خسرو سینایی در رونمایی سردیس عزت الله انتظامی:

انتظامی به هنر نمایشی کشور ما معنا بخشید

استاد انتظامی پربار، یک نوع زندگی هنرمندانه را سال‌ها پشت سر گذاشته و به هنر نمایشی کشور ما معنا بخشید.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از سردیس عزت الله انتظامی در خانه هنرمندان در غیاب عزت الله انتظامی برگزار شد.

در ابتدا مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: برنامه ای که امروز در خدمت شما هستیم برای تجلیل از زحمات استاد گران قدر سینما و تئاتر کشور برگزار شده و در واقع خانه هنرمندان ایران از سردیس این استاد پرده برداری می‌کنند.

وی افزود: استاد عزت الله انتظامی با وجود کسالت فراوان بر سر ما منت گذاشتند و در این مراسم حضور پیدا کردند که برای خانه هنرمندان و تمام کسانی که در این خانه افتخار خدمت دارند موجب افتخار است که وجود نازنین اساتید بزرگواری مانند استاد انتظامی در فضای فرهنگی خود به چشم می‌بینند. این گونه هنرمندان با موجودیت خود در فضای فرهنگی و هنری کشور الگویی برای جوانان هنرمند ما خواهند بود. جوان‌ها می‌توانند با الگوهای آن‌ها مظاهر اخلاق و انسانیت را به خوبی بشناسند و در این راه ثابت قدم باشند.

سرسنگی ادامه داد: استاد انتظامی از جمله هنرمندانی است که در عرصه هنر و اخلاق زبان زد و مورد احترام هستند. وی از  مؤسسان اعضای  خانه هنرمندان  بودند و همیشه سایه ایشان بالای سر این خانه بوده است. آرزوی سلامت و طول عمر برای ایشان دارم و امیدوارم خانه هنرمندان در برگزاری چنین مراسمی پابرجا باشد و در حد توان خود وظیفه خود را انجام دهد.

در ادامه محمد سریر بیان کرد: اسطوره‌ها تاریخ می‌سازند و تاریخ آینده را ما در کنار آن‌ها هستیم که فرهنگ مملکت را تجمیع و ادامه دهیم و سعی می‌کنیم تجربه های گذشته را به خوبی برای جوانان امروز باقی بگذاریم.

وی افزود: همه ما در مقاطع مختلف سنی با آثار  و چهره و حضور ایشان در ذهن و ضمیر خود و در زمینه های مختلف آشنا هستیم.

سریر ادامه داد: نگاه همه کشورهای جهان به بزرگانشان است. شاید ما در دوره‌هایی نتوانستیم از حضور آن‌ها استفاده کنیم و من به جد می‌گویم که خلأ این افراد را حس می‌کنیم بعضی‌ها را نادیده  از حضور و توانایی بعضی‌ها چشم پوشی کردیم و الآن وقت آن است که حرمت و شأن آن‌ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: آن‌ها در هنر مملکت درخشیدند و توانستند راه و افقی را برای نسل‌های آینده روشن کنند. استاد عزت الله انتظامی با همه مشکلاتی که داشت معرفت به خرج داد و در این مراسم حضور پیدا کرد. امیدوارم وی طول عمر داشته باشد تا ما بتوانیم از حضور و نفسش استفاده کنیم و همچنین امیدوارم بتوانیم با تمام توان از بزرگانمان تقدیر کنیم و غبطه این کار بر دل ما نماند. 

ایرج راد در ادامه برنامه عنوان کرد: اگر بخواهیم راجع به استاد انتظامی صحبت کنیم باید مدت‌های طولانی در خصوص توانمندی‌های او صحبت کنیم اما آن موضوع مهمی که می‌توانم بگویم و برای من قابل احترام است افتخاری بود که در سن 21 سالگی با وی همکاری هنری کردم و در دانشگاه هنرهای زیبا در کنار هم و روی یک نیمکت می‌نشستیم و افتخار دیگر من این است که در اداره برنامه های سال در کنار استاد انتظامی بودم و در سفرها و اجراهای مختلف همکاری‌های بی شماری با هم داشتیم.

وی عنوان کرد: استاد انتظامی یکی از کسانی است که دقیقاً مسئله وقت شناسی برای او اهمیت دارد و حضور همیشگی او یک ساعت قبل از تمرین و 3 ساعت قبل از اجرا زبان زد است و یکی از شاخصه های بارز او به حساب می‌آید.

راد ادامه داد: استاد انتظامی هیچ وقت به خاطر پول و استیصال و فرمان پذیری نقشی را انتخاب نکرد و آن چیزی که بازی کردکارهایی بود که با انتخاب، وسواس و دقت فراوانش برگزیده شد و به بهترین وجه ارائه کرد

وی ادامه داد: همیشه با احساس مسئولیت و استرس و نگرانی خاصی که داشت و با یک توکل روی صحنه حضور پیدا می‌کرد که بسیار تأثیر گذار بود. استاد انتظامی تمام این موارد را در سینما نیز پیاده می‌کرد.

راد بیان کرد: انتظامی همواره با تمام توانمندی‌های خود فکر می‌کرد که همیشه شاگرد است آن قدر متن را می‌خواند و در مورد تلاشگر بود که هیچ حد و حدودی نداشت که متأسفانه کمتر از دیگر بازیگران این گونه شخصیت هنری را می‌بینم 

این بازیگر عنوان کرد: در مورد مسائل انسانی نیز سعی بر این داشت که خدمت گذار باشد و اگر خودش توان این کار را نداشت از جاهای دیگری پو به دست می‌آورد و به نیازمندان کمک می‌کرد و هنوز هم این کار را  انجام می‌دهد.

وی افزود: انتظامی همواره با مسائل و فضایل هنری سعی کرد در زمینه‌هایی که می‌تواند به هنرمندان کمک کرده و حضور داشته باشد.

راد ادامه داد: حضور او به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه هنرمندان و حضور در شورای عالی خانه هنرمندان و موزه سینما به همه دلگرمی‌های خاصی می‌داد و این وظایف را با تمام مشکلات تنفسی و سن و سال بالا هرگز فراموش نمی‌کرد.

وی افزود: مردی با این همه فضایل توانمندی، عشق، هنر، سرافرازی همواره خودش را کوچک‌تر از دیگران و مردم می‌داند او فقط جایگاه در کشور ما ندارد بلکه او هنرمندی است جهانی و امیدوارم جوانمرد ، سلامت و پایدار باشد و با سرفرازی و عزتی دارد همچنان مستدام باقی بماند.

در ادامه خسرو سینایی کارگردان سینما گفت: اگر بخواهیم در مورد استاد انتظامی صحبت کنیم به خاطر شأن ایشان باید از یک ماه قبل در مورد صحبت‌های خود فکر کرد در سینما و تئاتر پدیده ای است به عنوان بدیهه سازی و بدیهه نوازی که استاد انتظامی در این خصوص بسیار توانمند بود.

وی افزود: متأسفم که طی 50 سال زندگی هنری این سعادت را نداشتم که با او همکاری کنم اما خوشحالم که حدود 4 سال پیش به خاطر فیلم «قطار زمستانی» بیشتر در خدمت استاد بودم. 

وی ادامه داد: داستان «قطار زمستانی» در ایران و لهستان می‌گذشت و در مورد پیرمرد و پیرزنی بود که در قطار مقابل هم قرار می‌گیرند و همدیگر را نمی‌شناسند اما بعد از گذشتن مدت زمانی از سفرشان می‌فهمند که در سن 16 سالگی در اردوگاه های لهستانی در ایران به هم دل باخته بودند

وی عنوان کرد: در خصوص همکاری با استاد انتظامی در پروژه قطار زمستانی حدود 4 سال پیش از او خواهش کردم که به لهستان برویم تا خودش نقش مقابل خودش را بین زنان بازیگر لهستانی انتخاب کند طی آن چند روز سفر او و قلب جوان او و تیزهوشی وی را بیشتر درک کردم ، نکته جالبی اینجا بود که به محض این که به تهران برگشتیم استاد گفت کار را کی شروع کنیم

وی ادامه داد: استاد انتظامی پربار، یک نوع زندگی هنرمندانه را سال‌ها پشت سر گذاشته و به هنر نمایشی کشور ما معنا بخشید. استاد انتظامی چنان پربار زندگی کرد که چنان چه زندگی خیلی‌ها را پربار کرد در پایان صحبت‌ها آرزوی عمر طولانی و با عزت برای ایشان دارم.

گفتنی است در پایان این مراسم  غیر از رونمایی از سردیس استاد انتظامی، گالری عکس نیز افتتاح شد و در این مراسم هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، مجید انتظامی، ایرج راد، محمد ساربان، علی رضا آسانلو و خسرو سینایی حضور داشتند 

شایان ذکر است، ساخت سردیس استاد انتظامی که یک سال به طول انجامیده توسط علی رضا آسانلو انجام شده است.

در پایان برنامه شاهد اجرای موسیقی ، رقص و آواز خراسانی بودیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار