رئیس اداره صنعت معدن و تجارت بروجردگفت: 295 تخته فرش در این شهرستان شناسنامه دار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شریف طبع افزود: طرح شناسنامه دار کردن فرش دستباف بروجرد به منظور حمایت از تولید کنندگان و بافندگان اصیل شهرستان بروجرد طی سال جاری آغاز شده است.

وی گفت : متاسفانه سالهاست تولیدات فرش مرغوب و با کیفیت و اصیل بروجرد در بازارهای کشور به نام دیگر استانها ثبت و به فروش می رسد وسودی عاید بافندگان و بروجرد نمی شد که هم اکنون با شناسنامه دار کردن این تولیدات، دست سودجویان و دلالان کوتاه می شود.

وی افزود : در این طرح295 تخته فرش اصلی مربوط به بافندگان بروجرد شناسنامه دار شده که شامل فرش شش متری، فرش زر و نیم، دو زر و نیم، تابلو فرش، کناره، پشتی و چارکی است.

شریف طبع افزود: در شناسنامه فرشها، نام بافنده، نوع شکل و نقشه، ابعاد، نوع پود، تعاونی معرفی کننده و تمامی اطلاعات فرش درج شده و تولیدات و ذوق بافندگان با نام بروجرد در کشور و حتی دنیا معرفی می شوند و دست دلالان و سودجویان این حوزه نیز کوتاه می شود.

به گفته وی هم اکنون حدود دو هزار و 300 بافنده در بروجرد بیمه شده وجود دارد که اگر هر کدام بطور متوسط سالانه یک متر فرش ببافنند باید دو هزار و 300 متر مربع تولید فرش در بروجرد وجود داشته باشد که متاسفانه تولیدات بروجرد توسط دلالان از شهرستان خارج می شود و یا عده ای غیر متخصص ، تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار گرفته اند که با طرح شناسنامه دار شدن فرش، بافندگان اصلی مشخص می شوند.

وی افزود: به دلیل اینکه مرکز جامعی برای خریداری تولیدات شهرستان بروجرد وجود ندارد، قالی های بافته شده به استان های دیگر صادر می شوند لذا آماری از تولیدات سالانه فرش در بروجرد در دست نیست.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.