تیم‌های پرتغالی پورتو و بنفیکا و باشگاه‌های برزیلی بهترین فروشنده هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان در دهه اخیر، رئال مادرید به عنوان پرهزینه‌ترین باشگاه دنیا محسوب می‌شود و تنها منچسترسیتی در فروش بازیکن از این تیم اسپانیایی پیش است. رئال مادرید ۶۳۷ میلیون یورو و تیم انگلیسی ۸۳۰ میلیون از این طریق به دست آورده‌اند.

خریدارها

از فصل ۲۰۰۵، تنها دو باشگاه وجود دارند که قراردادهایشان از مرز هزار میلیون یورو عبور کرده است. ارزش قراردادهای امضا شده در رئال مادرید ۱.۲۳۰ میلیون و منچستریونایتد ۱.۱۶۰ میلیون یورو است. افتخار دیگر سفیدپوشان اسپانیایی، داشتن گران‌ترین قراردادهای دنیا است که با انتقال کریستیانو رونالدو و گرت بیل به این تیم صورت پذیرفت. در میان ۱۰ باشگاه پرهزینه دنیا، پنج تیم انگلیسی، سه اسپانیایی (رئال مادرید ، بارسلونا و اتلتیکو) یک ایتالیایی (یونتووس) و یک تیم فرانسوی ( پاری سن ژرمن) قرار دارند.

چلسی پس از حضور ژوزه مورینیو، ۹۸۳ میلیون یورو برای خرید بازیکن خرج کرد و از فروش آنها نیز ۵۳۹ میلیون به دست آورد که تاکنون ۴۴۳ میلیون یورو زیان خالص داشته است. این تیم لندنی از باشگاه‌های منچستریونایتد ( -۴۲۱ میلیون)، بارسلونا (-۴۲۰ میلیون) و بایرن مونیخ ( -۳۲۱ میلیون) در این زمینه جلوتر است. البته از پاری سن ژرمن که مالکان متمولی هم دارد نباید غافل شد. این باشگاه فرانسوی، ۶۴۸ میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه و در مقابل از فروش بازیکن ۵۳۹ میلیون درآمد داشته است.

خرج کردن زیاد به معنای کسب پول و عنوان نیست. طبق آمار سایت آلمانی، در فصل نقل و انتقال‌ها می‌بایست تا رتبه ۲۶ فهرست تیم‌ها پایین رفت و در نهایت باشگاهی را یافت که در خرید و فروش بازیکن توازن مثبتی دارد. نام این باشگاه هم جنوا است.

فروشنده‌ها

اگر باشگاه های انگلیسی و اسپانیایی در ولخرجی آوازه زیادی دارند، تیم‌های پرتغالی و برزیلی از فروش بازیکن در فصل نقل انتقالات، پول‌های فراوانی را به دست می آورند. پورتو پرتغال در صدر باشگاه‌های فروشنده قرار دارد. تیم جدید ایکر کاسیاس در سال جاری، ۳۳ میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه کرد اما از فروش‌بازیکن، بیش از ۱۱۰ میلیون یورو به دست آورد. در ۱۰ فصل اخیر، این تیم پرتغالی با سود ۴۰۲ میلیونی در نقل و انتقالات، در رتبه بیست و هشتم جهان قرار دارد. ۳۲۴ میلیون برای خرید بازیکن صرف کرده و از فروش بازیکنانی چون خامس رودریگس، رادامل فالکائو، هالک، دکو، جکسون مارتینز و سایرین،‌ ۷۲۶ میلیون پول به جیب زد. در رتبه دوم نیز رقیب این تیم یعنی بنفیکا پرتغال قراردارد. البته این تیم با سود ۲۱۸ میلیونی، فاصله زیادی با پورتو دارد.

در دهه ۸۰، اغلب بازیکنان از هلند به تیم‌های دیگر می‌پیوستند اما امروزه از آمریکای جنوبی به پرتغال می‌آیند و پس از درخشش در این کشور، راهی تیم‌های بزرگ می‌شوند. در میان ۱۰ تیم برتر سرمایه‌گذار، چهار تیم برزیلی وجود دارند. اسپورت کلوب، ۱۶۷ میلیون سود از فروش بازیکنانی چون پاتو، نیلمار و اسکار داشت. سائوپائولو با انتقال دنیلسون و لوکاس، ۱۲۰ میلیون کسب کرد. سانتوس از فروش نیمار، روبینیو و دانیلو، ۱۴۸ میلیون به دست آورد و در نهایت کروزیرو نیز ۱۳۹ میلیون یورو با فروش جیوانی، فابیو و فرد سود کرد. در این فهرست، اودینزه ایتالیا، لیل فرانسه، ریورپلاته آرژانتین و سویا نیز قراردارند. سویا در رتبه دهم با هزینه ۲۷۵ میلیونی در خرید و ۳۹۰ میلیون در فروش بازیکن جای گرفته است. رتبه یازدهم با سود ۱۰۶ میلیون یورویی متعلق به آژاکس است که خود در فروش بازیکنانش به تیم‌های بزرگ اروپایی سرآمد بود.

آمارهای تاریخی این سایت، نقش بازیکنان هر دهه را در این امر نشان می‌دهد. اگر امروزه باشگاه‌های پرتغالی و برزیلی بزرگترین فروشنده هستند اما در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰، تیم‌های هلندی آژاکس و آیندهوون با ۴۴ و ۴۶ میلیون، به ترتیب بیشترین سود را در میان تیم‌های جهان از فروش بازیکن به دست آوردند. البته زمانی که تیم سمپدوریا پنج جام حذفی، یک قهرمانی لیگ و نایب قهرمانی در اروپا را به دست آورد، به یکباره با سودی ۱۰۲ میلیونی از فروش بازیکنان خود از دیگر تیم‌ها پیشی گرفت اما پس از آن روند صعودی کمی داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.