نهاد تربیتی آموزش و پرورش می‌تواند نقشی موثر در بسیاری از مسائل جامعه از جمله اشتغال داشته باشد.

به گزارشخبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مشکلات و دغدغه‌های ذهنی بسیاری از والدین و همچنین جوانان مساله اشتغال است،‌ مسئله‌ای که گاهی به صورت معضلی پیچیده خودنمایی می‌کند و انگیزه‌های جوانان جویای کار که معمولا هم تحصیلات دانشگاهی دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما نباید این مسئله را از نظر دور داشت که مدارس و نظام آموزشی در این مورد بی‌تقصیر نیستند چرا که این نظام در واقع بنیان تحول و شکل‌گیری مهارت و زندگی یک کودک را برعهده دارد تا زمانی که این فرد به یکی از جوانان جامعه تبدیل می‌شود و زمان بهره‌وری وی فرا می‌رسد اما متاسفانه نظام آموزشی به دلیل کاستی‌هایی که داشته این نیاز را رفع نمی‌کند بسیاری از جوانان در حال حاضر از مدارج علمی بالایی برخوردارند اما در کاربرد این علوم و مدیریت مسائل کاری از مهارت کافی بهره‌مند نیستند.

تقویت مهارت‌های تربیتی در گرو تشکل دانش‌آموزی 
به دلیل مشکلات که تا حدودی به آن اشاره شد، چندی است آموزش و پرورش به عنوان نهادی آموزشی و بسیار تاثیر گذار بر جامعه، وارد عمل شده تا بتواند گامی در جهت حل معضلات مربوط به اشتغال بردارد، معضلی که حل آن همکاری‌های مستمر بسیاری از نهادهای دولتی و مردم نهاد را می‌طلبد. 

در همین راستا تشکل‌های دانش‌آموزی با عناوین مختلف و فضای متناسب با هر نوع طرز تفکر و هدفی ایجاد شده است تا دانش‌آموزان ضمن کسب علم، مهارتهای تربیتی را هم سو با آن و به کمک گروه همسالان در قالبی کنترل شده و جهتی صحیح بیاموزند. 

مجلس دانش‌آموزی، نهادی مشورتی است یکی از مهمترین تشکل‌هایی که چندی است در آموزش و پرورش مطرح شده و در سیری صعودی حرکت می‌کند مجلس دانش‌آموزی است که پایه‌ی ایجاد آن شوراهای دانش‌آموزی است که خوشبختانه حضور فعال و توجه خوب مسئولان مدارس می‌تواند در آن بسیار اثر گذار باشد. 

در همین خصوص زهرا پناهی روا رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی گفت: این نهاد، یک تشکل مشورتی و صنفی است که از میان 13 میلیون دانش‌آموز 150 نفر انتخاب می‌شوند و در قالب این مجلس به مدت دو سال به فعالیت می‌پردازند.

وی در ادامه افزود: در این مجلس مسائل، مشکلات، ایده‌های دانش‌آموزان از سراسر کشور به کمک نمایندگان جمع‌آوری شده و به بحث گذاشته می‌شود و این مسائل از طریق مجلس به گوش نمایندگان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواهد رسید.

تشکلی با هدف تحولات اساسی در جامعه 
رئیس دبیرخانه مجلس شورای دانش‌آموزی با اشاره به اینکه این نهاد مشورتی، گامی بسیار مثبت در نظام تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: مجلس دانش آموزی با دو هدف بسیار مهم شکل گرفته است که هر کدام از این اهداف نقش بسیار تعیین کننده‌ در جامعه داشته باشند.

وی اهداف را اینگونه شرح داد: یکی از این اهداف تعیین نقش موثر جامعه دانش‌آموزی در امر تعلیم و تربیت است که می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های جدید و خلاقانه را در سطح آموزش و پرورش و یا حتی در سطح کشور مطرح کنند.  هدف بعدی از تشکیل این نهاد مشورتی، تمرین برای کسب جایگاه شغلی در آینده است.

پناهی روا خاطر نشان کرد: در واقع آموزش و پرورش در صدد اجرای نقش تربیت اجتماعی تلاش می‌کند.

تاثیر مجلس دانش‌آموزی بر سند تحول 
پناهی روا در این باره بیان کرد: مجلس دانش‌آموزی به عنوان یک نهاد مشورتی است بنابراین به طور مستقیم نمی‌تواند در انجام طرح و ایده‌ها اثر بگذارد اما نمایندگان این فرصت را دارند که درقالب تدوین اسناد، مسائل و طرح‌ها را به مقامات عالی رتبه اجرایی منتقل کنند. 

وی گفت: نمایندگان تمامی نظرات را از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و در شکل سند در پایان دوره دو ساله خود به شورایعالی آموزش و پرورش تحویل می‌دهند که چنانچه این مسائل عملیاتی باشد، در شرایط مقتضی اجرا می‌شود. 

رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی گفت: برخی از این اسناد در دوره‌های قبل شامل شهرک علمی، مهندسی فرهنگی، راهکارهای مقابله با جنگ نرم بوده است. 

پناهی روا در خصوص تاثیر مجلس بر سند تحول هم این مسئله را یادآور شد: که در سند تحول مسائل اصلی مطرح است اما از نظر نقشه راه،‌ مجلس دانش‌آموزی به طور غیر مستقیم اثر گذار خواهد بود.

روزهای حساس در انتظار مجلس دانش‌آموزی 
رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی گفت: تا قبل از پایان تابستان دو نشست در مجلس برگزار می‌شود و کارگروه‌های مجلس مسائلی پیرامون توسعه برنامه ششم و همچنین تربیت بدنی و شوراهای دانش‌آموزی را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: در طی هفت دوره فعالیت مجلس روند مثبتی را سپری کرده است و امسال هم انتخابات مجلس پیش رو است و در نیمه دوم سال ادامه فعالیت‌ها با گروه جدید آغاز خواهد شد به همین دلیل انتخابات شورای دانش‌آموزی امسال بسیار حساس است. 

در پایان توجه به این نکته ضروری است که تشکل‌های دانش‌آموزی با اینکه می‌تواند ابعاد مثبتی از نظر تربیت اجتماعی در دانش آموزان شکل دهد اما نباید جایگاه معلم و مسئولان مدرسه نادیده گرفته شود. 

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار