سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور تحقق هدف عدالت اجتماعی و رسیدگی دقیق به صورت‌حساب‌های مالی جهت تعیین مالیات عادلانه به نصب صندوق‌های فروش تاکید کرده است.

چرا اصناف سهل‌انگاری می‌کنند/ صندوق فروش راهی برای مالیات عادلانه
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی آخرین فراخوان انجام شده از سوی سازمان امور مالیاتی در خصوص الزام به نصب صندوق‌های فروش در واحدهای صنفی و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی 10 گروه از صاحبان مشاغل موظف به انجام این تکلیف شدند.

طبق این گزارش، صاحبان مشاغل برای بهرمندی از تسهیلات مقرر موظف به نصب و استفاده از صندوق‌های فروش هستند، آن‌ها می‌توانند با تکمیل برگ ثبت‌نام  و اعلام به سازمان امور مالیاتی ضمن استفاده از یک سیستم یکپارچه و ثبت خرید و فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه‌ها از تسهیلات مالیاتی مد نظر استفاده کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور تحقق هدف عدالت اجتماعی و رسیدگی دقیق به صورت‌حساب‌های مالی جهت تعیین مالیات عادلانه این اقدام را ضروری دانسته و تاکید کرده است اصناف به وظیفه خود عمل‌کنند.

این در حالی است که پس از اعتراضات مکرر اصناف به نحوه تعیین و اخذ مالیات از این واحدها توجهات به عملکرد آن‌ها معطوف شده است.

در این خصوص رسیدگی به سیستم خرید و فروش اصناف ابهاماتی را به وجود آورده است، پس از اعلام فراخوان نصب صندوق‌های فروش اغلب اصناف این فراخوان را جز وظیفه خود ندانسته و آن را انجام نمی‎دهند. این در حالی است که سازمان امور مالیاتی کشور هر روز قدم‌های خود را به سمت مالیات عادلانه‌تر برمی‌دارد.

علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص وظیفه اصناف برای نصب صندوق‌های فروش اظهار داشته است: با اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، اصناف موظفند صندوق های فروش را در واحد صنفی خود نصب کنند و البته هزینه نصب صندوق و نرم افزار آن از مالیات خود واحد صنفی کسر می‌شود، یعنی عملا پول صندوق را دولت می‌دهد.

وی گفت: اگر صندوق را نصب کردند و نظام مالیاتی آن را تایید کرد، از ده درصد مالیات ابرازی برای دو سال معاف هستند.

عسکری افزود: در مقابل اگر واحد صنفی صندوق فروش را نصب نکند دو درصد فروش جریمه می‌شود.

نکته قابل توجه آن است که، برخی از اصناف به بهانه هزینه گزاف صندوق‌های فروش، عدم آموزش و اطلاعات لازم از سیستم‌، نبود امکانات کافی و مهمتر از همه دسترسی سازمان به حساب‌های شخصی از نصب صندوق فروش سر باز زدند.

سوال آنجاست، مگر سازمان امور مالیاتی به بهانه اخذ مالیات بهینه و عادلانه چنین اقدامی را الزامی ندانسته است؟ چرا اصناف همچنان در پی اعتراضات خود به عدم نصب صندوق‌های فروش پافشاری دارند؟

روشن به نظر می‌رسد برخی از واحدهای صنفی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی انجام نمی‌دهند.

لازم به ذکر است، قطعا فراهم سازی زیرساخت‌های اولیه چنین اقدامی در کشور ضروری است و بهتر است ابتدا تمهیدات لازم محقق گردد.

آن چه که مورد توجه است آن است که، سیستم مالیاتی کشور قدم در راه عدالت بر می‌دارد ولی پرکردن برخی از مجراهای فرار مالیاتی همچنان باز است و مبالغ کلانی در تاریک‌خانه اقتصاد کشور از کف سازمان امور مالیاتی می‌رود، پس صندوق‌های فروش تنها راه گسترده کردن چتر مالیات نیست،کما اینکه قطعا استفاده از آن منطقی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار