شبکه مستند روز چهارشنبه چهارم شهریور، مستندهای قابل توجهی چون «زمین چگونه ما را ساخت؟»، «دنیا در جنگ»، «دروازه ملکوت»، «راز بقا» و «فلسفه با طعم شکلات» را برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، قسمت دوم از مجموعه «زمین چگونه ما را ساخت؟» ساعت 16 روز چهارشنبه چهارم شهریور روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

قدرت سیاره ما به ندرت در کتاب‌های تاریخ ذکر شده است، اینکه چگونه زمین تاریخ بشری را قبل از تمدن شهری تا عصر مدرن صنعتی تحت تاثیر قرار داده است.

این مجموعه برای اولین بار به صورت تصویری بیان می‌کند که چگونه زمین، جغرافیا، آب و هوا، قدیمی ترین عوامل تاثیرگذار بر روی تاریخ تمدن بشری هستند، موضوعی که قبل از این کمتر کسی آن را تائید می‌کرد.

تصویربرداری‌های حیرت انگیز، مکان یابی‌های فوق العاده، زمان زیاد و بیان پر از هیجان دست به دست هم داده اند تا مجموعه‌ای بی‌نظیر، تاریخ بشری را به نمایش بگذارد.

*تحول ذهنیت مخاطبان درباره تمدن با دیدن یک مستند

«زمین چگونه ما را ساخت»، تمام ذهنیت‌های قبلی را در مورد تمدن و فرهنگ انسان متحول می‌کند و چشم اندازی تازه از اینکه ما انسان‌های امروز که هستیم، به ما ارائه می‌کند.

در یکی از این صحنه‌ها قنات‌های زیبای ایران و چگونگی طراحی آنها به طرز جالبی به تصویر کشیده شده است. پروفسور Iain Stewart اجرای این مجموعه ارزشمند را بر عهده دارد که پیشتر مستند Earth The Power of the Planet را با موفقیت اجرا کرده بود.

قسمت 19 «دنیا در جنگ» ساعت 17 در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و به گفتگو با بسیاری از فرماندهان و سران ارتش‌های متفقین و متحدین می‌پردازد.

*تصاویری پرهیجان از جنگ جهانی در «دنیا در جنگ»

همچنین در این مستند می‌توانید تصاویر بسیاری جالب و پرهیجانی از نبردها، عملیات‌های گسترده و در گیری‌های سرنوشت ساز جنگ جهانی دوم مشاهده کنید.

جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین و پرتلفات‌ترین جنگ در تاریخ جهان است. آلمان در ۱ سپتامبر، ۱۹۳۹ به لهستان حمله کرد، این تاریخ متداول آغاز جنگ جهانی دوم در غرب است. منابع دیگر حمله ژاپن به چین را در ۷ ژوئیه، ۱۹۳۷، آغاز جنگ می‌دانند، و همچنین حمله ژاپن به منچوری که در ۱۹۳۱ انجام شده بود نیز به نوعی یکی از مقدمات جنگ جهانی دوم بود.

*زندگی امام رضا (ع) در «دروازه ملکوت»

همزمان با روز میلاد امام رضا (ع)، «دروازه ملکوت» در 60 دقیقه برای پخش آماده شده است. این مستند نگاهی به روی کار آمدن مامون، ورود علی ابن موسی الرضا (ع) به طوس، مسموم کردن امام رضا (ع)، به خاکسپاری امام هشتم، اولین بارگاهی که ساخته شده، مسجد گوهرشاد، بازسازی‌های حرم مطهر، مراسم نقاره‌زنی و توضیحاتی درباره صحن‌های حرم مطهر و سقاخانه‌ها دارد.

«دروازه ملکوت» ساعت 18 روز چهارشنبه چهارم شهریور روی آنتن می‌رود.

ساعت 19 قسمت ششم از مجموعه «جهانشهری‌ها» روی آنتن می‌رود؛ مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می‌پردازد که هویت‌های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده‌اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند.

این مستند 37 دقیقه دارد و روز چهارشنبه چهارم شهریور ماه پخش می‌شود.

«یک روز یک وزیر» نیز که به کارگردانی محمدحسین آئینه و به مناسبت هفته دولت پخش خود را از اول شهریور آغاز کرده، فردا شب یک روز دیگر را با وزیر دیگری از کابینه دولت یازدهم می‌گذراند.

همچنین «راه ناتمام» به کارگردانی اعظم نجفیان و تهیه‌کنندگی علی‌محمد قاسمی یک مجموعه پرتره نگاری و شخصیت محور است که به موضوع سرنوشت قهرمانان ورزشی که فراموش شده‌اند می پردازد.

این مجموعه ساعت 21 روز چهارشنبه چهار شهریور به مدت 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

قسمت ششم «هزار فامیل» نیز ساعت 21:30 در جدول پخش قرار گرفته است.

این مجموعه به تهیه‌کنندگی عبدالحمید ارجمند به زندگی رضا شاه از تولد تا مرگ و حاشیه‌های زندگی او و نزدیکانش به ویژه اشرف پهلوی و فرزندان شاه پرداخته است.

*شکار فیل ها در «راز بقا»

یکی دیگر از مستندهای شبکه مستند «راز بقا» است که قسمت دوازدهم آن ساعت 22 با صدای احمد رسول زاده در مورد شکار بی رویه فیل‌ها توسط قاچاقچیان عاج پخش می‌شود.

آخرین مستندی که برای روز چهارشنبه در نظر گرفته شده، «فلسفه با طعم شکلات» است، مستندی 60  دقیقه ای که به گفتگو با غلامحسین دینانی فیلسوف ایرانی می‌پردازد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار