تیم‌های اصفهانی در حالی هر روز جام‌های بیشتری را به ویترین افتخارات خود اضافه می‌کنند که دیگر تیم‌ها همچنان درگیر مسائل حاشیه‌ای هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال اصفهان بر خلاف سایر شهرهای ایران روزهای خوبی را سپری ‌می‌کند، قهرمانی در لیگ برتر فوتبال و جام حذفی در یک سال برای یک شهر افتخار بزرگی است. اما نکته آن‌جاست که این موفقیت در فوتبال اصفهان فقط به یک دوره کوتاه محدود نمی‌شود، تیم فوتبال سپاهان با 5 قهرمانی در لیگ خلیج فارس و 4 قهرمانی در جام حذفی و کسب چند مقام دومی و سومی، پرافتخارترین تیم لیگ خلیج فارس و بهترین تیم شهرستانی در جام حذفی است.

دیگر تیم این شهر یعنی ذوب‌آهن، خود را مدعی جدی در هر فصل نشان داده و با کسب 3 قهرمانی در جام حذفی به همراه ملوان بندرانزلی دومین تیم پرافتخار شهرستانی جام حذفی کشور است.

علاوه بر این‌ها، می‌توان به حضور این دو تیم اصفهانی در فینال جام باشگاه‌های آسیا بعد از غیبتی 15 ساله از نمایندگان ایران اشاره کرد، در همین خصوص یکی از مربیان خوب اصفهانی که درچند سال اخیر همراه با ذوب‌آهن نتایج خوبی را کسب کرده بود به گفتگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پرداخت و پاسخگوی سؤالات شد.

این مربی که متولد سال 1335 است یک دبیر آموزش و پرورش هم بوده و سابقه دوران بازیگری و البته مربی‌گری درخشانی را در کارنامه خود دارد.

وی دوران بازیگری خود را در تیم‌های سپاهان و دارایی گذرانده است اگرچه هیچگاه به تیم ملی دعوت نشد اما سابقه هدایت تیم ملی را در مدتی کوتاه عهده‌دار بود.

منصور ابراهیم‌زاده که دارای مدرک مربیگری A آسیا است سال‌ها به عنوان مربی و سرمربی برای تیم‌ها و نمایندگان اصفهانی فعالیت کرده است.

وی که قبل از حرفه‌ای شدن و تشکیل لیگ خلیج فارس سرمربیگری سازمان گوشت اصفهان، سپاهان، امیدهای اصفهان و نوجوانان اصفهان را برعهده داشته است پس از تشکیل لیگ خلیج فارس از سال 1381 تا 1386 به عنوان کمک مربی در تیم‌های ذوب‌آهن و سپاهان با فرهاد کاظمی، لوکا بوناچیچ و کربکندی همکاری داشته و پس از آن مدتی را در کنار قلعه‌نویی در تیم ملی حضور داشت و یک بازی هم به عنوان سرمربی بر روی نیمکت تیم ملی نشست اما پس از آن که قرار شد کلمنته به تیم ملی نیاید وی هم از تیم ملی رفت و از سال 1387 تا 1391 در مدت چهار سال سرمربی ذوب‌آهن بود و افتخارات زیادی را بدست آورد کسب یک قهرمانی در جام حذفی و دو نایب قهرمانی و یک سوی در لیگ و یک نایب قهرمانی در آسیا از جمله این افتخارات است.

ابراهیم‌زاده که پس از ذوب‌آهن در تیم‌های نفت تهران راه‌آهن و پیکان هم سرمربی بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا  وقتی از ذوب‌آهن رفتید و دیگر موفقیت‌های ذوب‌آهن در جای دیگر تکرار نشد، گفت: یک سری تفکراتی که برای مدیریت وجود داشت و همچنین مشکلات مالی سبب شد تا از ذوب‌آهن جدا شوم در تیم نفت تهران نتایج خوب حاصل شد این تیم که ثبات خوبی داشت، باعث شد که با توجه به دوره‌ کوتاهی که در این تیم بودم و نیم فصل اول خوبی هم نداشتم در پایان تیم فصل دوم به مقام پنجمی برسیم و اگر می‌توانیم فولاد را از سر راهمان برداریم، می‌توانستیم سهمیه آسیا را کسب کنیم در تیم راه‌آهن دچار مشکلات جدی و بزرگی شدیم در آن زمان که بابک زنجانی دستگیر شد تیم دچار مشکلات مالی شد و هیچ پولی وجود نداشت تا آن جا که برای هزینه دانشگاه بازیکنان خودمان پول جمع می‌کردیم با این حال تنها یک پله پایین‌تر از فصل قبلی شدیم که راه‌آهن پول دار بود.

پس از آن هم به دلیل اینکه مشخص نبود، قرار است باشگاه راه‌آهن وجود داشته باشد یا خیر از این تیم جدا شدم و برنامه‌ای 3 ساله را به مسئولان پیکان ارائه دادم ولی از جایی که مسئولان پیکان به برنامه‌های من اعتقادی نداشتند سرانجام پس از یک نیم‌فصل جدا شدم.

مبارزه با کوتاهی عمر مربیان، مساوی با موفقیت اصفهان


ابراهیم زاده، در خصوص پیشنهادهای ارائه شده پس از جدایی از پیکان افزود: در این فصل از تیم‌های لیگ یکی و استقلال اهواز و ملوان پیشنهادهایی داشته‌ام اما تصمیم گرفتم محیطی را انتخاب کنم که بتوانم در آرامش و به راحتی کارم را انجام بدهم.

سرمربی سابق پیکان در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر آنکه چرا عمر مربیگری در ایران کم است ، گفت: همواره نبود ثبات مدیریتی، نبود پول و سلیقه‌های مدیریتی باعث می‌شود که مربی‌ها نتوانند زمان زیادی حضور داشته باشند از طرفی دیگر همواره در کادرهای مدیریتی مشاورانی وجود دارند که برای انتخاب مربی به مدیریت کمک می‌کنند اما در جایی این مشاوران یک خبرنگار هستند و در جای دیگر یک مربی فوتبال، عده‌ای هم از یک شخص خاص خوششان می‌آید همین موضوع باعث می‌شود تغییر مربیان زیاد باشد.

ابراهیم‌زاده در خصوص عمر مفید یک مربی برای کسب نتایج دلخواه گفت: یک مربی حداقل باید یک فصل زمان داشته باشد تا تیمش را به گونه‌ای که می‌خواهد، درست کند.

سرمربی پیشین سبزهای اصفهان درباره اینکه رفت و آمد مربی‌ها در یک تیم بهتر است یا این که زمان بیشتر داده شود؟ گفت: این اتفاق در فوتبال ما می‌افتد، اما در تیم‌های استقلال و پرسپولیس چون همواره علاقه دارند که پیشکسوتان خودشان باشند، این گونه می‌شود.

وی در ادامه در خصوص بی ثباتی در تیم‌ها افزود: در بعضی تیم‌ها ثبات وجود دارد و در بعضی جاها نیست و علت آن هم این است که مربیان و مدیران نمی‌توانند به یک استراتژی ثابت دست یابند.

ابراهیم‌زاده در پاسخ به آخرین سؤال که یک مربی خوب با تجربه است یا علم کافی دارد، پاسخ داد: یک مربی خوب مربی است که هم از تجربه کافی و هم از علم مناسب استفاده کند.

خود من در حالیکه سال‌ها دستیار کربکندی و بوناچیچ و کاظمی بودم در تمام کلاس‌های مربیگری هم حاضر می‌شدم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار