نماینده مردم همدان گفت: در هیچ وزارتخانه‌ای برنامه‌ریزی منسجمی برای حل معضل بیکاری وجود ندارد و حل آن در راس برنامه کاری هیچ وزارتخانه‌ای نیست.

حل معضل بیکاری در راس برنامه کاری هیچ وزارتخانه‌ای نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در پاسخ به بخش اول اظهارات وزیر کار مبنی بر چرایی عدم مدیریت هدفمند در حل معضل اشتغال، در صحن علنی مجلس گفت: همه مسئولین نظام به خوبی می‌دانند که بزرگترین مشکل نظام بیکاری است و کمتر خانواده‌ای وجود دارد که با این مشکل دست به گریبان نباشد. 
 
وی با بیان اینکه تلاش برای رفع مشکل بیکاری، تلاش برای ایجاد امنیت اجتماعی در کشور است، افزود: هیچ وقت برنامه‌ای درست برای مشکل اشتغال در کشور وجود نداشته است. 
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: معتقدم برنامه‌ریزی برای حل بیکاری در حقیقت برنامه‌ریزی برای سرمایه عظیم انسانی است که دولت‌ها طی سالیان دراز برای آن هزینه داده‌‌اند. 
 
کارخانه‌ای در ادامه تصریح کرد: سالانه بیش از 35 هزار میلیارد تومان صرف آموزش و تربیت نیروی انسانی می‌شود که این نیروی انسانی پس از خروج از دانشگاه‌ها شغل مناسبی برای خود ندارند. 
 
نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: سوال این است که چرا برای تربیت نیروی انسانی که دولت‌ها سرمایه سنگینی برای آن متقبل می‌شوند، چرا برنامه‌ریزی هدفمند برای اشتغال آنها وجود ندارد؟ 
 
کارخانه‌ای تصریح کرد: اینجانب با صراحت اعلام می‌کنم در هیچ وزارتخانه‌ای برنامه‌ریزی واقعی و منسجمی برای حل معضل بیکاری وجود ندارد، چون حل معضل بیکاری در راس برنامه کاری هیچ وزارتخانه‌ای نیست. 

وی اعلام کرد: آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و آمار از واقعیات موجود در جامعه جدا و همانطور که مردم باید اثرات تورم را در جیب خود لمس کنند و نه در آمار باید اثرات عینی اشتغال زایی را نیز در زندگی خود ببینند.

نماینده همدان در ادامه افزود: وزیر کار در مورد برنامه دولت برای حل بیکاری نکاتی را گفت اما دو رکن اساسی رهبری که همان نگاه به درون و استفاده از کالاهای داخلی را مدنظر قرار نداده است.

عضو کمیسیون انرژی تأکید کرد: واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و خودروهای چند صد میلیاردی و سقف کالاهای قاچاق در حد 25 میلیارد دلار اکنون چه توجیهی دارد.

کارخانه‌ای تصریح کرد: یعنی صادرات نفت خام معادل 1.5 میلیون بشکه در روز است و آیا دولت توانسته برنامه ریزی را در این زمینه ارائه کند.

نماینده همدان گفت: مشکل بیکاری در کشور با مولفه‌های رشد حل نمی‌شود مولفه‌های دیگری هم باید مدنظر قرار بگیرد و ما نباید موضوع بیکاری را موکول به رشد اقتصادی بکنیم.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه افزود: رشد نرخ بیکاری یک تهدید امنیتی برای کشور است و این موضوع یک عزم جدی را در دولت می‌طلبد و دولت باید حل مشکل بیکاری را در رأس تمام دستگاه‌های اجرایی خود قرار دهد.

کارخانه‌ای اظهار کرد: وزیر کار در نامه‌ای به لاریجانی اعلام کرده رفع مشکل بیکاری مربوط به این وزارتخانه نیست پس اراده جدی در این دولت برای حل این موضوع بیکاری وجود ندارد، موضوع اشتغال فصل مشترک تمام دستگاه‌های فرهنگی، تولیدی و اقتصادی است و اکنون کدامیک از دستگاه‌های دولت باید مسئولیت ایجاد اشتغال را بپذیرد.

نماینده همدان تأکید کرد: مشکل اول کشور متولی ندارد و چه کسی باید جواب نمایندگانی را بدهد که تحت فشار روحیه مردم مراجعه کننده هستند و این بدترین پاسخ دولت به عظیم ترین مشکل مردم است و پاسخگو ندارد.

عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: واحدهای صنعتی در طول دو دهه گذشته یک به یک منقرض شده‌اند اما شاهدیم که واحدهای صنعتی با طول عمر 60 سال هنوز در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند زیرا طرح توسعه تحقیق در کنار واحدهای صنعتی آنها وجود دارند.

کارخانه‌ای بیان داشت: من دانشگاهی هستم اما اکنون رابطه‌ای میان دانش و صنعت وجود ندارد اما ما توانستیم در صنایع دفاعی و هسته‌ای کشورمان با قراردادن توسعه و تحقیق در کنار صنعت پیشرفت قابل توجهی در دنیا داشته باشیم.

نماینده همدان گفت: مسئله بهره وری در کشور مورد غفلت قرار گرفته و هزینه تولید کالا در کشور بالاست و ما باید موانع را از سر راه برداریم و جلوی قاچاق کالا را بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: در طول دو سال گذشته نقدینگی رشد قابل توجهی داشته و به حدود 800 هزار میلیارد تومان رسیده است.

کارخانه‌ای تأکید کرد: بی‌انصافی است که همه مشکل بیکاری را مربوط به این دولت بدانیم اما دولت هم نباید مسئله سیاست و اشغال‌زایی را با هم یکی کند.

 نماینده همدان خطاب به ربیعی گفت: در صورتی که شما در جلسه امروز هیئت دولت در استان همدان این موضوع را مطرح کنید که مشکل بیکاری در رأس همه کارها قرار بگیرد و ظرف 3 ماه برنامه‌ای را برای اشغال‌زایی تدوین کنند تمامی دستگاه‌ها و به شورای عالی بیکاری ارائه کنند و در هیئت دولت بودجه آن مصوب شود بنده سوال خود را پس می‌گیرم اما اگر امروز در همدان مطرح نشود سوال بنده به جای خود باقی است.

ابوترابی نائب رئیس مجلس خطاب به کارخانه‌ای گفت: شما خود بر مسائل سیاسی و اداری صاحب نظر و اشراف دارید اما آنچه از وزیر کار  می‌شود انتظار داشت آن است که این موضوع را در جلسه هیئت دولت مستدل و ارائه کنند اما نمی‌توان گفت که همین امروز در همدان بگوید.

عضو کمیسیون انرژی خطاب به ابوترابی تأکید کرد: وزیر کار باید امروز در هیئت دولت و در همدان این موضوع را مطرح کند.

ابوترابی تصریح کرد: وزیر کار اعلام می‌کند که این موضوع را امروز در هیئت دولت و در همدان مطرح خواهد کرد.

در نهایت کارخانه‌ای قانع شدن خود را از پاسخ‌های وزیر اعلام کرد. 




انتهای پیام/
برچسب ها: نماینده ، همدان ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار