یک کارشناس حوزه رسانه، سونامی دیجیتال و وقوع انقلاب جدید در عرصه رسانه را غافلگیری بزرگ اصحاب رسانه و تحول در فرایند ارزشگذاری و توزیع پیام را بزرگترین تهدید رسانه‌ها در آینده نزدیک دانست.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر غلامرضا نوری، مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه در اولین نشست تخصصی رسانه و پدافند غیرعامل در سه کارگاه آموزشی به تبیین پدیده بحران در رسانه و رسانه در بحران پرداخت.

وی در مهمترین بخش از سخنان خود به تهدیدات آینده پیش روی رسانه‌ها اشاره و تاکید کرد: از آنجا که بحران، نتیجه بی توجهی به تهدیدهاست و سرعت تغییرات در آینده بسیار زیاد است، مطمئنا در آینده‌های کوتاه با غافلگیری‌های بسیار بزرگی روبرو خواهیم شد.

این مدرس دانشگاه با تشریح ابعاد تحول در فرایند ارزشگذاری و توزیع پیام، آن را بزرگترین تهدید رسانه‌ها در آینده نه چندان دور عنوان کرد و افزود: فرایندهای امروزی ارزشگذاری خبر که توسط نخبگان هر رسانه صورت می گیرد، در آینده فرو خواهد ریخت و دروازه‌بانی خبر دستخوش تحول جدی خواهد شد.

نوری به چگونگی پیدایش خبرگزاری‌ها و صنعت روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: از آنجا که فناوری رسانه مقدم بر رسانه است، آینده فناوری نیز نشان دهنده آینده رسانه خواهد بود.

وی با این تحلیل که در آستانه یک انقلاب در بحث تکنولوژی قرار داریم، تصریح کرد: باید منتظر انقلابی در عرصه رسانه باشیم.

این کارشناس مسائل رسانه افزایش ضریب نفوذ اینترنت، همگرایی شبکه‌ها، اینترنتی شدن تجهیزات و بالا رفتن ضریب هوشمندی بهره‌برداری اطلاعات را نشانه‌های انقلاب در عرصه رسانه عنوان کرد و افزود: با آزاد شدن گردش اطلاعات، گلوگاه‌ها از بین می روند و مقدمه‌ای برای همگرایی رسانه‌ها در جنس و قالب و ساختار ایجاد خواهد شد.

نوری جدی‌ترین اثر این انقلاب رسانه‌ای را عدم توانایی پنهان کردن اطلاعات دانست و تاکید کرد: با برداشته شدن سد زبان در شبکه‌های اجتماعی، ساختارها، فرایندها و مشاغل تغییر می کنند، تئوری‌ها و دانش رسانه‌ای متحول می شود و رسانه‌های عمودی فرو می‌ریزند.

وی در ادامه سخنان خود به انتفاضه شعبانیه در جریان جنگ اول آمریکا با اعراب در سال 1991 و کشتار بی‌رحمانه مردم 9 استان عراق بدست نیروهای صدام اشاره کرد و گفت: گورهای دسته جمعی که در سال 2002 در عراق کشف شد، گورهای دسته جمعی کشتار سال 1991 عراق بود که در سال وقوعش انعکاس خبری نیافت.

این کارشناس رسانه نقش رسانه‌های عمودی در این جنایت ضد بشریت را مهم توصیف و اعلام کرد: رسانه‌های عمودی با مدل انحصاری خود در دنیا به ضبط و تهیه اخبار می‌پردازند تا دیگران از دریچه چشم آنان به دنیا و وقایع آن نگاه کنند.

نوری تغییر استراتژی رسانه‌ای را عامل اصلی فروپاشی رسانه‌های عمودی عنوان کرد و اثبات این تغییر را تهدید جدی رسانه‌ها در آینده دانست.

وی با ارائه مثالهایی به تغییرات متنوعی که در سال‌های اخیر در حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی رخ داده اشاره کرد و گفت: با توجه به ظهور نرم افزارها و شبکه‌های مختلف اجتماعی جدید که از غافلگیری‌های عرصه رسانه است، پیش بینی می‌شود یک سونامی دیجیتال در راه باشد که دنیا را تکان خواهد داد و نظم نوینی بر مبنای آن شکل خواهد گرفت که بسیار پیچیده است و غافلگیری اصلی در حوزه رسانه خواهد بود.

این استاد دانشگاه نحوه مدیریت بحران در رسانه‌ها را حائز اهمیت دانست و گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها ایجاد انگیزه برای پرداختن به پدافند غیرعامل در حوزه رسانه و حرکت به سمت پیشگیری از وقوع بحران است.

نوری با بیان اینکه تنها مدیران بحران می توانند در شرایط نامطلوب به نتیجه مطلوب برسند، تاکید کرد: اگر رسانه از آمادگی‌های پیش از بحران برخوردار باشد، در زمان وقوع بحران بهترین واکنش‌ها را نشان خواهد داد و پس از بحران نیز از توان بازیابی خوبی برخوردار خواهد بود.

وی به تبیین نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی و نیز پس از بحران پرداخت و افزود: برنامه ریزی اثرگذار، رمز موفقیت مدیریت بحران و عدم انفعال در شرایط بحرانی است.

این کارشناس حوزه رسانه ایجاد آمادگی در افراد و بویژه مسئولین، اطلاع رسانی به مخاطبین، آموزش و شناساندن بحران، ایجاد آمادگی در بخش‌های مختلف سازمان مسئول بحران و چگونگی راه های مقابله با بحران و کمک به آسیب دیدگان را از مراحل پیش از بحران برشمرد و تصریح کرد: سناریو نویسی برای شرایط بحران به نحوه اطلاع رسانی به مخاطبین کمک ویژه می کند.

نوری در پایان سخنان خود به ارائه راهکارهایی در حوزه رسانه و پدافند غیرعامل پرداخت و بر ضرورت کسب دانش فن آوری اطلاعات توسط مدیران روابط عمومی، سازمان‌ها و نهادها تاکید کرد.

وی آمادگی برای حفظ مدل‌های ارتباطی امن در شرایط بحرانی، تعامل با رسانه‌ها و بویژه فعالان شبکه‌های اجتماعی، آگاه‌سازی و آموزش نیروها و برگزاری مانور در انواع بحران‌ها را از جمله راهکارهای ارتقای نقش رسانه در پدافند غیرعامل برشمرد.

این کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه تهیه فهرستی از تهدیدات متناسب به هر حوزه و آسیب های هر سازمان در شرایط بحران را از وظایف روابط عمومی هر سازمان عنوان و بر پیش بینی شرایط بحرانی و تهیه سناریوهای مقابله با آن تاکید کرد.

در این نشست همچنین حمید رضا بابایی، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی و آرش ضیایی، دبیر علمی این نشست بر ضرورت گسترش پدافند غیرعامل در حوزه رسانه تاکید کردند.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.