سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفتگو با خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح جزییات جلسه امروز(یکشنبه) این کمیسیون ویژه گفت: جلسه امروز با حضور آقایان عراقچی، تخت روانچی و قشقاوی از وزارت امور خارجه تشکیل شد که ریاست جلسه بر عهده علیرضا زاکانی بود و همه اعضا در آن حضور داشتند.
وی افزود: در ابتدای جلسه نکاتی پیرامون مباحث قبلی مطرح شد، اول بحث گفتگوی ویژه شبکه دو بود که زاکانی توضیح داد که قبل از حضور و در هنگام دعوت، به اینجانب اطلاع داده نشد که میهمانی از دولت و تیم مذاکرهکننده حضور خواهد داشت. بلکه در بین راه به من اطلاع دادند، علاوه بر آن، ما مطابق مصوبه کمیسیون بنای مناظره با هیچکس را نداشته و نداریم چون ما در مقام قضاوت و داوری هستیم نه مخالفت یا موافقت.
وی اظهار داشت: پس از توضیحات اولیه، عراقچی وارد بحث شد و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان تعبیر خودش را از بیانات رهبر انقلاب بیان کرد.
نقوی حسینی گفت: عراقچی بر این باور است که مجلس اگر به برجام بهعنوان یک معاهده نگاه نکند، میتواند نقش قویتری را ایفا کند چون وقتی که معاهده سند و به تصویب مجلس برسد، قانون میشود و ما خودمان را ملزم کردهایم.
به گفته نقوی حسینی، در ادامه این جلسه عراقچی در ارتباط با ابعاد حقوقی قطعنامه و برجام توضیح داد که شورای امنیت فعالیت هستهای جمهوری اسلامی را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داده بود.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: عراقچی همچنین عنوان کرد که قطعنامههای قبلی ممکن است به لحاظ تحریمهای اعمالشده مهم نبوده باشند، ولی مجوزی بودند برای اقدامات تحریمی سایر دولتها مثل آمریکا و همپیمانانش و چنین اقدامات تحریمی آنها به سوی اجماع جهانی و تبعیت سایر کشورها از تحریم پیش میرفت ولی قطعنامه 2231، موضوع هستهای را به ذیل فصل 25 هدایت میکند.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام تصریح کرد: به گفته عضو ارشد تیم مذاکره کننده، خروج از ذیل فصل هفتم یکی از دستاوردهای حقوقی قطعنامه 2231 است. نکته دیگر اینکه شورای امنیت در این قطعنامه، برنامه هستهای ایران را با چشمانداز تجاری شدن آن مورد تایید قرار میدهد بنابراین برنامه هستهای که تهدید علیه امنیت و صلح جهانی بود، حالا مورد تایید قرار گرفته و نه تنها اقدام علیه صلح و امنیت جهانی محسوب نمیشود، بلکه آن را مورد تایید قرار میدهد و از این طریق کشورها تشویق میشوند با ایران و برنامه هستهای آن همکاری کنند.
نقویحسینی گفت: در نشست امروز کمیسیون عراقچی همچنین عنوان کرد که برجام ضمیمه قطعنامه است و ارزش قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل را دارد اما قطعنامه بخشی از برجام نیست یعنی نقض برجام موجب بازگشت تحریمها میشود، اما نقض قطعنامه موجب بازگشت تحریمها نمیشود. مطابق قطعنامه، تحریمهای تسلیحاتی و موشکی بلافاصله لغو نمیشود. از نظر ما هم لغو تحریمهای تسلیحاتی و موشکی خط قرمز نبوده و نیازی هم به لغو نداشتیم چون در این زمینه به پیشرفتهای قابل ملاحظهای دست یافتیم و تحریمهای آن را هم رعایت نمیکنیم. بنابراین آورده شدن تحریمهای تسلیحاتی و موشکی در قطعنامه، یعنی اینکه نقض آن موجب بازگشت تحریمها نمیشود و ما اجازه ندادیم که چنین محدودیتی در توافق بیاید چون خط قرمز ما بود که برای ما الزامآور نباشد، چون امنیت کشور مهم تر از این بود که توافقی صورت پذیرد.
نقوی حسینی با بیان اینکه بحث برنامه موشکی در جلسه امروز کمیسیون ویژه نیز مطرح شد، اظهار داشت: عراقچی در ادامه گفت که برنامه موشکی جمهوری اسلامی با سرعت بیشتر و بدون محدودیت پیش خواهد رفت. در حوزه نظامی و تسلیحاتی نیز مطابق قطعنامه 2231 آورده شد که خرید و فروش تسلیحاتی از ممنوعیت قطعنامه قبلی به محدودیت مورد به مورد برای مدت نیمسال تبدیل شده که اولا برای ما لازمالاجرا نیست، ثانیاً مدت آن محدود است و ثالثاً ما را محدود نمیکند.
وی ادامه داد: به گفته عراقچی کمیسیون مشترک ماموریت صدور مجوز دارد برای خرید اقلام، تجهیزات و مواد مورد نیاز حوزه هستهای که چنین مجوزهایی به طور طبیعی صادر میشود مگر اینکه مسائل تجاری- رقابتی مطرح شود. بنابراین آنچه که قبلا ممنوعیت داشته، به محدودیت تبدیل شده است. البته لازم به توضیح است که کانال خرید، مشمول اقلام نظارت نمیشود، بلکه فقط شامل فعالیتهای هستهای صلحآمیز میشود.
نقویحسنی گفت: در بخشی دیگر از جلسه اعضای کمیسیون به طرح سوالات و نقطهنظراتشان در ارتباط با ابعاد حقوقی برجام پرداختند. نبویان، بذرپاش، زارعی، کوثری، رسایی، کارخانهای، امیرآبادی، زاهدی، آقامحمدی، ابوترابی، منصوری آرانی از جمله نمایندگانی بودند که سوالات حقوقی خود را مطرح کردند و عراقچی پیرامون سوالات مطرح توضیح کامل داد از جمله اینکه قطعنامه 2231 موضوع هستهای را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج کرده است، کمیسیون مشترک مربوط به اقلام غیرنظامی غیرهستهای است، برگشتپذیری دوطرفه است و ما هم به همان اندازه حق داریم که طرف مقابل حق دارد، عدم پایبندی طرف مقابل برعهده ما است.
وی ادامه داد: معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشور همچنین مطرح کرد اگر ما تشخیص دهیم طرف مقابل پایبندی ندارد، به اقدامات خود ادامه خواهیم داد، لغو تحریمها به لحاظ حقوقی مطابق خط قرمز نظام تعریف شده و مراحل آن کاملا شفاف است. نسبت به نقش مجلس، ما تابع نظرات حقوقی و تشخیص مجلس هستیم، توافق ژنو یک آتشبس موقت بود برای دستیابی به توافق نهایی، توافق ژنو ایستادن دو طرف در سرجای خودشان بود. آنها تحریمهای بیشتر نکنند و ما هم فعالیت بیشتر در غنیسازی نکنیم الا اینکه ما پذیرفتیم که مواد 20 درصد را اکسید کنیم و طرف هم پذیرفت اجرای قانون کاهش صدور نفت ایران اجرا نشود و متوقف شود، برخی کانالهای بانکی برای خریدهای غذایی و دارویی ایجاد کردند و مقداری از پولهای بلوکه شده ما هم آزاد شود.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام خاطر نشان کرد: به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور، یکی دیگر از ویژگیهای مهم توافق ژنو این بود که افق نهایی مذاکرات مبنی بر حق غنیسازی ایران باید مورد قبول واقع شود. وی در پاسخ به این سوال که بالاخره آیا قطعنامههای شورای امنیت کاغذ پاره هست یا خیر؟ گفت که ما هرگز نگفتیم قطعنامهها کاغذ پاره است، بلکه معتقدیم عواقب مختلف از ابعاد مختلف دارد ولی برای ما "امنیت ملی" کشورمان مهمتر از آن عواقب است. پس آن قسمت از قطعنامه که مربوط به امنیت ملی کشورمان است را اجرا نمیکنیم.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسه بعدی کمیسیون فردا دوشنبه با حضور تیم جلیلی و همکارانشان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/