رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از پایان مرمت یخچال تاریخی جوشقان استرک کاشان کاشان خبرداد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛  محسن جاوری  با اعلام مطلب فوق افزود: مرمت این یخچال تاریخی با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و در مدت دو ماه انجام شده است.

وی گفت: یخچال طبیعی جوشقان از جمله بناهای منحصر به فرد روستای جوشقان بشمار می رود که در حدود 300 سال پیش بنا گردیده است.مساحت این بنای تاریخی 199 متر مربع می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر اینکه آب مورد نیاز این یخچال طبیعی از چشمه ثلاثه که در داخل روستا قرر دارد،تامین می شده است تصریح کرد: این بنا مورد شناسایی این اداره قرار گرفته است و پرونده آن جهت ثبت ارسال شده ولی تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور گامی موثر در جهت حفظ آثار و ارزش های معماری و فرهنگی که مبین پیشینه غنی و پربار معماری و فرهنگی این مرز و بوم می باشد،برداشت.

کارشناس مرمت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه گفت: تراشیدن اندود های فرسوده قبلی و اجرای طاق چشمه با خشت و ملات گچ به صورت دورچین و کامل شدن طاق یخچال و نهایتا اجرای کاه گل حفاظتی از اهم اقدامات این پروژه مرمتی است.

محمد مهدی قاضی افزود: یخچال تاریخی استرک در ابتدای روستا واقع شده است که محلی برای استفاده یخ روستاهای اطراف نیز بوده است. ارتفاع گنبداین بنا حدود 13 متر از کف معبر مجاور می باشد و عمق مخزن یخچال 4 متر می باشد.

روستای جوشقان در 22 کیلومتری شمال کاشان در کنار جاده کاشان ، مشهد اردهال واقع شده است.


انتهای پیام/س

برچسب ها: مرمت ، تاریخی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.