اختتامیه دومین جشنواره عکس قاب های آسمانی برگزار شد

اختتامیه دومین جشنواره عکس قاب های آسمانی در موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با تجلیل از عکاسان جوان و برگزیده برگزار شد .

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد مهدی محمدیان دبیر دومین جشنواره عکس قاب های آسمانی در اختتامیه دومین جشنواره عکس قاب های آسمانی با اشاره به افزایش شرکت کنندگان در این دوره اظهار داشت : این دوره بالغ بر 500 عکاس شرکت کرده و این جشنواره قبل از شروع ماه مبارک رمضان و همزمان با تشییع 270 شهید هشت سال دفاع مقدس کار خود را شروع کرد. 

وی بیان کرد : بنای ما این بود که ضوابط مسابقه را سخت تر بگیریم ولی به دلیل یکسری از شرایط و اینکه بعضی از آثار آن ویژگی لازم را نداشتند و کار داوری را در این رابطه بسیار سخت کرده بود، ما مقررات شرکت در جشنواره را آسان تر گرفتیم تا هنرمندان جوان انگیزه مضاعفی ایجاد کنیم. 

محمدیان با بیان اینکه بعضی از مجموعه های عکس  شرایط کافی را نداشتند ، افزود : ما در بخش داوری 5 عکس اولیه بعضی از هنرمندان را مورد بررسی قرار دادیم تا آنها از مسابقه حذف نشوند. 

دبیر دومین جشنواره قاب های آسمانی ادامه داد : کیفیت آثار هنرمندان بر اساس بضاعتشان بود و به همین جهت در قسمت تک عکس داوری صورت نگرفت. 

در ادامه این مراسم بیانیه اختامیه این دوره از جشنواره بوسیله علی شیرژیان قرائت شد که بدین شرح است: 

هیئت داوران از میان حدود 500 فریم عکس ، با موضوع قاب های آسمانی و تشییع پیکر شهدای غواص در صدد معرفی تک عکس و مجموعه های متفاوت از نظر ژرفای نگاه بود ف چرا که در عصر حاضر تلویزیون وقایع را کپی می گیرد و اگر عکاس نیز بخواهد به همان شیوه عمل کند و وقایع جاری را با دووربین خود اسکن نماید ، در حقیقت چیزی را نشان نداده است چرا که عالم هنر جولانگاه خلاقیت است و با عادت زدایی از عالم و رویدادها نسبت مستقیم دارد.

از انجا که اغلب شرکت کنندگان در مرحله گذار از آموزش اند ، عکس های برگزیده از میان بهترین آثار انتخاب شده و این به معنای آن نیست که آثار کاملا با موازین حرفه ای این رشته تخصصی در سطح بین المللی مطابقت دارد ، امام نزدیک شدن به بسترهای یک رویداد و تطابق زیبا شناسی با ایده از طرف عکاس های برگزیده ، هیئت داوری را به افق روشنی امیدوار کرد که عکاسان آن را با دغدغه و درک حقیقت و زیبایی به عرصه وجود واقعی خواهد آورد. 

بعضی از هنرمندان شرکت کننده در رشته های دیگری در حال تحصیل اند ، هیئت داوری به آنها پیشنهاد می کند که با صبوری در راه درک حقیقت در زندگی روزانه تلاش ویژه ای کنند و به همین دلیل است که در هر دوره با هزاران داوطلب مواجه هستیم اما چند دهه بعد ، از هیچکدام از این هنرمندان هیچ پیام و احساس انسانی به نسل بعد منتقل نمی شود. 

امید می رود با تلاش مسئولانه موسسه فرهنگی شهید آوینی از میان این عزیزان صدایی برای تاریخ بماند. 

در ادامه این مراسم از نفرات برتر این دوره تجلیل به عمل آمد که بدین شرح است. 

در بخش عکس ویژه ، محمد جواد آشیانه ، زینب رضایی ، حسنا فولاد پور ودر بخش تک عکس: روح الله دهقانی ، زینب رضایی ، عاطفه السادات صفوی نفرات اول تا سوم این جشنواره را بدست آوردند.
 
همچنین در بخش مجموعه های عکس خانم عاطفه السادات صفوی هنرمند برگزیده شناخته شد و از خانم سمیرا بهرامی سامانی تقدیر شد. 

در ادامه این مراسم محسن راستانی گفت: در بحبوحه جنگ من هم مانند تمام همشهری هایم به جبهه اعزام شدم و سلاحم دوربین عکاسی بود و من بعداز پایان جنگ در رشته عکاسی در دانشکده هنر دانشگاه تهران مشغول تحصیل شدم و از دهه 70 تا به امروز عکاس روزنامه صبح امروز هستم.
 
وی در پایان یاد آور شد : اگر جامعه ما حمایت کامل از عکاسان می کرد وضعیت خیلی بهتر از این بود چرا که اگر عکاس یک کشور ضرر نکند جامعه روبه پیشرفت می گذارد. 

گفتنی است در پایان این مراسم به طور رسمی باشگاه خانه عکس موسسه شهید آوینی با حضور محسن راستانی شروع به کار کرد.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار