شیراز؛

تنها سنگ نگاره رستم دستان در ایران

تنها سنگ نگاره ایران با نقش رستم دستان در شیراز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می‌گوید: این خود یکی از توانمندی‌های این سنگ نگاره و شهر شیراز است.

تنها سنگ نگاره رستم دستان در ایران

وی می‌افزاید: نزدیکی شکل این سنگ نگاره به آنچه در شاهنامه فردوسی از رستم وجود دارد از ویژگیهای این سنگ نگاره است.

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری بیان می‌کند: این سنگ نگاره در نزدیکی یک مجموعه فرهنگی تاریخی و گردشگری است حتی در زمینه جهانی هم بر روی آن می توان از دیدگاه گردشگری تبلیغ کرد.

تنها سنگ نگاره رستم دستان در ایران

آریا ادامه می دهد: این سنگ نگاره بالای کوهی است که افراشته است بر دروازه قرآن و تقریبا در 150 متری آرامگاه خواجوی کرمانی قرار دارد و در سال 1218 قمری به دستور حسین علی میرزا فرمانفرما پسر فتحعلی شاه که آن زمان فرمانروای فارس بود در زمان فتحعلی شاه تراشیده شد.

تنها سنگ نگاره رستم دستان در ایران

وی اظهار کرد: این نقش که به عنوان رستم و پهلوان شاهنامه می‌شناسیم در حال شکار شیری است، بر روی اسب نشسته و در حال تیراندازی با تیر و کمان است تیر را از کمان رها کرده و در سر یک شیر نر برخورد کرده است و شیر در حال دریدن مردی است که بر روی زمین افتاده و چهره مرد به صورت دهانی باز و چشمانی درشت تراشیده شده که نمایانگر ترس در وجود آن مرد است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می گوید: این نقش در گذشته دارای رنگ آمیزی بوده است که اکنون رنگ آبی که نشانگر آسمان است بر جای مانده اما در گذشته این سنگ نگاره دارای رنگ های گوناگونی بوده است جنس سنگ نیز از آهک کرم رنگ است.

آریا می افزاید: از ویژگی‌های این نگارکند می توان به فضای کم برای اجرای نقش بوسیله تراشکار اشاره کرد که توانسته به خوبی نقش را در این فضا در بیاورد یعنی با وجود اینکه فضای کمی داشته است توانسته نقش را به خوبی بتراشد.

تنها سنگ نگاره رستم دستان در ایران

وی ادامه می دهد: نوع تاج، کلاه خود، چشمان، ابرو، ریش و سبیل رستم، شمشیری که به خود بسته است، حالت دست در حال رها کردن تیر، حالت اسب همچون حالت پاها و رگ‌های پای اسب و زیبایی‌هایی که بر روی اسب بکار برده شده مثل گل نیلوفر آبی روی تزیینات اسب، کماندان در پشت سر رستم که در آن چند تیر قرار دارد از ویژگی ها و زیبایی‌های این نگاره است.

شیر که یک پای خود را بر روی تنه مرد قرار داده و با دو دست خود گردنش را گرفته و دهانش را بر روی سر این مرد فرو برده است همگی بسیار طبیعی تراشیده شده است.

این اثر تاریخی در 16 بهمن 1384 به شماره 14773 به ثبت ملی رسیده است.

گزارشی از: مژده عینی

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.