"وضعیت گردشگری کشور" با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگوی ویژه خبری م‎ورد بررسی قرار گرفت.

سلطانی‌فر: راه اندازی سیستم  صدور ویزای الکترونیک ظرف یک سال آیندهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان "وضعیت گردشگری کشور" امشب 5 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مسعود سلطانی‎فر رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلطانی فرد  رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون وضعیت گردشگری کشور گفت:  امیدواریم سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری به صحنه ورود یابند تا مشکلاتی از قبیل سرویس‌های بهداشتی در این صنعت برطرف شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که 10 سال از سند چشم انداز می‌گذرد و هنوز از اهدافمان عقب هستیم افزود: باید در سال 2025 میلادی در بحث گردشگر خارجی 20 میلیون گردشگر داشته باشیم. سال 93 میزبان 5 میلیون گردشگر با درآمد 7 تا 7 و نیم میلیارد ریال بودیم.

** میانگین رشد گردشگری در دنیا 4 و نیم درصد است

وی با اشاره به این که ده سال فرصت داریم تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم خاطر نشان کرد: باید سالانه رشد 14 درصدی در این حوزه داشته باشیم این در حالی است که میانگین رشد گردشگری در دنیا 4 و نیم درصد است.

سلطانی‌فر با بیان این که اولین کار دولت تدبیر و امید ایجاد تسهیلات صدور ویزا برای گردشگران خارجی بود تا آن‌ها بتوانند با بهترین ابزار و با راحت‌ترین شیوه به کشور وارد شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به مصوبه دیگر دولت پیرامون ویزای فرودگاهی گفت: این ویزا از 15 روز به 30 روز افزایش یافت.

*** راه اندازی سیستم  صدور ویزای الکترونیک ظرف یک سال آینده

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی ویزای الکترونیک خاطر نشان کرد: وزارت خارجه مکلف شده تا ظرف یک سال آینده اقدام به صدور ویزای الکترونیک کند.

سلطانی فر با بیان این که پیشنهاد لغو روادید برای 40 کشور متناسب با اولویت‌های فرهنگی و اقتصادی داده‌ایم گفت: امیدوارم پس از توافق نامه وین شرایط فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: باید شبکه حمل و نقل هوایی را نوسازی و بازسازی کنیم، 245 فروند هواپیمایی مسافری داریم که حدود یک سوم آن به دلیل تحریم زمین گیر شده است.

وی با تاکید بر این که باید ناوگان حمل و نقل هوایی نوسازی شود تا پروازها به صورت مستقیم انجام شود ادامه داد: از سوی دیگر وضعیت هتل‌ها به گونه ای نیست که پاسخگوی اهدافمان باشد به طوری که از هزار و 100 هتل فقط 130 هتل 4 و 5 ستاره است.

سلطانی فر در ادامه اظهار داشت: ما در تربیت نیروی انسانی مورد نیازمان باید سریع عمل کنیم تا بتوانیم نزدیک به 70 رشته ای که امروز در بخش گردشگری دنیا نیرو تربیت می‌شود نیروی انسانی تربیت کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر در کشور تعداد 40 رشته از این 70 رشته امکان تربیت نیروی انسانی را داریم که بقیه را از امکانات سازمان جهانی گردشگری و شورای سفر و گردشگری جهانی استفاده می‌کنیم.

*** 10 دفتر جذب گردشگر خارجی در 40 کشور جامعه هدف ما فعال شده‌اند

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این که باید سریعاً دفاتر جذب گردشگر خارجی را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فعال کنیم گفت: در ابتدا این دفاتر را در 40 کشوری فعال می‌کنیم که گام اول برای لغو روادید آن‌ها را برداشتیم و در حال حاضر ده عدد از این دفاتر فعال شدند که تا پایان تعداد آن‌ها را به 25 مورد می‌رسانیم و سال آینده نیز 15 دفتر دیگر را اضافه می‌کنیم و به امید خدا تا پایان سال 95، 40 کشوری که هدف اصلی جذب گردشگری خارجی ما تحت پوشش دفاتر جذب گردشگر خارجی قرار خواهد گرفت.

*** پیگیری لغو روادید در کشورهای منطقه

سلطانی فر در ادامه در پاسخ به این سؤال که چند مورد از آن 40 کشوری که گام اول برای لغو روادید آن‌ها برداشته شده را نام ببرید گفت: در گام اول لغو روادید کشورهای عراق، آذربایجان و تعدادی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را دنبال می‌کنیم که گمان می‌کنیم لغو روادید اگر دو طرف انجام شود مطمئناً در افزایش گردشگری تأثیرگذار خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: ضمناً 15 کشور اطراف ما اهداف اصلی هستند و تعدادی از کشورهای اروپای غربی و شرقی که به صورت سنتی از ظرفیت‌های گردشگری ایران استفاده می‌کنند و همچنین دیگر کشورهای غربی مانند گردشگران آمریکایی، کانادایی و استرالیایی جزء اهداف ما هستند.

****به دنبال این هستیم که تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کنیم

وی درباره این که بودجه سازمان میراث فرهنگی متناسب با افق پیش رو این سازمان است یا خیر اظهار داشت: بودجه ما امسال افزایش لازم را به آن معنا نداشت بلکه متناسب با افزایش بودجه بخش‌های دیگر کشور بوده چرا که امسال در یک شرایط سختی به سر می‌بریم که درآمد نفت کاهش پیدا کرد و به تبع آن فعالیت‌های مختلف اقتصادی متأثر شد ضمن این که درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا نکرده است لذا ما بیشتر متکی به بخش خصوصی هستیم و سعی می‌کنیم تصدی گری را به بخش خصوصی موکول کنیم تا در بخش‌های مختلف گردشگری سرمایه گذاری کنند.

*** فراهم آوردن تجهیزات گردشگری در آشوراده با رعایت مسائل محیط زیستی

سلطانی فر در بخش دیگری از این برنامه در خصوص جزیره آشوراده نیز اظهار داشت: در این جزیره هر اقدام اجرایی که بخواهد انجام گیرد باید با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی این منطقه باشد و با تأکیدات رئیس جمهور ملزم هستیم که ضمن ایجاد کردن تجهیزات گردشگری در این جزیره همه ملزومات زیست محیطی این منطقه را در نظر بگیریم

*** کافه نادری  ثبت ملی شده و ما ملزم به حفظ و حراست از آن هستیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص تخریب کافه نادری گفت: همه مکان‌ها ، بناها، سایت‌ها و محوطه های تاریخی که در کشور ثبت ملی شده که تعداد آن‌ها 31 هزار و 300 مورد است را ملزم کردیم در چارچوب قانون از آن‌ها حفاظت کنیم ضمن این که معنای حفاظت این نیست که آن‌ها را همان طور که هستند نگه داری کنیم بلکه کار مرمت و بازسازی بناها با ملاحظات میراث فرهنگی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از بناهایی که ثبت ملی شده مالک خصوصی دارند اما با ثبت این بناها روابط و مقررات ما  بر این بناها  حاکم می‌شود و وجود یک مالک شخصی این حق را ایجاد نمی‌کند که ضوابط میراث فرهنگی نادیده گرفته شود، کافه نادری نیز گرچه به بخش خصوصی است اما ثبت ملی شده و ما مانند همه بناها ملزم هستیم که از آن حفاظت و حراست کنیم

***آخرین محموله رسمی میراث فرهنگی در راه ایران است

سلطانی فر در بخش دیگری از اظهارات خود به بازگشت 3 محموله تاریخی بعد از 50 سال به ایران اشاره کرد و گفت: این اقدام یک کار منحصر به فرد در این دولت بود که تا کنون موفق شدیم در دو سال گذشته البته در یک محدوده 8 ماهه سه محموله بسیار ارزشمند فرهنگی و تاریخی را به کشور برگردانیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در این رابطه آخرین محموله مربوط به الواح هخامنشی است که تعدادی از آن‌ها به کشور بازگشته و تعدادی از آن‌ها هنوز به ایران برنگشته که در این رابطه منتظر برگزاری دادگاه نهایی هستیم که امیدواریم در این دادگاه آخر هم حکم نهایی به نفع ما داده شود تا آخرین محموله رسمی میراث فرهنگی به کشور برگردد.

** پیشنهاد ایران به یونسکو برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی عراق و سوریه

وی با تاکید بر این که از نظر کارشناسی اشیا بازسازی ما هم اکنون می‌توانیم هم بار خودمان را برداریم و هم به کشورهای اطرافمان کمک کنیم گفت: بر همین اساس پیشنهادی به یونسکو دادیم مبنی بر این که بعد از جنگ‌های داخلی در عراق و سوریه به عنوان نماینده یونسکو در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی آن‌ها از طرف یونسکو انجام وظیفه کنیم که موافقت کلی را نیز در همین رابطه گرفته‌ایم.

** عراق ، ترکیه و آذربایجان مقصد گردشگران ایرانی است

سلطانی فر در بخش دیگری از این گفتگو درباره این که بیشترین سفر گردشگران ایران به کدام کشورها صورت می‌گیرد گفت: رتبه اول را کشور عراق دارد که نزدیک به 2 میلیون و 300 هزار گردشگر ایرانی به این کشور سفر می‌کند و از نظر سیاحتی نیز کشورهای ترکیه و آذربایجان مقصد گردشگران ایرانی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همچنین در رابطه با تخلفات آژانس‌های مسافرتی اظهار داشت: بیشترین تخلفات این است که متناسب با هزینه ای که از گردشگران دریافت می‌کنند  به آن‌ها سرویس نمی‌دهند.

وی با تاکید بر این که ما در برخورد با آژانس‌های متخلف جدی هستیم اضافه کرد: گرچه تخلفات کم شده ولی سعی ما بر این است که این تخلفات را به حداقل برسانیم.

*** بعید است سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه تبدیل شود

سلطانی فر درباره این که آیا سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه تبدیل خواهد شد یا خیر اظهار داشت: ما چه سازمان بمانیم و چه تبدیل به وزارت خانه شویم مسئولیت‌های قانونی مان را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: طرح‌هایی در همین رابطه در مجلس مطرح شده که در کمیسیون‌های تخصصی با آن مخالفت شده است ضمن این که از آن جایی که تعداد وزارت خانه‌ها نباید افزایش کند بعید است این سازمان به وزارت خانه تبدیل شود.

***مقصد 50 درصد گردشگران ما گردشگری مذهبی و زیارتی است

وی در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ظرفیت گردشگری مذهبی، زیارتی ، فرهنگی و تاریخی کشور گفت: در حال حاضر حدود 50 درصد گردشگران ما از 5 میلیون نفر گردشگر خارجی که وارد کشور می‌شوند مقصدشان گردشگری مذهبی و زیارتی است که ما در صددیم همین ترکیب را حفظ کنیم.

** پرچم گردشگری حلال را به اهتزاز درآوردیم

سلطانی فر با تاکید بر این که ما پرچم گردشگری حلال و توسعه گردشگری حلال را به اهتزاز درآوردیم گفت: ایران اسلامی ما باید تبدیل به یکی از کانون‌های مهم گردشگری حلال و کانون امنی برای گردشگران شیعه و مسلمان دنیا باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار