فصلی نو از کاوش های باستان شناسی در سرخ دم لکی

هفتمین فصل کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی کوهدشت لرستان دارای نشانه هایی از دوره های آهن نو و اشکانی پس از 10 سال وقفه با تمرکز بر روی محوطه شمال غربی شروع شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آرمان شیشه گر سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی امروز "چهارشنبه" با اعلام این خبر تصریح کرد که این کاوشگاه بر روی تراسهای طبیعی کوه چنگری بر فراز روستای سرخ دُم لَکی در  6کیلومتری شمال غربی شهرستان کوهدشت لرستان واقع شده است.

او افزود: در 6فصل گذشته مجموعه ای از سازه های معماری از دوره آهن نو و اشکانی در این محوطه به دست آمد.

این باستان شناس اظهار داشت: این مجموعه شامل سازه هائی بود که محوطه های مرکزی، شمالی، شمال غربی، غربی و دیوار بزرگ تدافعی نام گرفتند. 

به گفته استادیار و عضو پیشین پژوهشکده باستان شناسی ، بیشترین کاوش در شش فصل گذشته بر روی محوطه مرکزی تمرکز داشت که بر روی تختگاهی سنگی بنا شده بود.

سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی تصریح کرد که آثار مکشوفه از این بخش از محوطه  نشان داد که از این مکان پس از متروکه شدن در دوره آهن ،مجدداً در دوره اشکانی با تغییر کاربری استفاده شده است.

به گفته این باستان شناس ، در فصل حاضر گروه کاوش بر آن است تا کاوش را در محوطه شمال غربی که نزدیکترین محل به محوطه مرکزی است ادامه دهد تا ارتباط میان این دو محل روشن شود. 
فصل هفتم کاوش محوطه باستانی سرخ دُم لَکی که پس از وقفه ای ده ساله در مردادماه سال جاری به سرپرستی آرمان شیشه گر، استادیار و عضو پیشین پژوهشکده باستان شناسی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده تا پایان همین ماه ادامه دارد.

گفتنی است ، نخستین فصل کاوش در این محوطه تاریخی با سرپرستی نصرت الله‌ معتمدي در سال 1377 انجام و کاوش پنج فصل بعدی به سرپرستی آرمان شیشه گر انجام گرفت که نتایج 6فصل گذشته به شکل مقاله و کتاب به شرح زیر منتشر شده است.

-معتمدي‌، نصرت الله‌، "سرخ‌ دُم‌لَكي‌ و نخستين‌ اطراقگاههاي‌ كوچندگان‌ در آغاز دوران‌ تاريخي‌ ايران"‌، دومين كنگره تاريخ‌ معماري‌ وشهرسازي‌ ايران‌، تهران‌: سازمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ كشور (پژوهشگاه‌)، ج‌ 3، 1379.

 -شیشه گر، آرمان، "گزارش كاوش محوطه باستاني سرخ دُم لَكي، كوهدشت -  لرستان، فصل هاي دوم تا ششم، 1383 – 1379"، سلسله گزارشهای باستان شناسی(9)، تهران: سازمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ كشور (پژوهشگاه‌)، 1384.

- شیشه گر، آرمان، "معرفي يك مهر استوانه اي مكشوفه از كاوشهاي سرخ دُم لَكي كوهدشت لرستان"، مجله موزه ها، شماره43، تهران: سازمان ميراث فرهنگي كشور، 1385.

- شیشه گر، آرمان و هژبری نوبری، علیرضا " جغرافیای تاریخی زاگرس مرکزی از هزارة سوم تا آغاز هزارة اول پ.م" در فصلنامة علمی- پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، دورة 11، شمارة اول(پیاپی 50)، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، بهار1386.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار