مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: امیدوارم دولت الکترونیک به کمک قانون آزادی اطلاعات بیاید تا موجب شفافیت کامل فرآیندهای دولتی باشد

دولت الکترونیک باید به کمک قانون آزادی اطلاعات بیاید / نظام رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی چندوجهی است
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ارتباط رسانه و حاکمیت امشب 17 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسام‌الدین آشنا" مشاور فرهنگی رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه  پیرامون رابطه دولت و رسانه گفت: دولت تلاش می‌کند تا فشار کمتری بر رسانه‌ها وارد کند لذا از سوی دیگر هم نیز تلاش می‌کند تا دسترسی عمومی به اطلاعات فراهم شود.


مشاور فرهنگی رئیس جمهور یکی از وظایف دولت را ارائه اطلاعات از طریق منابع عمومی به دست مردم افزود: حق عموم است که اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد البته اطلاعاتی که جنبه محرمانه نداشته باشد.

وی با بیان این که باید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود خاطر نشان کرد: این دولت با قانون ضعیفی مواجه شد که قابل اجرا نبود.

 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح شد

آشنا با اشاره به این که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح شد و در هیئت دولت به تصویب رسید افزود: این قانون یک آیین نامه داشت که تحت کمیسیون ماده 18 قرار گرفت تا از تجربیات سایر کشورها در زمینه قانون آزادی اطلاعات استفاده کنیم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان این که این آیین نامه دو هفته دیگر در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت بیان کرد: با تصویب این آیین نامه همه دستگاه های دولتی موظف می‌شوند تا تمام اطلاعاتی را که در مورد یک فرد است و محرمانه نیست در اختیار بگذارند.

وی با تاکید بر این که مجلس ما ضامن اجرای این قانون است گفت: روسای جمهور همیشه نگران رابطه‌شان با مجلس هستند.

آشنا گفت: اگر دولت و ملت قوی باشند در این صورت می‌توان تمام وزارت خانه‌ها را به پای میز پاسخگویی کشاند

سایت‌های وزارت خانه باید در حوزه اطلاع رسانی فعال باشند

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با تاکید بر این که سایت‌های وزارت خانه‌ها نباید تبلیغاتی باشند افزود: این سایت‌ها باید به سایت‌های اطلاع رسانی تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: امیدوارم در فاز دوم اجرای این قانون دولت الکترونیک به کمک قانون آزادی اطلاعات بیاید تا موجب شفافیت کامل فرآیندهای دولتی باشیم.

آشنا با بیان این که نظام رسیدگی به تخلفات مطبوعات چند وجهی است ادامه داد: تذکرات به رسانه‌ها چیز عجیب و غریبی نیست لذا دولت تعهد کرده که از رسانه‌ها شکایت نکند و دولت تا کنون بر این امر پایبند بوده است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار داشت: امیدوار هستیم که مشکل 9 دی نیز به زودی حل شود.

رابطه دولت با رسانه‌ها یک رابطه پیچیده است

وی در خصوص برخوردهای غیر منصفانه مقامات دولتی با اهالی رسانه نیز اظهار داشت: وظیفه دولت تکریم و پاسخگویی به خبرنگاران است اما رابطه دولت با رسانه‌ها یک رابطه بسیار پیچیده ای است.

آشنا اضافه کرد: طبیعتاً رسانه‌ها بیشترین تلاش را می‌کنند که بیشترین آگاهی را از فرآیندهای دولتی کسب کنند، با فعالیت‌های دولت به شدت نقادانه برخورد می‌کنند و همه دولت به مثابه یک اتاق شیشه ای زیر نظر رسانه‌ها قرار دارد.

این دولت بیشترین فضا را به رسانه‌ها داده است

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: رسانه‌ها هر چه قوی‌تر باشند نظارتشان بر فعالیت‌های دولت نیز بیشتر می‌شود ضمن این که معتقدم  که این دولت بیشتری فضا را به رسانه‌ها به خصوص رسانه های بزرگ و قدرتمند داده تا آن‌ها بتوانند اعمالش را مورد نظارت قرار دهند و مصداق این سخن نیز حجم عظیم انتقاداتی است که از دولت در رسانه‌ها به خصوص در صدا و سیما وجود دارد.

وی با بیان این که دولت‌ها و رسانه‌ها رابطه ساده ای با یکدیگر ندارند گفت: قاعدتاً دولت‌ها دوست دارند که همواره خوبی آن‌ها را بگویند.

آشنا با بیان این که وزرا بیشترین حضور پاسخگو را در صدا و سیما داشتند اظهار داشت:  دولت بیشترین تلاش را کرده تا پاسخگوی مسائلی هم بوده که مسائل پیچیده و سختی است که مقدار زیادی از این مسائل مربوط به این دولت نبوده و مربوط به دوره های پیشین بوده است و پاسخگویی به آن‌ها دو سر دارد چرا که اگر بخواهد راجع به دوره قبل جدی بحث کند متهم به سیاه نمایی می‌شود و اگر راجع به عملکرد دوره قبل صحبت نکند زمانی که بخواهد وضع فعلی را توضیح دهد باید خود را زیر سؤال ببرد که ما در خصوص پروژه مسکن مهر و بحث‌های بانکی شاهد این موضوع بودیم و دولت متهم به سیاه نمایی شده است لذا این دو سر هم برای رسانه و هم برای پاسخگویی دولت دشوار است.

 از خبرنگاری کشور ناراضی هستم

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان این که من از خبرنگاری کشور ناراضی هستم و این مشکل، مشکل جدی است ادامه داد: خبرنگاران ما به دلیل مشکلات معیشتی و فقدان آموزش حرفه ای و چند کاره بودن ضعیف شده‌اند و این کیفیت حرفه ای خبرنگاران را خیلی تحت تأثیر قرار داده است.

آموزش روزنامه نگاری در کشور لطمه خورده است/ دولت تصمیم گرفته که آموزش روزنامه نگاری را در استان‌ها توسعه دهد

وی در خصوص آموزش خبرنگاران نیز اظهار داشت: آموزش روزنامه نگاری در کشور لطمه خورده است، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش روزنامه نگاری به اندازه کافی به کار گرفته نشده است لذا دولت تصمیم گرفت که آموزش روزنامه نگاری را به عنوان یک کار حرفه ای در استان‌ها توسعه دهد لذا امروز در 22 استان کشور تلاش شده کارگاه های آموزش روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران شهرستان‌ها فراهم شود. 

آشنا اضافه کرد: گمان می‌کنم یکی از جاهای بسیار خوب آموزش روزنامه نگاری در کشور خبرگزاری فارس است، این خبرگزاری برنامه ای را برای آموزش روزنامه نگاران طراحی کرده است ضمن این که موسسه همشهری نیز امکانی را برای آموزش روزنامه نگاری برخط برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

 امنیت شغلی خبرنگاران از بحث آموزش مهم‌تر است

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تاکید کرد.: آموزش خیلی مهم است اما پیش از آموزش امنیت شغلی خبرنگاران مهم است چرا که خبرنگاران نه قراردادهای ثابتی دارند و نه نوع پرداخت به آن‌ها مستمر است لذا دولت تلاش کرده که مؤسسات خبری را ملزم کند که اگر آن‌ها بخواهند از یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد برخوردار شوند می‌بایست لیست بیمه داشته باشند.

وی اضافه کرد: یک قدم دیگر که برداشته شده این است که به خبرنگاران وعده داده شده که هر کسی که اسمش در لیست بیمه باشد وزارت ارشاد از محل صندوق حمایت از روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان بیمه تکمیلی او را می‌پردازد.

آشنا یادآور شد: همچنین اقدام دیگر این است که اگر خبرنگاری مایل به کار پژوهشی باشد هزینه های سفر تحقیقاتی او را تأمین خواهد به شرطی که پروپوزال او در یک شورای حرفه ای به تصویب برسد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب حسن محرابی مدیر کل مطبوعات و رسانه های داخلی نیز طی یک تماس تلفنی با برنامه در خصوص آزادی انتظار اطلاعات اظهار داشت: معاونت مطبوعات در این حوزه بحث شفافیت عملکرد را دنبال می‌کند ضمن این که استفاده از تشکل‌های و صنوف مطبوعاتی را نیز در دستور کار خود دارد.

وی در خصوص بیمه خبرنگاران نیز گفت:در حال حاضر هم در خصوص بیمه درمانی و تکمیلی تمام روزنامه نگاران عمل کردیم ضمن این که مطابق ماده 46 مطبوعات بیمه درمانی به مدیران رسانه است و در خصوص خبرنگاران غیر حرفه ای هم این خبرنگاران با معرفی به صندوق اعتباری هنر  بیمه می‌شوند.

مدیر کل مطبوعات و رسانه های داخلی کشور در خصوص معافیت مالیاتی خبرنگاران نیز اظهار داشت: یک کارگروه اقتصاد رسانه‌ها داریم که مدیران مسئول نشریات مختلف که نزدیک به 10، 12 نشریه هستند موضوعاتی که مورد اشاره شما است در این کارگروه مطرح می‌شود و یکی از موضوعاتی که اخیراً در این کارگروه مطرح شده بحث معافیت مالیاتی خبرنگاران بوده که یک تفاهم نامه ای بین تشکل‌های صنفی وزارت ارشاد و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص نکاتی که شما اشاره کردید منعقد می‌شود که در یک ماه آینده آثار آن را مشاهده خواهیم کرد.

در تکمیل اظهارات وی حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی مشکلات بسیار جدی در جهت تأمین هزینه های خود دارد و اگر بخواهد مشکل خبرنگاران نیز حل کند فشار مضاعفی بر سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، رسانه ، آشنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار