اظهارات ضدایرانی مقامات سعودی اخیرا شکل آشکارتری به خود گرفته و روز به روز رنگ مداخله جویانه بیشتری نیز پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در خصومت عربستان سعودی با ایران هیچ شکی نیست و این مسئله را می‌توان در اظهارات گاه و بیگاه مقامات سعودی علیه ایران به وضوح دید.

در این میان، واضح است که هدف نهایی این گونه اظهارات از سوی مقامات سعودی محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران و تنگ‌‌تر کردن فضای حیاتی شیعیان به طور کلی است و همین امر دلیل اصلی اظهارات مداخله جویانه سعودی‌ها را تشکیل می‌دهد.

در جریان سفر اخیر پادشاه عربستان به آمریکا نیز مقامات عربستانی از کنترل هسته‌ای ایران و احتمال بازگشت تحریم‌ها به کشورمان ابراز خرسندی کردند، به همین بهانه در گزارشی به مواضع خصمانه عربستان علیه کشورمان می‌پردازیم.

عربستان هم از گزینه‌های روی میز علیه ایران می‌گوید
 
 اظهارات ضد ایرانی برخی مقامات عربستان در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نشان دهنده آن است که رژیم آل سعود نیز همانند غرب و اسرائیل، نگران فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان است و از شانتاژ گزینه‌های روی میز استفاده می‌کند.

بر همین اساس "شاهزاده محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود"، سفیر عربستان سعودی در لندن در مصاحبه‌‌‎ای ضمن هشدار به جمهوری اسلامی مبنی بر این که برای عربستان تمام گزینه‌‌ها روی میز است شرایطی را برای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 مطرح کرد و شرط گذاشت که توافق اتمی با تهران باید "دقیق و صریح و بی‌ چون و چرا" باشد و توافقی نباشد که به ایران جواز ادامه سیاست‌ بی ‌ثبات‌ سازی در منطقه را ‌دهد.

عرب
 تهدید کشورمان از زبان سفیر سعودی در لندن در زمانی بیان شده بود که کمتر از سه هفته به پایان مهلت برای رسیدن به توافق اتمی میان ایران و گروه 1+5  مانده بود.

آیا عربستان سعودی در جایگاهی هست که از گزینه‌های روی میز خود علیه کشورمان سخن بگوید؟


در این راستا عربستان سعودی در تلاشی بی ‌فایده به دنبال حضور در میز مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 به نیابت از کشورهای عربی بود اما در اقدامات تحریک‌ آمیز خود برای انزوای جمهوری اسلامی دچار شکست و شوک شد.

واکنش عربستان سعودی به توافق میان ایران و گروه 1+5

عربستان سعودی پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در واکنش‌ به گشایش صورت گرفته در تنش هسته‌ای ایران با قدرت‌‌‌های جهانی بدان حمله کرده و حتی رسانه‌های عربستان سعودی نتوانستند عصبانیت خود را از این اتفاق تاریخی پنهان کنند و این توافق را  «تهاجم به منافع اعراب» نامیدند حتی یک مقام رسمی عربستان گفت که بیم آن دارد خاورمیانه با این توافق هسته‌ای خطرناک‌تر از قبل شود.

عرب
خبرگزاری عربستان «واس» نیز گزارش داد که رئیس جمهور  آمریکا جزئیات توافق حاصل شده با ایران را با پادشاه عربستان در میان گذاشته و تاکید کرده که واشنگتن نسبت به حفظ امنیت خاورمیانه احساس مسئولیت می‌کند.

پادشاه عربستان نیز در پاسخ اعلام کرده که کشورش هر توافقی را که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و ساز‌وکاری برای بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای این کشور را داشته باشد، تایید می‌کند.

شانتاژ حقوق‌بشری رسانه‌های سعودی علیه ایران

 یک روز بعد از جمع‌بندی مذاکرات،عربستان سعودی بهانه دیگری به نام «حقوق بشر» را برای فشار علیه ایران در دست گرفت، سطح مطالبات کشورهای غربی و در کنار آن‌ها عربستان محدود به موضوع هسته‌ای نشده و این کشورها مسائل دیگری را نیز پیش کشیده‌اند که اهم آن مسئله حقوق بشر است.

عرب
در حالی که به مسئله حقوق بشر در ایران پرداخته می‌شود به وحشی‌گری‌ها و فجایع انسانی عربستان که با نقض حقوق مردم کشورهای مختلف چون یمن وبحرین همراه است، توجهی نمی‌شود چرا که صرف هم پیمانی عربستان با غرب و منبع عظیم نفتی که پادشاه عربستان  سرازیر کشورهای غربی می‌کند این کشور متجاوز عربی را تحت حاشیه امنی قرار داده است.

کاملا واضح و مبرهن است که نه مسئله هسته‌ای و نه مسئله حقوق بشر و نه هیچ مسئله‌ای که پس از این مطرح خواهد شد روایت‌‌گر دغدغه غرب در مورد اصل این موضوعات نیست و این موارد صرفا بهانه‌هایی سیاسی است برای اینکه سیاست ایران با استکبار همسویی ندارد و این مسئله خوشایند آنان نیست.
 
سفر پادشاه عربستان به واشنگتن

عرب
"ملک سلمان"، پادشاه 79 ساله سعودی با وجود آنکه از آلزايمر شديد و ضعف جسماني رنج مي‌برد به واشنگتن سفرکرده تا از ادامه فروش تسليحات نظامي واشنگتن به رياض مطمئن شود.

"عادل الجبیر"،وزیر خارجه عربستان بعد از دیدارهایی که میان روسای عربستان و آمریکا صورت گرفت گفت که «کشورش از تضمین‌های داده شده از سوی مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای با ایران و اینکه این توافقنامه کشورهای خلیج فارس را با خطر مواجه نمی‌‌کند، راضی است.»

عرب
عادل الجبیر ادعا کرده است این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند و در برگیرنده ساز و کار دقیق بازرسی از جمله از مراکز نظامی و مراکز مظنون ایران است و در عین حال در صورت نقض این توافقنامه از سوی ایران، تحریم‌ها علیه این کشور بلافاصله احیا می‌شود.

آصفری: عربستان از افزایش نفوذ ایران در منطقه وحشت دارد

"محمدحسن آصفری" در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اظهارات ضد ایرانی مقامات عربستان در سفر به آمریکا گفت: عربستان سعودی امروز نقش صهیونیست‌ها را در منطقه بازی می‌کند و با این اقدامات جایگاهش را در میان کشورهای اسلامی از دست داده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و  سیاست خارجی اظهار داشت: جای تاسف است که عربستان سعودی در‌آمدهای کلانش را صرف تهیه موشک‌ برای آوار شدن برسر مردم بیگناه و مسلمان یمن، عراق و سوریه می‌کند.

عرب
وی با بیان اینکه عربستان با صرف هزینه‌های زیادی اقدام به حمایت از صهیونیست‌ها کرده است، یاد‌آور شد: آنها با تدارک فتنه‌‌هایی چون  مسلح کردن گروه‌های تروریستی برای حمله به سوریه در پی جلوگیری از جنبش مقاومت هستند و با نابود کردن پایگاه اسلامی مردم منطقه در عراق به دنبال رسیدن به اهداف پلیدشان بودند اما در دستیابی به این هدف ناکام ماندند.

آصفری افزود: چون عربستان به هدفش که تسلط کامل بر منطقه است نرسیده است، وحشت دارد که  توافق شکل گرفته میان ایران و گروه 1+5 منجر به افزایش نفوذ ایران در منطقه شود.

نماینده اراک و کمیجان با بیان اینکه عربستان از نفوذی که جمهوری اسلامی ایران در قلب ملت‌های دنیا پیدا کرده وحشت دارد، خاطر نشان کرد: آن‌ها می‌ترسند که با این توافق نفوذ ایران در منطقه بیشتر شود و لذا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند تا ایران را به عنوان کشوری منزوی قلمداد کرده و مانع از به نتیجه رسیدن توافق میان ایران و گروه 1+5 شوند.

جوکار: عربستان زیر چتر سیاست‌های آمریکا رفتار می‌کند/ آل سعود باید دست از جنایات در منطقه بردارد

"محمدصالح جوکار"در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مواضع ضدایرانی عربستان سعودی گفت: عربستان در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران هیچ‌گاه نقشی مثبت نداشته و زیر چتر  سیاسی دولت آمریکا و در راستای تامین منافع آنها گام برداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص اهداف عربستان سعودی در ضدیت با ایران اظهار داشت: امروز دو اردوگاه در منطقه داریم، از یک سو "اردوگاه جبهه مقاومت" که حمایت ازحقوق مردم مظلوم فلسطین و یمن را مدنظر قرار دارد  و از سوی دیگر "اردوگاه جبهه سازش" می‌باشد که هدفش تامین امنیت رژیم صهیونیستی و اهداف پلید آمریکا است.

وی در ادامه گفت: قدرمسلم این است که کشاکش‌های میان این دو اردوگاه در سطح بالاتری صورت می‌گیرد و آمریکایی‌ها هستند که به کشوری چون عربستان سعودی اجازه جنگ نیابتی می‌دهند و به دنبال براندازی جبهه مقاومت هستند.

عرب
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: عربستان سعودی با حرکت در راستای تضعیف جبهه مقاومت، رژیم صهیونیستی را مورد حمایت خودش قرار می‌دهد و در برخی از کشورهای منطقه بی‌ثباتی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر، عربستان سعودی جنگ نیابتی را به نیابت از آمریکا شروع کرده است، تصریح کرد: کشتار و جنایت‌هایی که در منطقه اتفاق افتاده، حاصل سیاست‌های غلط آمریکایی‌ها و اجرای اشتباه رژیم سعودی در منطقه بوده است.

جوکار افزود: عربستان سعودی امروز در راس "جریان سازش" قرار دارد و چون مدیریت و اتاق فکر این جریان  توسط آمریکایی‌ها رقم می‌خورد، می‌خواهند آرامش را از منطقه سلب کنند و مانع از تحقق اهداف ملت‌های مسلمان منطقه شوند.

نماینده یزد و صدوق اظهار داشت: امیدواریم که عربستان سعودی در سایه عقلانیت و تدبیر عمل کند و اجازه دهد که ملت‌های منطقه برای خودشان تصمیم بگیرند و دست از دخالت‌های بیجا و جنایت‌های وحشیانه‌ بردارد چرا که ادامه این روند دردسرهای جدی برای خود عربستان ایجاد خواهد کرد.

جوکار با بیان اینکه دولت آل‌سعود با مواضع وحشیانه‌اش به دنبال اعمال قدرت در منطقه است، خاطر نشان کرد: با این شرایطی که عربستان سعودی در پیش گرفته ما نمی‌توانیم کنار این کشور بشینیم، مگر آنکه عربستان سعودی از مواضعش که تامین منافع رژیم صهیونیستی و آمریکاست، عدول کند و جبهه متحد مسلمانان برای فردایی بهتر در منطقه شکل بگیرد

اوباما حمایت ملک سلمان را به دست می‌آورد

رسانه‌ آمریکایی "واشنگتن تایمز" با اشاره به دیدار روسای آمریکا و عربستان به تلاش اوباما برای جلب نظر مساعد پادشاه سعودی در حمایت از توافق هسته‌ای اشاره داشت و نوشت: «اوباما می‌تواند حمایت رسمی ملک سلمان را از توافق هسته‌ای با ایران به دست آورد.»

این حمایت هزینه‌هایی را برای کاخ سفید خواهد داشت و به همین منظور پادشاه کهنسال عربستان در سفر به آمریکا تلاش کرد حداکثر ضمانت‌های لازم را از جمله تجهیز شدن عربستان به سلاح‌های پیشرفته نظامی از سوی آمریکا و همچنین باقی ماندن آمریکا در جبهه‌ای که مقامات سعودی علیه ایران در منطقه راه انداخته است، به دست آورد، درخواستی که گویا با چراغ سبز اوباما همرا خواهد بود.

عرب

هرچند که مقامات آمریکایی تلاش کردند متحدان منطقه‌ای خود را از بابت پایان دادن به چالش هسته‌ای با ایران آسوده خاطر کنند با وجود این سعودی‌ها نگرانی خود را از آینده رابطه دوستانه خود با آمریکا بعد از توافق هسته‌ای پنهان نکردند، نگرانی‌ای که به دلیل کاهش اختلافات کشورهای غربی با ایران و افزایش تدریجی قدرت و نفوذ ایران در فردای پس از توافق هسته‌ای است.

حال اوباما به استقبال پادشاه سعودی رفته تا به او اطمینان خاطر دهد که این توافق خدشه‌ای به مناسبات تاریخی و نزدیک واشنگتن- ریاض وارد نخواهد کرد.

عربستان باید توافق ایران و غرب را بپذیرد

عربستان سعودی نگاه خوبی به توافق میان ایران و گروه 1+5  ندارد در واقع بزرگ‌ترین نگرانی سعودی‌ها پشت کردن آمریکا به آن‌ها‌ است نگران هستند که چون آمریکا برای آنها امنیت ایجاد کرده اکنون که در حال نزدیک شدن به ایران است تکلیف آنها چه می‌شود.

البته نگاه آمریکا نیز در این رابطه مهم است؛ آمریکا در حال تغییر نگاه خود به مسائل منطقه‌ای است و کشورهای منطقه را به رویکردهای منطقه‌ای تشویق می‌کند، حتی باراک اوباما زمانی که کشورهای عربی را به "کمپ دیوید" دعوت کرد مهم‌ترین هدفش این بود به آن‌ها اطمینان دهد که اگر با ایران به توافق برسد، برای آن‌ها خطری نخواهد بود.

عرب
اعتراف بین‌المللی به حق مسلم هسته‌ای ایران منجر به تقویت نقش منطقه‌ای کشورمان شده است این در حالی است که عربستان سعودی از هیچ تلاشی برای توقف نقش روز افزون منطقه‌ای ایران فروگذار نمی‌کند.

در پی توافق هسته‌ای،‌کشورهای منطقه حتی عربستان ناچار هستند به سمت ایران بیایند، زیرا وقتی آمریکا با ایران به توافق برسد و ایران را به عنوان بازیگری در نظر بگیرد که در مسائل منطقه‌ای نقش دارد دیگر عربستان سعودی نمی‌تواند توجیه ضدایرانی بودن را در سیاست خارجی خود همچنان پیش ببرد، در واقع تفکر ضد ایرانی به چالش کشیده می‌شود و آرام آرام رفع می‌شود و در نهایت سوق یافتن این کشور به سوی همکاری‌های منطقه‌ای است چرا که منافعش حکم می‌کند تا در این سیر قرار گیرد.

گزارش از: زهرا علیدادی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
قبلا صعودیها طوری رفتار میکردن که انگار زنان صیغه ای برای دولتمردان آمریکایی هستند ولی با کارهایی که انجام میدن وحرفهایی که نشخوار میکنند انگار قضیه فراتر از این چیز هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
جان کری انگار دست باباشو اونطوری گرفته
این وهابی ها اگه ریشه یابی بشه میبینن همشون حرومزاده ان
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
امریکا اینارو خر کرده سوار شده اسلحه بفروشه دقیقا همون نقطه ای که نمیتوته با ایرانیا بکنه واین ما مدیون رهبرمون هستیم و بعد ای کیو بالامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
همین مونده که این کاریکاتورهای سعودی به ما حمله کنند.. وای وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
ما از خود امریکاهم نترسیدیم چه برسه سگ تربیت شدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
همین مونده که عربستان از گزینه های روی میز حرف بزنه
جوک سال بود
آخرین اخبار