روایت رضاداد از معجزه‌گر پروژه «محمدرسول الله (ص)»

ویتوریو استرارو مدیر فیلم‌برداری پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» وقتی خلاقیت‌های مرحوم محمد جواد شریفی راد در ساخت تجهیزات جلوه‌های ویژه میدانی می‌بیند از او با عنوان معجزه‌گر یاد می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ساعت 9:00 چهارشنبه 18 دی‌ماه 92 در حالی‌که همه‌ی عوامل فیلم سینمایی «معراجی‌ها»، هنوز سر صحنه حاضر نشدند محمدجواد شریفی‌راد وارد میدان شهرک سینمایی دفاع مقدس می شود. گروه بدلکاران نقابدار هم شهرک دفاع مقدس آمده اند. همه برای پایان «معراجی‌ها» تلاش می‌کنند. ساعت 10:30 چهار شنبه 18 دی‌ماه انفجار! 
 
فقط انفجار می‌توانست باعث مکث سینمای ایران شود. شریفی راد و سه تن از همکارانش از میان سینماگران پر کشیدند تا ارزش خبری حادثه، شهرت نامی برای آنها شود.بار دیگر رسانه‌ها برای مقطعی کوتاه بر این فوکوس کردند که صنعت سینمای ایران فقط حاصل تلاش بازیگران و کارگردانان دائم المصاحبه نیست! عواملی هم هستند که برای تولید یک فیلم تلاش می‌کنند و خون می‌دهند.
 
وقتی شریفی‌راد شهید شد کمتر کسی می دانست مرد‌خلاق جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران در پروژه مهمی چون «محمدرسول الله (ص)» حضوری موثر داشته است. همانروزها، مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمدرسول الله (ص)» در پی درگذشت جواد شریفی‌راد در پیام تسلیتی نوشت: «جواد خلاق بود و ادوات بسیاری را برای پروژه پیامبر (ص)ساخت از جمله تجهیزات بسیار زیادی را ساخت که از او به یادگار در سینما خواهد ماند. هیچ کاری برای او غیر ممکن نبود و برای همین هرچه در ذهن داشتم به اومی گفتم و جواد به بهترین شکلی ایده های مارا جامه عمل می پوشاند. در یکی از صحنه‌های فیلم که در کنار سواحل خلیج فارس بود ،تلاطم دریا را داشتیم و من می خواستم که موجهای بزرگ وسهمگین به ساحل بیاید. به جواد گفتم امکان چنین چیزی وجود دارد که بعدها با  CGI(جلوه های کامپیوتری) تقویت کنیم. به من اطمینان داد که امکانپذیر است. فقط یک ماه فرصت می‌خواهد که آن وسایل را بسازد.
 
او به شکل ناباورانه ای تجهیزاتی ساخت که موجهای بزرگ و عظیمی به ساحل برگردد که این ارتفاع موجها به 4تا 6 متر می رسید.این کار او همه را به وجد آورده بود. جواد که به زبان انگلیسی مسلط بود با عوامل خارجی فیلم ارتباط بسیار دوستانه و حرفه ای برقرار کرده بود و استرارو از او به عنوان معجزه‌گر نام می برد. جواد عاشقانه خود را وقف پروژه پیامبر اکرم (ص)کرد. ان شاء الله که دردیار باقی حضرت رسول (ص)شفیع او باشد.»
 
بیش از دوسال است که از حادثه «معراجی‌ها» می‌گذرد. دو هفته است که فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» بر پرده سینماها نشسته است و  مردم ایران فیلم را دوست داشتند. سراغ علیرضا رضاداد تهیه کننده اجرایی پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» رفتیم تا از  آماده سازی مراحل جلوه‌های ویژه میدانی سوال کنیم. رضاداد می‌گوید که شریفی راد با پیگیری‌های حیدریان تهیه کننده و مدیر پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)»، کارگاهی را حوالی جاده کرج آماده کرد و از همین کارگاه بود که تمام نیازهای فنی ساخت این پروژه  آماده شد.
 
متن کامل گفت‌وگوی علیرضا رضاداد ، در ذیل می‌خوانید.
 
علیرضا رضاداد درخصوص اهمیت بخش جلوه های میدانی و نقش مرحوم جواد شریفی در فیلم «محمدرسول الله (ص)» گفت: با تمام شدن نگارش فیلم‌نامه «محمدرسول الله (ص)»، صحنه‌های مهم فیلم که نیازمند جلوه های ویژه بود  در دو بخش جلوه‌های بصری و جلوه های ویژه‌ میدانی  در جلسات  مقدماتی که با حضور آقای ویتوریو استرارو به عنوان فیلمبردار برگزار شد بررسی شد و با توجه به استوری بردهایی فیلم، مشخص شد که کدام صحنه ها باید با جلوه‌های میدانی و کدام صحنه‌ها با جلوه‌های بصری انجام شوند. برخی صحنه هاهم که تلفیقی بودند .
 
تهیه کننده اجرایی پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» در مورد شروع تحقیقات برای انتخاب مسئول جلوه های ویژه میدانی این پروژه گفت: تیم تهیه‌کنندگی با نظر مجید مجیدی، موسسات و شرکت‌هایی که ظرفیت چنین کاری را داشتند ازروی فیلم های ساخته شده بررسی کردند، و فایلی نیز برای آن تهیه شد. در سفری هم که برای بررسی تجهیزات فنی فیلم به ایتالیا داشتیم از شرکتی که تجربه‌های زیادی دراجرای جلوه های میدانی  داشتند بازدید کردیم و شرایط آنها را هم دیدیم تا ساماندهی بخش جلوه‌های ویژه میدانی بررسی شود.
 
وی در مورد توانمندی سینمای ایران در خصوص جلوه های ویژه میدانی گفت:  توانمندی نیروی انسانی سینمای ایران در جهت اجرای برخی از نیاز های فیلم، قابل توجه بود. در خصوص طوفان‌، جلوه‌های ویژه انفجاری و باران تجربه‌های خوبی در کشور داشتیم که البته ابعادش با نیازهای این فیلم متفاوت بود  ولی در مورد برخی از کارها مثل سکانس پایانی فیلم و صحنه دریا که در عسلویه اجرا شد بود تا به حال کاری در داخل کشورانجام نشده بود و در بررسی هایی که خصوصا در ایتالیا انجام دادیم مشخص شد که ما به چه سطح و چه نوع از تجهیزات و نیروی انسانی با چه بار مالی احتیاج داریم.
 
رضاداد با اشاره به دسته‌بندی بخش جلوه‌های ویژه میدانی فیلم محمد رسول الله گفت: جلوه های میدانی به چهار دسته تقسیم شدند: یکی طوفان‌ها و گرد و غبارها، دومی باران‌‌ها و سومی مه‌هاو فضا سازی های متناسب با آن و .حتی موارد به ظاهر ساده ای مثل گرد و غبار اهمیت ویژه ای به جهت میزان و نوع استفاده در این پروژه داشت به این معنا که موقعیت شهر مکه به گونه ای بود که تردد‌ها با حیوانات انجام می شد و در بخش زیادی از نماها نیاز بود که از گرد و غبار و دود و مه استفاده شود. چهارمین دسته جلوه‌های ویژه میدانی موجها و توپهای پرتاب آب بود که برای سکانس پایانی فیلم و صحنه‌ دریا نیاز داشتیم.
 
وی در ادامه شرح نیازهای جلوه ویژه پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» گفت: نیاز دیگری که بعدها به این چهار دسته اضافه شد ومرحوم شریفی در این زمینه هم کمک جدی ای به پروژه کردند و از دانششان خیلی استفاده شداین بود که بتوانیم هلی کوپتر بدون سرنشین داشته باشیم که بتواند با دوربین فیلم‌برداری ARRI 235 برخی از سکانسهایی که مربوط به نماهای بالا است را فیلمبرداری کند.
 
رضاداد اضافه کرد: همچنین برای کار سنگ اندازی در سکانس های حمله ابابیل، به دستگاه خاصی احتیاج بود.به هر حال مجموعه تحقیقاتی که در ایتالیا انجام دادیم را با آقایان حیدریان و مجیدی مطرح  کردیم. تجهیزاتی که نیاز داشتیم به هیچ وجه در ایران نبود از  فن‌هایی که بتواند با آن قدرت و شدت و چرخش زاویه کار کند یا دستگاه‌های مه ساز، موج ساز و توپهای پرتاب آب هیچکدام رادر ایران نداشتیم. از طرف دیگر نقل و انتقال تجهیزات مورد نیاز پروژه، از هر کشوری به ایران هزینه های زیادی در برداشت.
 
تهیه کننده اجرایی پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» افزود: با این شرایط و انجام محاسبات آقای حیدریان تهیه کننده و مدیر پروژه که رشته تخصصی شان هم مهندسی مکانیک است  به این نتیجه رسیدند که اول توانمندی داخل کشور و متخصصین خودمان در سینما و بیرون از سینما را  برای ساخت این تجهیزات مورد بررسی قراردهیم. چون فکر می‌کردیم اگر تا به حال چنین تجیهزاتی تولید نشده است به خاطر عدم توانایی نیروهای ایرانی‌ها نبوده است بلکه به‌خاطر این بوده که تا به حال پروژه‌هایی در این حد  ساخته نشده است که بشود برای آن پروژه به ساخت این تجهیزات فکر کرد . نهایتاقرار شد که از مشاوره شرکت‌هایی غیر ایرانی بهره برداری کنیم ولی اولویت را بر این بگذاریم که از تمام ظرفیت‌های ساخت و ساز داخل کشور استفاده کنیم.

منبع: تسنیم
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار