وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد توافق هسته‌ای با ایران بر اساس اعتماد نیست بلکه برمبنای راستی آزمایی بی وقفه است.

به گزارش سرویس بین لملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفتگو با برنامه "ایونینگ نیوز "در شبکه سی بی اس آمریکا درباره توافقنامه هسته ای با ایران اعلام کرد:"  ما از کسی نمی خواهیم به ایران اعتماد کند. ایران به ما اعتماد ندارد، ما نیز هنوز به آنها اعتماد نداریم. بنابراین این توافقنامه بر اساس راستی آزمایی بی وقفه است. ایران برای اینکه تحریمهایش برداشته شود لازم است برنامه هسته ای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وی افزود: ما از طریق دستگاههای اطلاعاتی و وزارت انرژی کشورمان که مسئول تسلیحات اتمی است، اطمینان پیدا کرده ایم هر کاری که ایران انجام دهد از آن مطلع خواهیم شد. 

مجری گفت یکی از انتقادهای کلیدی از این توافقنامه این است که اگر بازرسان بین المللی بخواهند از سایت هسته ای اعلام نشده ای بازرسی کنند، باید بیست و چهار روز قبلتر اعلام کنند. نخست وزیر اسرائیل این قضیه را با پیدا کردن مواد مخدر مقایسه کرده است که پلیس نه بیست و چهار ساعت بلکه بیست و چهار روز مهلت دهد و بعدا بازرسی را انجام دهد. نظر شما چیست؟

جان کری با لبخندی گفت با همه احترامی که برای حرفهای نتانیاهو قائل هستم باید بگویم مواد هسته ای مثل مواد مخدر نیست.

 مجری گفت با وجود این توافقنامه ، آنها نمی توانند در ده سال آینده سلاح اتمی بسازند؟
کری گفت نه آنها نمی توانند . ممکن نیست تحت این توافقنامه این کار را کرد. 

مجری در ادامه سوال کرد چرا در مذاکرات با ایران، به عنوان بخشی از این توافق هسته ای، آمریکا خواستار آزادی این افراد از جمله جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست نشد؟

کری گفت:" زیرا ما نمی خواستیم آنها به عنوان گروگانی در برابر این توافق تلقی شوند و در واقع خود آنها نیز نمی خواهند سرنوشت شان به این توافق دوخته شود. ما می خواهیم آنها برگردند چون ما اعتقاد داریم بازداشت آنها -با هیچ توجیهی- قانونی نیست."  

وی اضافه کرد: آخرین حرفی که من با وزیر امور خارجه [ایران] داشتم (پس از آنکه توافق نهایی شده بود و پیش از آنکه ما آن را در وین اعلام کنیم)، همین بود. ما هنوز در این باره با ایران در تعامل هستیم. من امیدوارم این افراد به کشور بازگردند.

مجری سی بی اس نیوز سوال کرد آیا درباره آزادی این افراد با ایرانی ها به تفاهمی هم رسیدید؟

کری گفت:« ما یک تفاهم مشخص دراین باره نداریم، اما آنها می دانند که ما می خواهیم این افراد به کشور برگردند. ما می خواهیم این افراد در نزدیکترین زمان ممکن به کشور بازگردند.»

وی درباره جنگ علیه داعش گفت:  این نبرد دشواری است. پیچیدگی میدان نبرد علیه داعش بر همه روشن است.

مجری گفت: چرا قاطعانه و کوبنده علیه داعش نمی جنگیم؟
جان کری گفت مسئله این است که چه کسی قرار است این تفاوت فاحش را در این نبرد ایجاد کند. رئیس جمهور به درستی نتیجه گیری کرده است که نیروهای آمریکایی مناسب این نبرد نیستند و این به نفع آمریکا نیست. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۲۳:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
آمریکا بلده ایران هم بلده خوب میدونن اونها چه کردندوماچه میکنیم
Germany
محمدکاظمی
۲۰:۲۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
گزینه لبیک یاحسین ماهم روی میزاست.بخداقسم اگر دست ازپا غلطی کنیدکشوری برایتان باقی نخواهدماندپس اگر شوق هلاکت دارید شروع کنیدحرومزاده ها...
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
والا من ک میگم این توافق بنفع آمریکاست و از منتقدین این توافقم
Iran (Islamic Republic of)
Rezaei
۱۵:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
1 - آقای کری مهم نیست شما چی می خوای مهم اینه که ما پدر جاسوسها رو در میاریم.
2 - آقای کری معلومه که مغز شما معیوب است که داعش براتون این همه پیچیده است.
3 - آقای کری نیروهای شما مناسب هیچ نبردی نیستند نه فقط داعش.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۱:۴۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
آخه یکی نیست به این جان کری ودارودستش بگه خسته نشدی انقدر مزخرف گفتی، اولا اونی که اعتماد نداره ما هستیم،نشماها شیطان بزرگید، دوم اینکه شماها خودتون داعش رو درست کردید،اونوقت باهاش بجنگید،خودتونو مسخره کردید،ایران با کمک دوستانشان داعش رانابود میکند ویه درسی به شماها بده که روزی هزاربار بگید غلط کردیم
آخرین اخبار