گروه سین جیم باشگاه خبرنگاران جوان مازندران به سراغ یک لیدر ملی اهل مازندران، رفته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ورزش همواره با برد وباخت همراه است و لحظات شیرین و تلخی دارد. در دنیای ورزش شاهد عوامل گوناگونی در داخل زمین مسابقه هستیم که گاهی در نتایج تیمها نیز تاثیرگذارند. یکی از این عوامل ، لیدرها هستند که در ورزشگاهها با تهییج تماشاگران و هدایت آنان ، موجب جنب و جوش در بازی و تندتر شدن روند بازی می شوند. گروه سین جیم باشگاه خبرنگاران جوان مازندران به سراغ یک لیدر ملی اهل مازندران، رفته است.

سین : خودتان را معرفی کنید ؟

جیم : فریدون اندرخور هستم در سال 1348 در محله سروینه باغ ساری به دنیا آمدم. در سال1372 ازدواج کردم و 2 پسر دارم اولی سال 73 و دومی سال 78 به دنیا آمدند. ضمن اینکه باید بگویم پدرم اصالتا" اهل روستای سلیم بهرام ساری است.

سین : از چه سالی وارد ورزش شدید ؟

جیم : از 10 سالگی برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه متقی ساری و مسابقات کشتی به سالن سید رسول حسینی ساری می رفتم و از18 سالگی برای تماشای بازیهای تیم ملی و باشگاهی به همراه تماشاگران ساروی به تهران می رفتم ضمن اینکه خودم نیزهمراه بچه محل هایم فوتبال بازی می کردم.

سین : ازچه زمانی به عنوان لیدر در ورزشگاهها فعالیت می کنید ؟

جیم : زمانی که برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه متقی ساری می رفتم یک نفر به نام محمد نیک مهر معروف به محمد بوقی که بعدا" شهید شد (خدا رحمتش کند) به عنوان لیدر تماشاگران ساروی بود و من از همانجا شروع به یاد گرفتن حرکات او کردم و عاشق لیدری شدم و از 21 سالگی لیدر شدم و الان به مدت 25 سال است که لیدری می کنم .

سین : چه کسی شما را به عنوان لیدر ملی انتخاب کرد ؟

جیم : انتخاب لیدر تیم ملی سخت است و به راحتی کسی را انتخاب نمی کنند چون لیدرها نماینده 70 میلیون ایرانی هستند و باید در ورزشگاهها معرف فرهنگ یک کشور باشند بنابراین کسانی که زحمت زیادی در ورزشگاه می کشند و رزومه خوبی از همه لحاظ دارند و مورد تایید بودند به عنوان لیدر تیم ملی انتخاب می شوند .

سین : سمت شما در بخش لیدر چیه ؟ و چند نفر به عنوان لیدر تیم ملی فعالیت می کنند ؟

جیم : سمت من سر لیدر است . در کشور 40 نفر به عنوان لیدر ملی فعالیت می کنند که 25 نفر بصورت رسمی با وزارت ورزش همکاری می کنند

سین : درچه رشته های ورزشی شما به عنوان لیدر فعالیت می کنید ؟

من برای تماشای بیشتر رشته های ورزشی به ورزشگاه می روم اما برای رشته های فوتبال،والیبال، کشتی و فوتسال برای تشویق و لیدری بیشتر دعوت میشوم.

سین : چه کسانی از زمان لیدر شدن در ساری در استادیوم به شما کمک می کنند؟

جیم : دوستان نزدیکم در این کار آقایان رضا حسن زاده، حسن قاسمی، یزدان هنگامه ، احمد پریشان و اسماعیل شاملی (حکم) هستند.

سین : آیا به عنوان لیدر ، به خارج از کشور هم اعزام شدید ؟

جیم : بله به خارج از کشور هم می رویم. به همراه تیم ملی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات فوتبال جام جهانی برزیل در سال گذشته ، مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا سال 2011 در قطر رفتم. همچنین بنده برای تشویق تیم ملی فوتبال و کشتی به کشورهای دیگری مثل کره جنوبی ، آذربایجان ، امارات ، ترکیه و اندونزی هم سفر کردم.

سین : هزینه های سفرتان را کی پرداخت می کند؟

جیم : کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال که ریاستش با آقای ملامحمد است هزینه ها را پرداخت می کنند.

سین : خاطر شیرین شما از زمان لیدری ؟

جیم : خاطره شیرین من رفتن ایران به جام جهانی 2014 بود که به عنوان لیدر همراه تیم ملی فوتبال به کره جنوبی رفتم و درآن بازی سخت و نفس گیر تیم ملی کشورمان با تک گل رضا قوچان نژاد کره را درخاکش شکست داد و به جام جهانی برزیل صعود کرد .

خاطره دیگرم در روز تولد بچه اولم در سال 73 بود که برای تشویق تیم ساری که در محمودآباد بازی داشت رفتم و در منزل نبودم و در آن روز همسایه ها خانم مرا به بیمارستان بردند البته در آن روز ما برای تشویق 5 مینی بوس تماشاگر به محمود آباد بردیم و تیم ساری با گرفتن نتیجه مساوی با تیم حریف به مرحله بعد صعود کرد.

سین : خاطر تلخ شما از زمان لیدری ؟

جیم : خاطره تلخ من بر می گردد به مقدماتی جام جهانی 2010 که تیم ملی ایران در آخرین دیدار با کره جنوبی در سئول بازی داشت و تیم ایران به برد نیاز داشت ولی بازی با نتیجه یک بریک مساوی به پایان رسید وتیم کشورمان به جام جهانی صعود نکرد. من در آن ورزشگاه بودم و در پایان از ناراحتی، خیلی گریه کردم.

سین : آیا شده ورزشکار ، مربی یا یک مدیر ورزشی از شما بخواهند آنها را بطور جداگانه در ورزشگاه مورد تشویق قرار دهید ؟

جیم : من به بازیکن و مربی نزدیک نمی شوم و فقط روی سکو، تیمم را تشویق می کنم و در شهر خودم ساری، برای تشویق ،هیچ قراردادی با کسی ندارم ولی اگر کسی برای ورزش شهرم زحمت کشیده باشد او را تشویق می کنم که این قانون ورزش است .

سین : علت بداخلاقی های تماشاگران در ورزشگاهها چیه؟ چیکار باید بکنیم جلوی رفتارهای غیر ورزشی گرفته بشه ؟

جیم : وقتی داور در یک بازی اشتباه می کند تماشاگران یکبار کوتاه می آیند ولی بعضی از داورها چندین باراشتباه می کنند و بازی را خراب می کنند به همین علت ، تماشاگران خودجوش شلوغ می کنند و دراین مواقع نمی توانیم جلویشان را بگیریم و آنها اشیایی به وسط زمین مسابقه پرتاب می کنند و موجب اخلال در برگزاری بازی می شوند. همیشه شکست تیم محبوب تماشاگران ، موجب ناراحتی و شلوغ کردن تماشاگران می شود که باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم از سوی همه نهادهای ذیربط انجام شود.البته در این سالها جو ورزشگاهها به نسبت سالهای گذشته ، خیلی بهتر و آرامتر شده است.

سین : ورزش استان مازندران را چطور می بینین؟

جیم : ورزش استان مازندران استعداد های زیای دارد که درهیچ جای کشور ندارد ولی سرمایه گذاری در ورزش استان ، خیلی کم است مثلا" در فوتبال ، با وجود دارابودن 50 بازیکن که در تیمهای دیگر لیگ برتر بازی می کنند تیم لیگ برتری نداریم و درکشتی ، تکواندو و رشته های دیگر هم وضع به همین صورت است . مسئولان می توانند با برنامه ریزی درست و منسجم و جذب اسپانسر قوی ، به ورزش استان سر و سامان بدهند.

سین : بهترین بازیکنان حال حاضر کشور در رشته فوتبال – والیبال – کشتی – فوتسال ؟

جیم : انتخاب بازیکن برتر، خیلی سخته چون همه خوبند ولی درفوتبال اشکان دژاگه که خیلی باتعصب برای کشور بازی می کند، در والیبال سعید معروف ، در کشتی رضا یزدانی و در فوتسال وحید شمسایی که بازیکنان بزرگی هستند.

سین : شغل شما چیه ؟

جیم : شغل من پیرایشگری است و مغازه من در محله سروینه باغ ساری قرار دارد که جا دارد در اینجا از همشهریانم و بچه محلهایم بخاطر لطف زیادشان تشکر و قدردانی داشته باشم.

سین : آیا فر بودن موی سر شما ، ارتباطی هم به شغل شما داره ؟

جیم : نه موی من طبیعی است و ذاتی و خانوادگی است.

سین : علت پوشیدن پیراهن زرد در ورزشگاه ها چیه ؟

جیم : برای لیدری تیم ملی پیراهن زرد به من دادند و به فریدون پیراهن زرد در ورزشگاهها معروف هستم و هر کجا می روم می گویند پیراهن زردت کجاست ؟

سین : پیراهن بازیکنان و تیمها را به عنوان یادگاری می گیرین؟

جیم : بله محمدرضا خلعتبری ومحسن بنگر پیراهن خود در تیمهای ملی و باشگاهی را برای یادگاری به من دادند و مسئولان هم به عنوان پاداش تشویق ، پیراهن ، گرم کن و تی شرت به من می دهند .

سین : بوقی که در ورزشگاهها دست شماست از چند تا بوق تشکیل شده ؟ خودتان آنرا تهیه کردید ؟

جیم : بوق 16 شاخه است این بوق را بطور جداگانه یکی از دوستانم از خارج از کشور برای من آورد و من آنها را در داخل کشور به این صورت درآوردم که اینکار برای من یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه داشت.

سین : آیا بلیت بازیها را به صورت رایگان به شما می دهند؟

جیم : بله لیدرها برای هر بازی سهمیه هایی دارند که برای بردن تماشاگر به استادیوم به آنها می دهند البته این بلیتها قابل فروش در بازار آزاد نیستند .من این بلیت را به تماشاگرانی که از مازندران برای تشویق تیم ملی به تهران می روند می دهم.

سین : در مسابقات باشگاهی طرفدار چه تیمی هستید ؟

جیم : در فوتبال طرفدار پرسپولیس هستم ولی در موقع بازی ملی و باشگاههای آسیا رنگ پیراهن مهم نیست مثلا" 2 سال قبل برای تیم استقلال هم که در لیگ قهرمانان آسیا با تیم تایلندی بازی داشت بوق زدم .

در فوتسال طرفدار تیم شهروند ساری ، در والیبال طرفدار کاله مازندران و در کشتی هم طرفدار تیمهای مازندرانی هستم.

انتهای پیام/گ

گزارش از سعید زارع پور

برچسب ها: ساری ، سین ، جیم ، لیدر ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.