مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان گفت: جرائمی که در فضای مجازی صورت می گیرد وجود وکلائی که بتوانند در این راستا از حقوق افراد دفاع کنند ضروری است.

نخستین دوره آموزشی تخصصی جرائم در فضای مجازی در اصفهان برگزار می شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رامین سمنار در نشست تخصصی با خبرنگاران پیرامون مسائل و جرائم دنیای مجازی اظهار داشت: از جمعیت 4 میلیون و 629 هزار و 532 نفری استان اصفهان 561 هزار و 652 نفر مشترک ای دی اس ال، وایمکس و 3G هستند که تعداد این مشترکین در کشور 8 میلیون و 532 هزار و 256 نفر می باشد.

وی در ادامه به آمار افراد استفاده کننده بالای 6 سال اشاره و گفت: افراد استفاده کننده بالای 6 سال از اینترنت در استان اصفهان 38.2 درصد و در کشور 39.35 درصد هستند همچنین ضریب نفوذ اینترنت و رایانه نسبت به دسترسی خانوارها به آن در استان اصفهان برابر با 55.76 درصد دسترسی به رایانه و 45.01 درصد دسترسی به اینترنت است که آمار کشوری این موارد به ترتیب 52.45 درصد و 44.73 درصد می باشد.

مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان افزود: ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در استان اصفهان 64.6 درصد است که این آمار در کل کشور 61.5 درصد است، این آمارها از سازمان اطلاعات و فناوری کشور و سازمان اداره کل آمار ایران به دست آمده است.

وی تصریح کرد: رتبه ایران در شاخص جوانان اینترنتی در سال 2013 نسبت به جهان 101 بوده، همچنین ایران در حوزه امنیت سایبری در سال 2014 در بین 10 کشور برتر جهان امتیاز 0.294 از یک و رتبه 19 را دارا است.

مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان در توضیح این مرکز بیان کرد: این مرکز که اولین مجموعه در کل کشور است و با هدف سلامت فضای مجازی در کلیه محورها فعالیت می کند، در اوایل سال 93 صورت گرفت و اوایل 6 ماهه اول سال 94 فعالیت خود را آغاز کرد.

سمنار از محورهای حقوقی-قضائی، روان شناسی، مشکلات جسمی ناشی از استفاده از ابزارهای دیجیتال، فقهی-اعتقادی، مشخص نمودن خط قرمزها در فضای مجازی، فرهنگی-تربیتی و امنیت و اطلاعات، به عنوان شاخص های عمده این مرکز نام برد.

وی اظهار داشت: این مرکز 16 مدیریت دارد که از جمله آنها میتوان به مدیریت آموزش و ارتقاء سلامت، مدیریت پژوهش و تولید محتوا، مطالعات دینی-فرهنگی-تربیتی، دفاع سایبری، برنامه ریزی و نظارت راهبری و مدیریت امنیت اطلاعات اشاره کرد.

مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان همچنین از 4 کلینیک تخصصی این مرکز مثل کلینیک مشاوره و درمان اعتیاد به رسانه های دیجیتال، کلینیک تخصصی مشاوره حقوقی در امور جرائم رسانه ای و سایبری، کلینیک سلامت فرزندان و کلینیک مشاوره و خدمات امنیت اطلاعات یاد کرد و گفت: این 4 کلینیک نقش بازوهای اجرائی این مرکز را ایفا می کنند.

وی با بیان این جمله که فضای مجازی یک فضای بدون مرز است، بیان کرد: این فضا نیاز دارد که همه دستگاه های اجرائی، دولتی و نظامی در راستای هم فکری و ایجاد زمینه استفاده سالم از این فضا تلاش و همکاری کنند تا بتوانیم به صورت مستمر پاسخگوی سوالات مردم و رفع مشکلات آنها در این زمینه باشیم.

مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان تصریح کرد: 85 درصد جرائم فضای مجازی با انگیزه مالی و 13 درصد آنها با انگیزه های غیر اخلاقی رخ می دهد و موجب ازهم گسیختگی خانواده و گاها منجر به طلاق می شوند.

سمنار در ادامه گفت: بنابر جرائمی که در فضای مجازی صورت می گیرد وجود وکلائی که بتوانند در این راستا از حقوق افراد دفاع کنند الزامی است به همین دلیل مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان اولین برنامه آموزشی تخصصی در حوزه حقوق و جرائم در فضای مجازی را در استان اصفهان برگزار می کند.

وی افزود: این دوره در راستای آشنایی وکلا و حقوق دانان با قوانین موجود و مرتبط با توجه به جدید بودن آنها در فضای مجازی و با هدف دانش افزایی کلیه اقشار جامعه در خصوص شناخت جرائم فضای مجازی و نحوه رسیدگی به آنها برگزار می شود.

مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان بیان داشت: این دوره آموزشی 11 شهریور ماه 94 از از ساعت 11:30 دقیقه صبح چهارشنبه تا ساعت 19 به مدت 8 ساعت در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار می شود.

وی از شناخت حوزه های جرم خیز در فضای مجازی، جرم اینترنتی و نحوه رسیدگی به آن، آشنایی با مجازات و و جرائم رایانه ای و شناخت قوانین مرتبط با فضای مجازی، به عنوان چهار محور اصلی برگزاری این همایش نام برد و گفت: روز بعد از همایش یک آزمون الکترونیکی برگزار می شود که به افراد برگزیده یک گواهینامه ملی و در صورت قبولی در آزمون بعدی یک گواهینامه بین المللی اعطا می شود.

مدیر مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان همچنین از برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی در حوزه حقوق و جرائم در فضای مجازی، افتتاح کلینیک مشاوره، راه اندازی کلینیک سلامت فرزندان، همایش وقف دیجیتال، و برگزای 72 دوره آموزشی تا اواخر سال آینده، به عنوان دیگر برنامه های این مرکز یاد کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.