یکم شهریور در تقویم، روز بوعلی سینا و روز پزشک نامگذاری شده است و چند سالی است که این روز با نام همدان نیز خوانده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این روز به دلیل زادروز بوعلی‌سینا به نام روز پزشک نامگذاری شد و از آنجا که شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا و همدان نام و ارتباطشان در هم تنیده است، یکم شهریور نام " روز همدان "را هم به خود گرفته است و در سال 1385 مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را « پایتخت تاریخ و تمدن ایران » اعلام کرد.

شهر همدان در دامنه کوه الوند واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می‌آید.
بنای شهر همدان به نامهای " اکباتان ، هگمتانه، آنادانا و همدانا " معروف است و بر اساس تاریخ شهر همدان ، در زمان فرمانروایی بخت النصر ویران شد و بعدها داریوش بزرگ آن را مرمت کرد.

در زمان اشکانیان که تیسفون پایتخت کشور بود همدان پایتخت و اقامتگاه تابستانی شاهان اشکانی شد و بعد از اشکانیان ، ساسانیان هم قصرهای تابستانی خود را در این شهر بنا کردند.

برخی از این اماکن دیدنی و تاریخی این استان شامل غار علی‌صدر کبودراهنگ ، مجسمه شیرسنگی ، شهر باستانی هگمتانه ، کتیبه‌های گنجنامه ،گنبد علویان ،برج قربان ، مسجد جامع همدان ، آرامگاه استر و مردخای ، پیامبر بنی اسراییل حضرت حیقوق نبی (ع) حیقوق ، آرامگاه بوعلی سینا ، آرامگاه عارف قزوینی ، آرامگاه باباطاهر ،ارگ باستانی نوشیجان ملایر ، امامزاده عبداله ، آرامگاه میررضی‌الدین ،سد اکباتان ،تپه عباس‌آباد ،حمام حاج آقا تراب ، قلعه یزدگرد سوم ، شهر زیر زمینی سامن ، آتشکده بهرام ،غار سراب ، غار سوباشی کبودراهنگ ، غار قلی‌آباد کبودراهنگ ،امامزاده خاتون. قلعه باشقورتاران کبودراهنگ ،سراب گیان ، آتشکده گره‌چقا ، دژ گوراب ملایر ، مسجد جامع نهاوند ، پیست اسکی تاریک‌دره ، موزه هگمتانه و کلیسا است .
صنایع دستی همدان هم از شهرتی بسزا برخوردار است و سالانه بخش مهمی از صادرات این استان را به خود اختصاص داده است .

از نظر کشاورزی هم استان همدان به دلیل موقعیت کیفیت مناسب آب و هوا و خاک مناسب دارای قابلیت‌های تولیدی فراوان در زمینه محصولات کشاورزی است و در تولید گردو، سیر و سیب زمینی رتبه نخست کشور را دارد.

از نظر علمی هم استان همدان به دلیل داشتن مراکز دانشگاه بوعلی سینا ، دانشگاه صنعتی همدان ، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده ‌است.

فرآورده‌های دستی این استان هم از شهرتی بسزا در کشور برخوردار است و برخی از صنایع دستی آن مانند صنعت سفالگری بخش عمده ای از صادرات این استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت : همدان به عنوان یکی از پنج شهر گردشگری و تاریخی کشور مطرح است و از طرفی اقلیم و آب و هوای همدان از دیر باز منحصر به فرد بوده و چشم اندازهای کوهستانی و طبیعت بکر و منحصر به فرد همدان از ویژ گی های منحصر به فرد این استان به شمار می رود .

استانداری ، شهرداری و همه دستگاههای اجرای این استان هرساله سعی دارند این روز را جدی تر از قبل به مردم بشناسند .

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: نخستین روز از ماه شهریور به یاد دانشمندهزاره ها بوعلی سینا شناخته شده است، بنابراین شناساندن همدان به وسیله بوعلی ‌سینا فرصت مغتنمی برای استان است.

سروش مقدم افزود : وجود آثار تاریخی و فرهنگی با قدمت چند هزار ساله در همدان ، همچون تپه هگمتانه، گنبد علویان، برج قربان، موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه،موزه مشاهیر، کتیبه های گنج نامه و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد همدان گواه بر جایگاه همدان در حوزه گردشگری کشور و دنیا است.

وی با اشاره به اینکه همدان از لحاظ غنای فرهنگی و تاریخی دارای قدمتی چند هزار ساله است گفت: معرفی و شناساندن همدان باید به طور مستمر و مدوام انجام شود .

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در خصوص برنامه های روز همدان گفت:ادای احترام به بوعلی سینا، تجلیل از پزشکان ، ویزیت رایگان پزشکان در روز پزشک، همایش طب سنتی و گیاهان دارویی، اجرای برنامه کوسه‌گلین، نمایشگاه تصویر کودکان، شب شعر، اجرای شب شعر، نقالی، نمایشگاه سراسری کتاب و گردهمایی اهالی فرهنگ و هنر از دیگر برنامه‌های احتمالی برای یکم شهریورماه، روز همدان، روز پزشک و روز بوعلی است.

وی با اشاره به شصت و یکمین سالگرد احداث بنای آرامگاه بوعلی سینا عنوان کرد: با تأسی از این رویداد باید اقدامات تبلیغی تأثیرگذاری از سوی رسانه‌های نوشتاری و صداوسیما نسبت به معرفی بنا و شناساندن سنگ‌تراش‌های بنای آرامگاه که اکنون نیز زنده هستند، اقدام شود.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از فعالیت 756 پزشک عمومی و 481 متخصص دراستان خبر داد.


دکتر عبادیان با اشاره به روز بزرگداشت پزشک نیز تصریح کرد: دراستان همدان 756پزشک عمومی 481 متخصص و303 دندانپزشک فعال هستند.

سال گذشته برای بزرگداشت روز پزشک ، یادداشت تفاهمنامه همکاری بین دو کشور ازبکستان و ایران امضا شد. در این تفاهم‌نامه مقرر شده دو کشور بر اساس قوانین و مقررات خود در چارچوب‌های مختلفی از جمله تبادل اطلاعات، گروه‌های علمی و انجام تحقیقات مشترک با هم همکاری کنند.

در برنامه اجرایی تفاهمنامه بنیاد علمی فرهنگی بوعلی ایران و فرهنگستان طب سنتی ازبکستان مقرر شده تا به زودی کتاب قانون بوعلی به زبان ازبکی و بر اساس نسخه تصحیح شده بنیاد بوعلی و با آرم این بنیاد و فرهنگستان ازبکستان چاپ و منتشر شود.. بنیاد بوعلی سینا با همکاری فرهنگستان طب سنتی ازبکستان زندگینامه شیخ‌الرئیس را به زبان‌های فارسی، ازبکی، روسی و انگلیسی چاپ می‌کند. در این تفاهمنامه مقرر شد طی دو سال آینده نسبت به فراهم کردن شرایط و امکانات لازم برای ساخت و تولید فیلم مستند «از بخارا تا همدان» با ترجمه انگلیسی که به معرفی دقیق و عمیق زندگی بوعلی سینا می‌پردازد، اقدام شود.

برنامه های مختلفی برای بزرگداشت روز همدان از سوی متولیان استان در نظر گرفته شده است اما نکته قابل توجه این است که بی شک برگزاری این برنامه ها به طور مقطعی و نمادین نمی تواند در معرفی همدان به کشور و یا دنیا نقشی داشته است و همدان برای نشان دادن پتانسیل ها و ظرفیت های خود از لحاظ گردشگری و تاریخی و فرهنگی نیاز به برنامه های مستمر و وسیع تر در طول سال و تبلیغات در خارج از مرزهای استان دارد.

انتهای پیام/ی


برچسب ها: همدان ، شهریور ، بوعلی ، پزشک ، سینا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.