به گزارش خبرنگار
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر؛ در بیانیه هیأت داوران متشکل از دکتر یونس شکرخواه، دکتر مجید رضائیان و امین عظیمی با مشاوره ابراهیم حسینی و بابک برزویه در بخش عکس آمده است:
یکم: قلم دکور نمایش یا قامت نمایش؟ آن هنگام که قلم و نمایش، هم را میسازند، «صحنه» دگرگون میشود و پرسشها، «پاسخ» میگیرد و هوای تردیدآمیز قدری به روشنی میگراید.
نیک اما میدانیم قلم، «قامت نمایش» است و هرگز نمیتوان آن را «دکور» و جزئی از اجزای فرمالیستی نمایش تلقی کرد. تحقق این آرمان البته بسته به وجود «خلاقیت» است. خلاقیت هم در سایه «درخت اندیشه» قد میکشد و اینگونه است که ادبیات نمایشی، همواره جایگاهی بس بلند در تاریخ نمایش ایران و جهان داشته است. مادام که قلم و نگاههای پژوهشمحور مستقل و دردمندانه را «اصیل» نپنداریم، نمایش هر قدر در «کمیت» توسعه یابد، در «کیفیت» گریزی جز افول نخواهد داشت.
دوم: آزادی، هوای نمایش یا نمای نمایش؟ آن هنگام که آزادی و نمایش، هم را تغذیه میکنند، صحنه دگرگون میشود و نمایش «تنفس» مییابد و جانی تازه میگیرد.
نیک اما میدانیم که آزادی، واقعیت نمایش است و نه نمایِ ظاهری آن. هر قدر نمایش- این ژانر پایهای هنر- از آزادی بهره ببرد؛ همه اجزای وابسته به آن تا خود مخاطبان، فرهنگی دیگر خواهند یافت و از قضا نگاهها از «سطح» به «عمق» میرسد و مفاهیم واقعیتری در عرصه نمایش و رسانه تسری مییابند و آنچه که افزون میشود، تنها یک کلمه است: «آگاهی».
سوم: رسانه، متن نمایش یا بازیگر نمایش؟ آن هنگام که رسانه و نمایش هم را بازتاب میدهند، صحنه دگرگون میشود و نمایش «رسا» میشود و چهرهای دیگر به خود میگیرد.
نیک اما میدانیم که رسانه، «متن» نمایش است و نه بازیگری بدون نقش. هر قدر رسانه در قالب خبر، مصاحبه، گزارش، عکس و از همه اینها بالاتر؛ «نقد»، نمایش را تجلی دهد؛ صحنه به متن خود و به واقعیت آنچه میبایست باشد؛ نزدیکتر خواهد شد.
واقعیت آن است که در شرایط پیشین نه قلم، نه آزادی و نه رسانه، متن نمایش نبودند و تا هنوز که هنوز است، تأثیر به «حاشیه رفتن نمایش در ایران» در آثار رسیده مطبوعاتی و رسانهای به هیأت داوران، خود را نشان میدهد، تا جایی که در برخی رشتهها به ویژه «نقد و گزارش» با وجود برخی آثار مناسب دریافت شده، انتظار هیأت داوران برآورده نشد. اما همین که حال همه ما بهتر شده است و امیدها افزایش یافته، تردید نداریم که راه، در سالهای پیش رو، به مراتب روشنتر از امروز خواهد بود.
از این رو هیأت داوران ضمن تجلیل از آثار رسیده، متواضعانه توصیه میکند که همه روزنامهنگاران، منتقدان و نویسندگان، از هم اکنون عزم خود را جزم کنند تا نمایش در زیر سایه آزادیِ نسبی و هوای موجود در رسانهها بیش از پیش قد کشد و صحنه آنگونه که شایسته است؛ در «ابعاد کیفی» دگرگون شود.
این نگاه درباره آثار رسیده در رشته عکس نیز، مصداق دارد. در این رشته با وجود گسترش عکاسی دیجیتال از دید داوران، معیارهای حرفهای در زمینه عکسهای خلاقانه با توجه به اصول فنی چاپ و ادیت و دیگر اصول، کاملاً در نظر گرفته شد و این امید وجود دارد تا در سال پیش رو، شاهد کیفیت افزونتر عکاسی تئاتر باشیم.
در پایان هیأت داوران امید دارد که از میان همه رشتهها، رشته نقد و گزارش، بیش از پیش متحول شوند و در آینده شاهد آثار شایستهتری باشیم.
هیات داوران در ادامه اسامی نامزدهای بخشهای هفتگانه چهاردهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر را به شرح زیر اعلام کرده است:
بخش گزارش: آیه کیانپور ازمجله «شبکه آفتاب» و زینب مرتضاییفرد از روزنامه «جامجم».
بخش مقاله: رضا کوچکزاده از دو فصلنامه علمی و پژوهشی «مطالعات تطبیقی هنر» و مجید کیانیان از«کتاب صحنه».
بخش یادداشت: رضا شاهبداغی از مجله «صحنه»، عرفان پهلوانی از مجله «نمایش» و سید جواد روشن از مجله «صحنه».
بخش ترجمه: معین محبعلیان از مجله «تئاتر» و مجید کیانیان از مجله «نمایش» و لیلا ناطق از سایت گروه تئاتر «اولیس».
بخش گفتگو: فرزانه ابراهیمزاده از روزنامه «شرق»، ندا آل طیب از خبرگزاری «ایسنا» و عرفان پهلوانی از مجله «نمایش».
بخش نقد: محمدرضا بزرگزاده از روزنامه «نسل فردا»، سعید محبی از مجله «نمایش» و شهرام خرازیها از روزنامه «ابتکار».
بخش عکس: کیارش مسیبی ، مریم قهرمانیزاده و مونا صدر فریدپور.
گفتنی است؛ برگزیدگان این مسابقه مطبوعاتی سالانه، عصر پنجشنبه 29 مرداد طی مراسمی در تالار ایوان شمس معرفی و تقدیر خواهند شد.
انتهای پیام/