رمزگشایی نقشه راه نفوذ آمریکا در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل و رایزن سابق فرهنگ ایرانی در نیویورگ بررسی شد.

برجام ضرورت راهبرد آمریکا بود/ نفوذ ایران در منطقه طی سال های اخیر افزایش یافته استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سیدجلال دهقانی فیروز آبادی" کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل و "محسن اسلامی" رایزن سابق فرهنگ ایرانی در نیویورگ امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 19 شهریور به بررسی رمزگشایی نقشه راه نفوذ آمریکا پرداختند.  
 
اسلامی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون راه های نفوذ آمریکا در ایران گفت: سناریو سازی کمک می کند تا راهبرد منطقه شکل بگیرد. 
 
وی با اشاره به اینکه اندیشکده های آمریکایی به دنبال یک موضوع خاص به وجود می آیند مثلا اندیشکده ای صرفا به دنبال تغییر جغرافیای سیاسی منطقه است. 
 
قدرت ایران در منطقه طی سال های اخیر افزایش یافته است 

رایزن سابق فرهنگ ایرانی در نیویورگ با بیان اینکه برجام می تواند پازل یا مهره ای در نظر گرفته شود افزود: بدون تردید نفوذ ایران در منطقه طی سال های گذشته افزایش یافته لذا هم قدرت سخت و نرم در منطقه از سوی ایران ایجاد شده است. 
 
اسلامی با اشاره به اینکه نفوذ ایران هم به لحاظ معنوی و هم مادی افزایش یافته بیان کرد: امت یا ملت های منطقه عموما طرفدار ایران هستند  به طوری که نفوذ ایران در منطقه بسیار خوب شده است. 
 
وی با اشاره به سیاست هایی که از سوی آمریکا در مورد ایران اتخاذ شده است گفت: سیاست های آمریکا در مورد ایران به جواب نرسیده است. 
 
دهقانی فیروز آبادی در ادامه با اشاره به تغییرراهبرد آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکیا برای برخورد با جمهوری اسلامی ایران به دنبال تغییر راهبرد بود به طوری که چند هدف راهبردی را پیگیری می کرد. 
 
کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل با اشاره به اهداف آمریکا علیه ایران پیرامون نفوذ مهار منطقه ای ایران، ارتقای حقوق بشر، حمایت ایران از تروریسم و محدود کردن یا برچیدن توان هسته ای ایران بیان کرد: آمریکا و متحدینش به دنبال منزوی کردن و امنیتی کردن جمهوری اسلامی ایران بودند اما همواره با شکست روبه رو شدند. 
 
 اوج تحریم های ایران در دور اول ریاست اوباما بود 

وی با بیان اینکه حمله نظامی قابلیت هسته ای ایران را نمی تواند از بین ببرد افزود: تحریم اقتصادی در دور اول ریاست جمهوری اوباما مورد توجه قرار گرفت به طوری که اوج تحریم های ایران در دور اول ریاست اوباما بود. 
 
دهقانی فیروز آبادی تاکید کرد: برجام ضرورت راهبرد آمریکا بود. 

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب دهقانی اظهار داشت: یکی از راههای نفوذ آمریکا این است که ما مذاکره را به حوزه های دیگری چون حقوق بشر، مسائل منطقه ای و آنچه که آنها تروریست می ماند تسری دهیم که در اینجا نیز جمهوری اسلامی ایران صراحتا عنوان کرده که مذاکرات هسته ای هیچ ارتباطی با سیاست منطقه ای و موضوعات دیگر ندارد. 
 
این استاد دانشگاه در ادامه به راههای دیگر نفوذ امریکا به کشور اشاره کرد و گفت: در توصیه هایی که برای نفوذ شده بخشی مانند همه تعاملات در حوزه دیپلماسی رسمی صورت می گیرد یعنی دو دولت برای اینکه با هم تعامل داشته باشد باید در سطح رسمی عادی سازی روابط را دنبال کنند. 
 
وی اضافه کرد: بخش دیگری از راه های نفوذ دیپلماسی غیررسمی است که شامل تعاملات بین دو جامعه است به عنوان مثال اینکه رسانه ها دفتر ایجاد کنند و نهادهای مدنی و سازمان های غیررسمی در همه ابعاد در کشور حضور داشته باشند و سومین راه نفوذ بر حوزه دیپلماسی عمومی دنبال می شود که فرقش با دیپلماسی غیررسمی این است که در آنجا مردم برای تاثیرگذاری با هم در تعامل هستند اما در حوزه دیپلماسی عمومی دولت آمریکاست که افکار عمومی ایران را شکل می دهد به خصوص آن ها در این حوزه سعی دارند انتظارات بیش از حد از برجام که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به این امر واقف است را دنبال کنند بدین معنی که قرار بود با توافق هسته ای مشکلات حل شود اما مشکلات هم چنان پابرجا باشد که به این صورت بحران مطالبات ایجاد خواهد شد و نهایتا به بحران مشروعیت و ناکارآمدی می رسد. 
 
اسلامی رایزن سابق فرهنگی ایران در نیویورگ درباره اینکه در حوزه دیپلماسی غیررسمی نفوذ به چه صورتی شکل می گیرد گفت: چیزی که در موسسات فرهنگی و اندیشکده های آمریکایی دنبال می شود بحث حوزه فرهنگ است که از جمله آن می توان به حمایت از دمکراسی، البته دمکراسی آمریکایی، برابری و حقوق بشر اشاره کرد.  
 
در حوزه دیپلماسی غیررسمی آمریکا سعی دارد فرهنگ طرفدار غرب را ترویج دهد  

وی ادامه داد: آنچه که در حال حاضر در حوزه دیپلماسی غیررسمی بیشتر به آن اشاره شد دنبال می شود این است که در داخل کشور فرهنگ طرفدار غرب ترویج یا تقویت شود. 
 
اسلامی تصریح کرد: اصلی که در ایران سال ها وجود داشته و عامل اصلی موفقیت ما پس از انقلاب بوده انسجام درونی است و نقطه ای که در حوزه فرهنگی آمریکایی ها در حال حاضر بر روی آن کار می کنند این است که یک جامعه دو دسته ای شکل بگیرد و یک یارگیری سیاسی فرهنگی صورت گیرد تا نهایتا از این موضوع خود به خود یک سناریوی جدید زاییده شود.  
 
رایزن سابق فرهنگی ایران در نیویورگ با بیان اینکه اهدافی که در دیپلماسی غیررسمی تحقق می یابد در زمانی اتفاق می افتد که ما آگاهی در این حوزه نداشته باشیم گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری فضا را رصد می کنند و دولت نیز در این راستا قدم برمی دارد و همه مجموعه نظام به دنبال این است که مذاکره فقط در بخش هسته ای بوده و نه چیز دیگر که می توانست کانال غیررسمی باشد برای نفوذ آمریکا در ایران. 

موضوع هسته ای نباید خرج رقابت های سیاسی شود 

در بخش دیگری از این برنامه دهقانی در خصوص راه های مقابله با نفوذ آمریکا در کشور بیان داشت: یکی از راه های نفوذی که به آن اشاره شد ایجاد حاکمیت دوگانه و ایجاد شکاف بین دولت و ملت است لذا در قدم اول باید اجماعی که در موضوع هسته ای بوده را حفظ کنیم چرا که موضوع هسته ای یک موضوع ملی است و نباید آن را خرج رقابت های سیاسی کنیم.  
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین راه های مقابله با نفوذ همدلی میان دولت و ملت و حفظ ارزش های مشترک میان دولت و ملت است تا انشقاقی به وجود نیاید چرا که ما در سطح ملی نیاز به حفظ وحدت داریم و موضوع دیگر مدیریت پس از برجام به خصوص اقتصاد مقاومتی است که می تواند راه نفوذ اقتصادی را سد کند.  
 
اسلامی درباره این موضوع اظهار داشت: مهمترین راه مقابله با نفوذ توجه به درون و نگاه به گذشته است که همواره توانسته با ایستادگی موفقیت به دست آوریم که اینها باعث غرور و انسجام می شود لذا توجه کردن به نقاط مثبت کشور می تواند به این امر کمک کند.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر انسجام بین گروه های سیاسی، ملت، کشور و قوای سه گانه می تواند به حفظ انسجام کمک کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: گفت ، اسلامی ، دهقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار