شیراز؛

استان فارس تولید کننده بادمجان کشور در تمام فصول سال

با بهره گیری از روش های نوین آبیاری استان فارس تولید کننده بادمجان کشور در تمام فصول سال شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: گستردگی استان پهناور فارس و تنوع اقلیمی در فصول مختلف سال ،سبب شده است تا در 19 شهرستان استان ، محصول بادمجان کشت شود.

کیکاووس نجفی با بیان اینکه استان فارس تنها استان تولیدکننده بادمجان در تمام فصول سال است، اظهار داشت: در سال زراعی 94-93 بیش از 3 هزار و 240 هکتار بادمجان در استان فارس کشت شد که پیش بینی می شود از سطح مذکور بیش از 125 هزار تن محصول بادمجان برداشت شود .

وی تاکید کرد: میزان برداشت محصول بادمجان استان درفصل بهار58600 تن ، فصل تابستان 45200 تن ، فصل پاییز 13700 تن و فصل زمستان 7850 تن می باشد که کشاورزان استان علاوه بر تامین نیاز جمعیت استان بخش قابل توجهی از محصول تولیدی نیز به خارج از استان و کشور صادر می کنند.

این مقام مسئول یادآور شد: توسعه کشت نشائی بادمجان، کشت زیر پلاستیکی بادمجان و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار از جمله طرح های مهم به منظور استفاده بهینه از منابع و پایداری تولید است .

نجفی خاطر نشان کرد: به منظور افزایش درصد کیفیت محصول بادمجان تولیدی استان و از همه مهمتر، تـوجه لازم بـه چگونگی تـولید و سلامت محصول مـذکور اقـداماتی از جمله سنجش پایش نیترات، حذف سموم شیمیایی در مبارزه با آفات از طریق جایگزینی سموم گیاهی و مبارزه بیولوژیک به جای آن، تغذیه بهینه از طریق آزمون خاک و مصرف کودهای ریزمغذی صورت گرفته است .

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود در تشریح وضعیت سبزی و صیفی استان بیان کرد: سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی استان بالغ بر 80 هزار هکتار است (9.4درصد از سطح زیر کشت کل کشور) که از این سطح تولیدی بالغ بر 2900000 تن محصول، معادل (12.5 درصد از کل تولید کشور) بدست می آید .

وی خاطر نشان کرد: از نظر سطح زیر کشت و تولید محصولات سبزی صیفی استان فا رس مقام اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است .

نجفی با بیان اینکه سیاست سازمان جهادکشاورزی فارس در خصوص محصولات سبزی و صیفی، افزایش سهم تولیدکننده از تولید است اضافه کرد: در این راستا اقدامات قابل قبولی طی سال های اخیر در جهت افزایش کمیت و کیفیت و همچنین صادرات محصولات سبزی و صیفی انجام شده و کماکان در دستور کار قرار دارد .

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: از جمله اقدامات و پروژه های مهم جهت استفاده بهینه از منابع تولید و پایداری تولید محصولات سبزی و صیفی استان می توان به توسعه کشت نشائی، کشت زیر پلاستیکی، توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار، کشت داربستی گوجه فرنگی و همچنین ایجاد مزارع بذری سیب زمینی اشاره کرد.

انتهای پیام/ی


برچسب ها: فارس ، بادمجان ، کشور ، فصول ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.