مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، قدمت 3 هزار ساله کتیبه ربوده شده سمیرم را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ماجرای کتیبه ربوده شده سمیرم اصفهان که خبر آن چهارشنبه منتشر شده بود، همچنان ادامه دارد. با کنکاشی که ما در این راستا انجام دادیم، در گفتگو با فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان به نکات جالب توجهی برخوردیم و فهمیدیم که به عنوان مثال، آثار باستانی دور از دسترس قرار نیست شناخته و معرفی شوند! این کتیبه هم که در نقطه‌ای دور از شهر واقع شده بود، پیش از این توسط عوامل طبیعی و بدون هیچ نظارتی تخریب شده بود.

همچنین این مسئول معتقد است که قدمت این کتیبه باستانی به دوران ساسانی بر نمی‌گردد و خبر 3 هزار ساله بودن آن  اشتباهی محض است، ما نیز به این بهانه با جناب الهیاری گفتگویی انجام دادیم، وی در خصوص شایعاتی که بر سر قدمت این کتیبه وجود دارد گفت: این اثر متعلق به دوره ساسانیان نیست، چرا که اگر چیزی به آن دوره بر گردد، نیز قدمت آن 3 هزار سال نیست، زیرا ساسانیان بین 224 تا 651 میلادی حکومت می‌کردند که نهایتاً بازه زمانی آن به 1400 تا 1800 سال قبل بر می‌گردد، به همین خاطر بدیهی است که این اثر 3 هزار ساله نیست.

وی افزود: همچنین قدمت قلعه سنگی سمیرم به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی بر می‌گردد و این قلعه طبق آثار کشف شده در آن،‌ تا حدود قرن 6 فعال بوده و در دوره مغول تقریباً غیر قابل بهره‌برداری و متروک شده بود.

الهیاری در خصوص تعداد کتیبه‌های موجود در آن قلعه اظهار کرد: ما اصلاً نمی‌خواهیم به تعداد بپردازیم، چون آثاری که در دور دست قرار دارند را زیاد معرفی نمی‌کنیم و این کتیبه نیز در حدود 50 کیلو متری سمیرم قرار دارد،‌ منطقه‌ای که صعب‌العبور و در حوزه عشایری و روستایی است، به همین دلیل بنای ما بر معرفی این آثار نبوده است و تنها امسال در حال ثبت آن‌ها هستیم. 

وی در خصوص چگونگی اطلاع از سرقت این کتیبه عنوان کرد: آگاهی ما از طریق عوامل مردمی که به میراث فرهنگی علاقه دارند بوده است، بعد هم ما اقدامات اولیه مثل هماهنگی با استان و تشکیل کمیته انتظامی و کارشناسی را انجام دادیم. همچنین طبق مستنداتی که قبلاً جمع کرده بودیم، آنچه برداشت شده این است که کتیبه با خط کوفی و متعلق به سده‌های اسلامی بوده است، البته، متأسفانه این اثر پیش‌تر توسط عوامل طبیعی مختلف دچار فرسایش شدید و درصدی شده بود که نوشته‌های آن قابل خواندن نبودند.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در پایان در پاسخ به اهمیت این اثر به عنوان یک جاذبه گردشگری خاطرنشان کرد: این کتیبه جزئی از میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شد اما به آن شکلی که برای جاذبه گردشگری شناخته شده باشد، مطرح نبوده است و بیشتر اوقات پژوهشگران ایرانی و خارجی از آن بازدید می‌کردند.

این‌ها بخش‌هایی از صحبت‌های این مدیر در خصوص کتیبه‌ای تاریخی بود. با توجه به این حرفها باید گفت اگرچه هم قدمت تاریخی این اثر به ساسانیان بر نمی‌گردد، اما حتی به عنوان کتیبه‌ای که برای آغاز دوره اسلام است نیز باید به آن توجه بیشتری می‌شد، چرا که همین آثار شاید کوچک هستند که پیشینه‌ی تاریخی ما را می‌سازند و در دسترس نبودن آنها بهانه درستی برای کم‌توجهی‌ها محسوب نمی‌شوند.

ما نیز امیدواریم با همه‌ی این همه تفاسیر دیگه شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و دیگر از گوشه و کنار کشورمان اخبار تخریب اشتباهی، سرقت و از این دست وقایع را نشنویم. 

اما باز هم یک تکذیبیه دیگر، در یکی از سایت های خبری دیدیم که از شهرام امیری روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان خبری منتشر شده مبنی بر ربوده نشدن این کتیبه، با گفتگویی که با این مسئول مربوطه داشتیم با تکذیب این خبر عنوان کرد: هیچ گونه مصاحبه‌ای انجام نداده است و خبر ربوده شدن کتیبه صحت دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
1800سال که چیزی نیست نه؟؟؟ همین دیروز بود دیگه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
به هر حال سهل انگاری صورت گرفته
آخرین اخبار