نامزد ریاست جمهوری آمریکا ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، ابراز امیدواری کرد توافقنامه هسته ای ایران در کنگره رای مثبت کسب نکند.

به گزارش سرویس بین لملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، جب بوش، نامزد ریاست جمهوری آمریکا، در میزگردی درباره توافقنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر شما می خواستید با ایران توافقی را امضا کنید می بایستی هدفی را که از ابتدا داشتید حفظ می کردید. هدف ما از ابتدا این بود که هرگز اجازه ندهیم ایران به توانمندی ساخت بمب اتمی دست پیدا کند. 

وی افزود:" در ابتدای تلاشها هدف این بود و بنا بر این بود که اعتماد نشود و راستی آزمایی از هر جایی و در هر زمانی انجام شود؛ اما اکنون نتیجه طوری شده است که توافقنامه های سری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا می شود و اعضای کنگره ما حتی نمی توانند به متن آن دسترسی داشته باشند. "

بوش اضافه کرد: به نظر من این رویکردی غلط است. من امیدوارم که کنگره با رای خود این توافقنامه را باطل کند. من امیدوارم که با اکثریت بیش از دو سوم آرا، وتوی رئیس جمهور نیز نتواند توافق را حفظ کند. بعد از آن اگر رئیس جمهور خواست می تواند دوباره به مذاکرات بازگردد و توافقنامه ای را حاصل کند که در جهت منافع امنیتی ما باشد.

این نامزد انتخابات آمریکا در ادامه گفت: اگر این اتفاقات نیفتد و اگر رئیس جمهور بعدی من شوم، من همان روز اول استراتژی مقابله با تهدیدات چندجانبه ایران را اتخاذ خواهم کرد.

وی مدعی شد:" ایران فقط خطر تبدیل شدن به کشوری در آستانه تسلیحات اتمی را ندارد، که البته خطری جدی است و می تواند باعث رقابت و اشاعه هسته ای در منطقه شود، اینها مشکلاتی جدی هستند؛ اما ایران بزرگترین حامی دولتی تروریسم است. ایران فقط در منطقه حامی تروریسم نیست بلکه در آمریکای لاتین نیز حامی تروریسم است. "

بوش در ادامه ادهاعای بی اساس خود گفت:" ما باید ایران را عقب برانیم و شرایط را برای ایران سخت تر کنیم. ایران قرار است با برداشته شدن تحریمها دستکم یکصد میلیارد دلار پول نقد به دست آورد که با این پول برنامه های خود را با شدت و گستردگی بیشتر اجرا خواهد کرد. "

جب بوش گفت:" ما باید با توانمندیهایی که ایران با برداشته شدن تحریمهای تسلیحات متعارف به دست می آورد، مقابله کنیم. این اتفاق در مدت نسبتا کوتاهی اتفاق خواهد افتاد. ایران قرار است توانمندی دفاع موشکی داشته باشد که از روسیه خریداری کرده است. ایران همچنین سرگرم توسعه توانمندی موشکهای بالستیک است. ایران به این ترتیب از این نظر رتبه اول را در منطقه خواهد داشت و این خطری است که ما باید با آن مقابله کنیم. "

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در پایان اعلام کرد: ما باید مستقیما در صحنه باشیم و هدایت امور را در دست داشته باشیم. ما باید استراتژیی داشته باشیم که ایران را به داخل مرزهایش عقب برانیم تا تلاش‌های ایران برای بی ثبات کردن منطقه متوقف شود. ما همچنین باید مطمئن شویم که ایران هرگز توانمندی ساخت سلاح اتمی را نخواهد داشت."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار