادر استفاده کرد.

وی در خصوص عملکرد جشنواره گفت: جشنواره‌ای که هنوز برگزار نشده، قضاوت کردن در مورد آن درست نیست و تمام تلاش ما این بوده که جشنواره‌ای در حد و اندازه مکان و موقعیت مادر برگزار کنیم اما در این راستا مشکل عمده‌ای که همان بخش مالی است وجود داشت اما از طریق بخش‌های خصوصی این مشکل حل شد و از دولت کمکی دریافت نکردیم.

گودرزی ادامه داد: به خاطر اینکه جشنواره کودک اولین دوره خود را انجام می‌دهد، سرمایه‌گذاران برای برگزاری آن ریسک نکردند اما قول همکاری در سال‌های بعد را دادند.

این بازیگر ادامه داد: در برگزاری کارگاه‌ها سعی کردیم که جنبه آموزشی را بیشتر مد نظر قرار دهیم که تا به این لحظه شرکت‌کننده‌های فراوانی به خاطر این موضوع نام نویسی کردند.

گودرزی بیان کرد: در تمام دنیا جشنواره به عناوین مختلف برگزار می‌شود و هیچ کس هم معترض نیست اما در ایران به این موضوع به شکل بدی نگاه می‌کنند.

وی افزود: به اینکه جشنواره‌ای با موضوع مادر با جشنواره اعتصامی ادغام شوند اعتقاد ندارم؛ چون در جشنواره مادر فیلم کوتاه با موضوع مادر و کشف استعداد دیده می‌شود اما در جشنواره اعتصامی فیلم بلند با موضوع زن ارائه می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: تمایل داریم که برگزیده‌ها در بخش هنر و تجربه اکران شود. اتفاقی که برای فیلم‌های کوتاه نمی‌افتد و مهجور مانده‌اند.

در ادامه محمد بهرامی مدیر مسئول مؤسسه «نیلا فرهنگ» گفت: مؤسسه «نیلا فرهنگ» با افراد زبده فرهنگی حدود 11 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و برنامه‌های فاخری را در عرصه فرهنگ و هنر برپا کرده و اکثر استان‌های کشور نیز از این موضوع بی‌بهره نمانده‌اند.

وی افزود: بخشی از کمک‌های این مؤسسه در برگزاری و بخش دیگر در مشاوره دادن است.

این مدیر اظهار داشت: جشنواره‌ای با عنوان مادر باید بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشد اما در کارهای فرهنگی به خصوص کسب منابع مالی مشکلات زیادی داریم که اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، به طور قطع دوره‌های بعد بهتر برگزار خواهد شد. اگر این اتفاق مهم بیفتد سال‌های آینده برگزاری جشنواره را شاهد خواهیم بود. 

رویا تیموریان که عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره مادر است، در این نشست گفت: امروز روز بزرگی است؛ چون خبرنگاری کار و رسالت بزرگی است اما گاهی کمرنگ می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

وی افزود: دلیل انتخاب این مسئولیت آشنایی من با خانم گودرزی و دوستی قدیمی ماست. او یکی از بازیگران شاخص و محترم سینمای ایران است به این خاطر پیشنهاد همکاری را پذیرفتم.

تیموریان ادامه داد: در انتخاب فیلم‌‌های این جشنواره قصد خاصی برای انتخاب فیلم خاصی وجود نداشته است و آشنایی و رفاقت در انتخاب فیلم‌ها جایگاهی نداشت. 

وی ادامه داد: اگر ما می‌توانستیم مدت زمان جشنواره را بیشتر کنیم اتفاقات بهتری می‌افتاد متأسفانه به دلیل کمبود بودجه و امکانات نمی‌توان از فیلم‌ها، نظرات و پیشنهادات بیشتری در خصوص جشنواره استفاده کرد. یعنی گنجایش این جشنواره در همین حد است. 

این بازیگر بیان کرد: حدود 20 سال است که در عرصه هنر فعالیت دارم تمام تلاش من در این مدت این بود که استعداد‌های درخشان را به سینما معرفی کنم و تا زمانی که قدرت دارم هدف خود را دنبال خواهم کرد. 

وی عنوان کرد: همه چیز در سینما با شلختگی، با زمان کوتاه و تعارفات ساخته می‌شود. به این خاطر چند سالی است سینمای ما سینمای پویایی نیست و تا اینکه با هم به یک توافق نظر نرسیم، به هدف نهایی که موفقیت سینماست دست پیدا نمی‌کنیم.

این بازیگر اظهار داشت: ما بر اساس بضاعت انسانی، مالی و شرایط اجتماعی و در حد توان جشنواره را برگزار خواهیم کرد و تا جایی که امکان دارد استعداد‌ها را کشف و به سینما معرفی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ما در همه زمینه‌های هنری از جمله نقد، برنامه‌ریزی و... افول کرده‌ایم و یک سردرگمی نصیب همه ما شده است.

شایان ذکر است جشنواره فیلم و عکس مادر مراسم نکوداشتی هم دارد که تا آخر این هفته نام شخص یا اشخاصی که باید از آن‌ها تقدیر شود را اعلام خواهد کرد. ژاله علو یکی از گزینه‌های این مراسم بود که بنا به دلایلی شرایط حضور در این مراسم را پیدا نکرد.


انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار