ایده‌آل این است که حداقل سه برنامه درباره سینما با بحث‌های متفاوت تهیه‌ شود تا بتوانیم توقعات مخاطبان مختلف را برآورده کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از تعطیلی برنامه سینمایی هفت که قبل از ماه مبارک رمضان از سوی غلامرضا میر‌حسینی مدیر شبکه سه اعلام شد تاکنون خبری از زمان روی آنتن رفتن مجدد این برنامه نیست و مدیر شبکه سه در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره این برنامه گفته است: «تیم کارشناسی شبکه سه درباره مجری برنامه هفت و همچنین ساختار‌های این برنامه هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیده است».

در این میان کارشناسان حوزه سینما در رابطه با چگونگی تهیه و ساختار این برنامه و برنامه‌هایی به این شکل که به مسائل روز سینما ایران می‌پردازد، نظرات قابل توجهی دارند که شنیدن آن می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر مسئولان سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه‌ای مناسب، ویژه مخاطبان و اهالی سینما کمک کند.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما که در گمانه‌زنی بعضی رسانه‌ها و چند نفر دیگر به عنوان گزینه‌های احتمالی اجرای سری جدید برنامه هفت یاد می‌شود درباره نگاه خود نسبت به اینکه برنامه‌سازی در حوزه سینما چگونه باید باشد، گفت: قبل از هر چیز باید توجه داشت که یک برنامه تابع سیاست‌های کلان سازمان صدا و سیما، شبکه و مدیر گروه است و به گونه‌ای نیست که تهیه‌کننده آن برنامه بتواند درباره آن سیاست‌گذاری کند.

وی ادامه داد: بعد از دانستن این سیاست‌ها نوع نگاه برنامه، رویکرد‌ها و آیتم‌بندی‌ها اعمال می‌شود.

اکبر‌لو افزود: طبیعتاً هر کسی که در عرصه سینما فعالیت داشته باشد برای استفاده از رسانه مهم و  فراگیر تلویزیون غفلت نخواهد کرد چون تلویزیون می‌تواند با توجه به گستردگی مخاطبانش روی سینما رفتن تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. 

این کارشناس هنری وجود تنها یک برنامه تلویزیونی درباره سینما را کافی ندانست و گفت: مردم به عنوان تماشاگران سینما توقعشان از بخش‌های مختلف این برنامه در مقایسه با توقعات سینماگران متفاوت است. مردم دوست دارند با فیلم‌ها و عوامل آن آشنا شوند تا به این واسطه در آنها علاقه‌مندی ایجاد شود تا به سینما بروند و فیلم ببینند. اما اهالی سینما و سینماگران مایلند برنامه‌ای برای آنها تهیه‌ شود که در آن مسائل و مشکلات صنفی سینما از قبیل بحث اکران ممیزی‌ها، انواع حمایت‌ها یا ممانعت‌ها بررسی شود.

این منتقد سینما با اشاره به این موضوع که در حوزه برنامه‌سازی سینما حداقل سه برنامه باید تولید شود، گفت: رسانه‌ای که یک برنامه بسازد و بخواهد همه مخاطبان عام و خاص را راضی نگه دارد، هیچ گاه موفق نخواهد بود و حداقل سه برنامه مجزا از هم برای مخاطبین سینما باید تهیه کرد. در برنامه اول باید رویکرد ترویجی، اطلاع رسانی و تبلیغ سینما رفتن را موضوع قرار داد، برنامه‌ای که مخاطبین آن خانواده‌ها و مردم هستند و حتی می‌توان برای این نوع مخاطب نقدی هم در مورد فیلم‌های در حال نمایش در نظر گرفت. نقدهایی که عاری از مثبت‌گویی و منفی بافی مطلق باشد.

اکبر‌لو افزود: برنامه دوم برنامه‌ای است که مختص به اهالی سینما باشد و طبیعی است که در این برنامه باید برگزاری میزگرد‌ها به مسائل سینما و با حضور سرمایه‌گذاران، تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و مدیران سینمایی پرداخت تا از میان این گفتگوها راه کارهایی عملی و جدی به وجود بیاید.

این منتقد سینما با اشاره به نوع برنامه‌سازی سوم که برای مخاطبان حرفه‌ای سینما است، گفت: در این برنامه می‌توان نقدهای آکادمیک، آموزش‌ها و بحث‌های نظری سینما پرداخت و با پرداختن به این گونه مباحث توقعات مخاطبین حرفه‌ای سینما را برآورد کرد.

اکبر‌لو در پایان با بیان این موضوع که جداسازی مخاطب اصل اول یک رسانه است، گفت: رویکرد رسانه ملی به سینما باید فراگیر باشد و همچنین در برنامه‌هایی که در مورد سینما تهیه و تولید می‌شود نباید برنامه به گونه‌ای باشد که از نوع انتخاب مهمان‌ها و بیان مجری این‌طور استنباط شود که برنامه طرفدار یک گروه از فیلمسازان و تبلیغ‌کننده تنها یک نوع سینما است و می‌خواهد آن را پیشنهاد دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار