در شرایط مازاد تولید با افتتاح تضمینی قیمت قارچ می‌توان ثبات و هماهنگی در بازار ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت  قارچ، صنعت سودآور بخش کشاورزی که اخیرا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مرسوم شده است.

حال وضعیت تولید قارچ در سه ماهه اول سال به دلایلی اعم از گرمای شدید تابستان کاهش قیمت قارچ در اواخر سال 93 وضعیت مطلوبی نداشته و مسبب کاهش عرضه و انصراف تولیدکنندگان از تولید را به همراه داشته است.

از سویی واحدهای تولیدی به سبب نوسانات قیمت نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی برای خود داشته باشند که این عدم برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی در کاهش عرضه، افزایش قیمت، و در نهایت با زیان مصرف کنندگان همراه است که با افتتاح صندوق تضمینی قیمت قارچ در شرایط مازاد تولید می‌توان ثبات و هماهنگی قیمت در بازار ایجاد کرد.

بنابراین گزارش ایران رتبه هفتم تولید قارچ را در جهان دارد که با حذف موانع و بازار خوب صادراتی می‌توانیم 30 هزار تن مازاد تولیدی خود را به  خلیج فارس عراق صادر کنیم.

دراین راستا محمدحسن افشار رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار داشت: وضعیت تولید قارچ در سه ماهه اول سال وضعیت مطلوبی نداشته که در واقع این وضعیت پایدار نیست زیرا واحدهای تولیدی مجدد شروع به خرید کامپوست می‌کنند و طبیعی است که کامپوست‌ها به باردهی می‌رسند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای وضعیت ثبات قیمت قارچ صندوق تضمینی قیمت قارچ را افتتاح خواهد کرد که در صورت مازاد تولید قارچ  به کمتر از قیمت تمام شده آن یعنی 5 هزار و 400 تومان فروخته نشود، زیرا با جمع‌آوری مازاد و هدایت به سمت صنایع تبدیلی در بازار هماهنگی ایجاد خواهد شد.

افشار تصیح کرد:سالانه حدود 120 هزار تن تولید قارچ در کشور داریم که با حذف موانع و بازار خوب صادرات می‌توان 30 هزار تن تولید مازاد خود را به خلیج فارس و عراق صادر کرد

همچنین علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه اظهار داشت: صنعت قارچ یکی از صنعت‌های سودآور در بخش کشاورزی است که اخیرا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مرسوم شده و از سویی تولید قارچ در حوزه اشتغال می‌تواند سهم بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه صادرات توفیق چندانی نداریم که با برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات به افراد علاقه‌مند به تولید قارچ و ایجاد برند و بسته بندی‌های مناسب به راحتی می‌توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه صادر کرد.

براساس این گزارش؛ وضعیت تولید قارچ در سه ماه اول سال مطلوب نبوده و از سویی واحد‌های تولیدی به سبب نوسانات قیمت نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیق برای خود داشته باشند که عدم برنامه‌ریزی واحدهای تولید با کاهش عرضه و افزایش قیمت همراه است که با افتتاح صندوق تضمینی قیمت قارچ در شرایط مازاد تولید می‌توان ثبات و هماهنگی قیمت در بازار ایجاد کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار