باور ذهنی جامعه ما هنرهای دستی را عنصری جنبی در زندگی روزمره میداند و با هنرهای سنتی در سطح مراودات روزمره فاصله گرفته‌ایم.

علیرضا بهرمان مدیر پژوهشگاه هنرهای سنتی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هنر دست ایرانیان به لحاظ تنوع و قدرت در سطح جهان شناخته شده است، نام ایران در بسیاری از مستندات تاریخی همواره در کنار هنر ایرانی دارد، بررسی متون کهن سرزمین‌های مختلف نشان از نام ایران و هنر ایرانی از گذشته‌های دور بوده است.

وی با تاکید بر وابستگی عمیق میان هنر و سنت و قدمت تاریخی ایران افزود: هنر ایرانی نزد هنر شناسان جایگاه ویژه ای داشته است، در گذشته هنرهای سنتی و دستی بسیار بیشتر از امروز جنبه کاربردی و اقتصادی داشته و بیشتر از امروز درآمدزا بوده است و تقویت ابعاد اقتصادی و کاربردی هنرهای سنتی نیازمند بازنگری و سیاست گذاری است.

بهرمان اظهار داشت: باور ذهنی جامعه ما هنرهای دستی را عنصری جنبی در زندگی روزمره می‌داند و ما با هنرهای سنتی در سطح مراودات روزمره فاصله گرفته‌ایم، برای رشد و رونق هنرهای سنتی باید شیوه ای اتخاذ کنیم که آنها را در زندگی روزمره جاری کنیم ولی هنوز آنگونه که شایسته است صنایع دستی را در زندگی احاد جامعه جاری نکرده‌ایم واین سوالی است که نیازمند تامل بیشتر است.

وی ادامه داد: طی ده‌های اخیر ارتباطات ما با جهان و فرهنگ دیگر کشورها به لحاظ توسعه وسایل ارتباط جمعی بیشتر شده است و هنرهای سنتی نتوانسته است در مقابل حجم تبلیغات رسانه‌های بیگانه قد برافرازد، هنرهای دستی در یک مبارزه نابرابر کمرنگ شده و جایگاه خود را در میان مردم صرفا با دید تزئینی و نه کاربردی حفظ کرده است.

مدیر پژوهشگاه هنرهای سنتی افزود: برای توسعه هنرهای سنتی باید روی سلیقه مردم و ارزش‌های آنها تمرکز کنیم و تولیدات سنتی و دستی را به سلیقه مردم نزدیک کنیم تا جوانها جایگاه صنایع دستی و هنرهای کهن ایران را درک کنند و به آنها بیش از پیش گرایش پیدا کنند.

بهرمان در ادامه گفت: هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی نیز اگر مخاطب نداشته باشند نمی‌توانند به کار خود رونق دهند و ممکن است در طول زمان هنرهای دستی فراموش شود، تبلیغات گسترده و فراملی در حوزه گرایش جوانان به تولیدات غیرملی و برندها و کالاهای خارجی باعث میشود نسل جوان تحت تاثیر بمباران تبلیغاتی تغییر سلیقه دهند و ذائقه آنها تغییر کند.

وی افزود: رسانه‌های عمومی و نشریات باید با ایجاد فرصت و سرمایه‌گذاری فرهنگی هنرهای ملی و سنتی را در جوانان نهادینه کند تا هنرهای دستی به بطن زندگی روزمره مردم نفوذ کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار