«دریچه» با نگاهی متفاوت به روایت روزهای جنگ جهانی دوم در ایران می‌پردازد.

ندا شاهرخی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند شکل‌گیری نمایش محیطی «دریچه» گفت: نمایش محیطی «دریچه» بر اساس یک شیوه نوین کارگردانی و به صورت کارگاهی پس از حدود سه ماه تمرین آماده شده است و برخلاف سایر آثار کارگاهی گروه برنامه‌ریزی و در مدت زمانی معین برای اجرا مهیا شده‌اند.

وی در مورد داستان این نمایش اظهار داشت: «دریچه» با برداشتی آزاد از کتاب «من منچستریونایتد را دوست دارم» نوشته مهدی یزدانی خرم، تاریخ مکتوبی را که هر دوره توسط بزرگان و سیاستمداران به نگارش در می‌آید، به زیر سؤال می‌برد.

شاهرخی ادامه داد: در تئاتر «دریچه» هر شب به ترتیب یکی از نمایش‌های مجزا و متفاوت «بندر انزلی»، «بندر عباس» و «تهران» را که از نگاهی متفاوت به روایت روزهای جنگ جهانی دوم در ایران می‌پردازد، را اجرا می‌کنیم.

وی در خصوص شیوه اجرایی متفاوت این نمایش اظهار داشت: برای اجرای نمایش محیطی «دریچه» از تمام فضای تماشاخانه فانوس بهره گرفته‌ایم و تماشاگر با ورود به تماشاخانه خود باید از میان چندین اتاق موجود در آنجا، محل‌های اجرای نمایش را پیدا کند و برای این امر و تماشای نمایش مخاطب فقط 30 دقیقه فرصت دارد. همچنین در پایان تماشاگران با مکتوب کردن آنچه که در این مدت بر آن‌ها گذشته است، 200 تاریخ مکتوب و متفاوت را در اختیار ما می‌گذارند.
 
 ندا شاهرخی ادامه داد: با توجه به وسعت محل اجرا و به جهت فضاسازی بهتر برای تماشاگران موسیقی دارای جایگاه ویژه‌ای است و سعی شده در هرکدام از نمایش‌های «بندر انزلی»، «بندر عباس» و « تهران» از موسیقی بومی همان منطقه استفاده شود. کارگردان نمایش «دریچه» درمورد تئاتر محیطی بیان کرد: تئاتر محیطی بر دو اصل استوار است: یکی حضور تماشاگران و دیگری استفاده از مکان متناسب با داستان به گونه‌ای که تا حد بسیار زیادی عناصر مورد نیاز در آن پیدا شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها با وجود اجرای متعدد نمایش‌های محیطی اما تعریف غلطی از آن ارائه شده و برخی از هنرمندان با تغییر ماهیت یک مکان و اجرا در آنجا به اشتباه تصور می‌کنند که نمایشی محیطی را به اجرا گذاشته‌اند، در صورتی که نمایش محیطی یعنی به فراخور داستان کمترین دگرگونی را در مکان انتخابی ایجاد کنیم.
 
گفتنی است؛ نمایش محیطی «دریچه» به کارگردانی ندا شاهرخی ساعت 17 در تماشاخانه فانوس اجرا می‌شود.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار