نمایش «مرگ در می‌زند...آیا؟» در کنار «مردی در یک موقعیت» با مضمون عشق و مرگ در تماشاخانه «نقطه» روی صحنه می‌رود.

محمد نجفی کارگردان دو نمایش «مرگ در می‌زند...آیا؟» و «مردی در یک موقعیت» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دو نمایش به فاصله سه دقیقه اجرا می‌شود و هر دو اشاره‌ای به نمادی از عشق و مرگ دارند و با نوع شیوه‌ای اجرایی هر کدام حرف‌هایی را بازگو می‌کنند.

وی در خصوص نمایش «مرگ در می‌زند...آیا؟» عنوان کرد: یک مرگ شیرین است که مدام به شخصیت داستان در حال کلک زدن است و در آخر یکی از آنها پیروز می‌شود و آن یکی را شکست می‌دهد.

نجفی در این راستا افزود: انتهای نمایش با نوشته نویسنده این اثر (وودی آلن) کاملا متفاوت است چون از نظر من هر چیزی که در تقدیر آدمی باشد قابل تغییر و فرار کردن نیست و اگر روزی قرار باشد که آدمی بمیرد تحت هر شرایطی این اتفاق خواهد افتاد.

نجفی در رابطه با «مردی در یک موقعیت» بیان کرد: داستان یک معلم با شخصیتی کاملا مقرراتی در روسیه است که زبان یونانی تدریس می‌کند و دختری شیفته او می‌شود که اتفاقات سرنوشت آنها را رقم می‌زند.

وی در خصوص انگیزه خود از اجرای دو نمایش در فاصله کوتاه مطرح کرد: آدم‌ها در موقعیت‌های خاص چیزهایی را بخاطر نادیده گرفتن و ساده گذشتن از آنها از دست می‌دهند. اتفاقاتی که شاید دیگر برای انسان تا آخر عمر روی ندهد و یا اتفاقاتی که فکر می‌کنیم برای ما امکان‌پذیر نیست درست مانند عشق و مرگ که هر دو نمایش به تصویر می‌کشد.

وی با بیان اینکه چهره مرگ را تغییر داده‌ام گفت: به دلیل اینکه همیشه تصورات آدمیان در رابطه مرگ تصویر «مرد» بوده است این بار مرگ را در چهره زن نشان داده‌ام که اتفاقا بذله‌گو و شاداب است و تماشاگران در طی نمایشی لبخند همیشه به لبشان خواهد بود.

نجفی درباره شیوه اجرایی مطرح کرد: نمایش با یک صندلی که در هر دو وجود دارد شروع می‌شود گاهی برتوان این محدودیت فضا در تماشاخانه‌های خصوصی را به خوبی قلمداد کرد چون باعث خلاقیت‌هایی در شیوه‌ بازیگری و کارگردانی می‌شود که در محیط‌های دیگر جلوی این خلاقیت‌ها به خاطر آزادی در فکر گرفته می‌شود همچنین می‌توانیم نشان دهیم با امکانات کم هم می‌شود نمایش را روی صحنه برد و پیام را به مخاطب رساند درست مانند همین صندلی در دو روایت.

وی در این راستا افزود: معمولا بازیگرانی انتخاب می‌کنم که خلاقیت داشته باشند و علاوه بر فن بیان مناسب از حرکات صورت و بدن خود برای رساندن مفاهیم و بازی به درستی استفاده کنند.

گفتنی است؛ دو نمایش «مرگ در می‌زند...آیا؟» و «مردی در یک موقعیت» به کارگردانی محمد نجفی در تماشاخانه سه نقطه شهریور و مهر 94 روی صحنه می‌رود.

از عوامل این اثر می‌توان به بازیگران: پردیس‌ افکاری، علی رجائی، طراح صحنه: محمد نجفی،‌ عکاس: یونس محمدی، پوستر و بروشور مجازی: حامد تهرانی، انتخاب موسیقی: ارشام مودبیان اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.